"הם מקנאים בנו" האמירות של הרב יצחק יוסף ותגובות הפוליטיקאים וראשי המחאה

הראשון לציון התייחס בשיעורו השבועי לאלימות כלפי המתפללים בתפילת כל נדרי, ואמר שמדובר במיעוט חילוני קטן: "הם מסכנים, אין להם סיפוק בחיים" | על כשרות וקירוב לבבות: "אדם שאוכל לא כשר המוח שלו נהיה מטומטם" | בשמאל זעמו

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/10/23 23:18 טז בתשרי התשפד

האמירות של הרב יצחק יוסף ותגובות הפוליטיקאים וראשי המחאה
הראשון לציון הרב יצחק יוסף | , צילום: David Cohen/Flash90

בשיעורו השבועי שנערך אמש באופן חגיגי יותר לרגל חג הסוכות, התייחס הראשון לציון, הרב הראשי לישראל יצחק יוסף, לאירועים האלימים מתפילת כל נדרי בכיכר דיזנגוף בתל אביב, והתבטא באופן מעורר מחלוקת כלפי הציבור החילוני בישראל. פוליטיקאים ומספר פעילי מחאה בולטים הגיבו לדברים בחומרה.

"אדם שאוכל לא כשר המוח שלו נהיה מטומטם וקשה לתפוס דברים"

הרב יוסף הזכיר בכלליות תיקים שמגיעים אליו לבית הדין, ואמר: "אני רואה כל מה שקורה בציבור החילוני, הם מסכנים, אין להם סיפוק בחיים. כל הזמן תאוות העולם הזה, זה לא יאומן". עוד אמר הרב: "אתה רואה את המתירנות שיש בציבור החילוני, כל מיני בעיות. הם מקנאים בנו, הם רואים את הציבור החרדי, יש להם חגים, יש להם ילדים, הכל קנאה והקנאה מפתחת את השנאה. אבל תדעו" הדגיש הרב יוסף, "זה מיעוטה, דמיעוטה. רוב הציבור מכבדים תורה... אבל צריך לקרב אותם כמו שעושים כל מיני ארגונים ומחזירים אותם בתשובה", אמר בהמשך.

בעניין הקירוב לתורה, הראשון לציון הזכיר את אביו, הרב עובדיה זצ"ל: "הדבר הראשון שצריך להגיד לו זה שישמור כשרות. אדם שאוכל לא כשר המוח שלו נהיה מטומטם וקשה לתפוס דברים. ברגע שאוכל כשר אתה יכול להשפיע עליו שיתקדם במעלות התורה והיראה".

העימותים בכיכר דיזינגוף

העימותים בכיכר דיזינגוף | צילום: Tomer Neuberg/Flash90

"הרב של מיעוט צעקני שמקלל מהיציע מיליוני יהודים"

דבריו של הרב יצחק יוסף, עוררו זעם בקרב רבים. יו"ר האופוזיציה, חבר הכנסת יאיר לפיד, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "בדבריו הערב שינה הרב יוסף את הגדרת תפקידו. הוא אינו הרב הראשי לישראל, אלא הרב של מיעוט צעקני שמקלל מהיציע מיליוני יהודים שמשרתים בצבא, מסכנים ומקריבים את חייהם, עובדים ומחזיקים את המדינה הזו בחיים. בדבר אחד הוא צדק - הם הרגישו הערב קצת מטומטמים כשנזכרו שהם אלה שמשלמים את משכורתו".

חבר הכנסת אביגדור ליברמן, שבעבר כבר קרא לפטר את הרב יוסף, כתב בקצרה: "הטמטום היחיד זה שהציבור החילוני מממן ומשלם שכר לאדם חשוך כמוך".

חברת הכנסת מרב מיכאלי, הגיבה גם היא ועקצה בדבריה את אריה דרעי וסיפור האתרוג: "העגלה החילונית מלאה בערכים של שוויון, הומניות, ליברליזם, חופש ביטוי, סובלנות, פלורליזם, זכויות הפרט, זכויות המיעוט, צדק חברתית, פתיחות, קידמה – אלו ערכים אדירים שהזניקו ועדיין מזניקים את העולם קדימה. ובעיקר - מלא ובאופציות ובחופש לבחור ביניהן. יש לי סוד לרב יוסף, העולם החילוני לא מקנא בכם. העולם החילוני רואה איך רבנים ועסקנים משקרים לכם כדי לקנות אתרוג בסכום שאתם לא משתכרים בחודש".

דבריו של הרב יצחק יוסף:

אחד מראשי המחאה נגד הרפורמה המשפטית, משה רדמן כתב ארוכות: "מי שחשב שמדובר רק בשוליים של השוליים, שיחשוב שוב, זה הרב הראשי לישראל! שמקבל משכורת מהמדינה, שהמוסדות שלו ושל ש"ס מקבלים מיליארדים לחנך ילדים בדיוק לזה. על זה המיסים של כולנו הולכים, שלא יהיה לכם.ן ספק! ב. גם הרב עובדיה זצ"ל הביא יציאות הזויות בזמנו, אבל בניגוד לבנו ולהנהגת ש"ס הנוכחית כאן מדובר באובדן דרך אמיתי".

לדבריו של רדמן הציבור המזרחי הדתי והחרדי היה פעם סמל למתינות וליהדות מכילה, ואילו היום "הופך להיות חלק מההקצנה והפילוג, מהמוטציה הכוחנית של היהדות שקיצוניים מכל הצדדים מנסים לכפות על כולנו. סבא שלי רבי יצחק אבוטבול עליו השלום היה רואה את הסרטון הזה וצועק חשומה!".

שקמה ברסלר כתבה: "יהדות ישראלית מכילה ומגוונת - או זה. 80% ציבור מתון - או 20% קיצוניים מתנשאים. מדינה יהודית ודמוקרטית - או דיקטטורה משיחית".