הקלה עכשיו: נפתחה לציבור המנהרה החדשה בכניסה לירושלים

נפתחה מנהרת שז"ר החדשה בכניסה לירושלים שעתידה לשנות את פני הכניסה לעיר: "בשורה של ממש לעיר ירושלים. אנו פותחים שער חדש המאפשר להגיע למרכז העיר בצורה מהירה, יעילה ובטוחה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/09/23 15:03 יד בתשרי התשפד

הקלה עכשיו: נפתחה לציבור המנהרה החדשה בכניסה לירושלים
מנהרת הכניסה החדשה לירושלים, צילום: שי שחר, באדיבות חברת מוריה לפיתוח ירושלים

ערב חג הסוכות היום (שישי), נפתחה לתנועה ההפרדה המפלסית בשדרות שז"ר בירושלים, הממוקמת מתחת לרובע העסקים המוקם בימים אלה במסגרת פרוייקט הכניסה לעיר. הפרויקט התחבורתי הגדול פותח שער חדש לבירה ומאפשר מעבר מהיר ותת קרקעי מהכניסה לעיר ועד למרכזה, זאת לצד חניון חנה וסע ענק, אשר העבודות להשלמתו נמשכות בימים אלה. גם לאחר פתיחת שיקוע שז"ר לתנועה ימשכו העבודות במרץ להשלמת המרכיבים הנוספים הנדרשים ולהשלמת החניון שמתחת למנהרות.

730 מטרים - היישר למרכז העיר

הפרויקט, שקודם על ידי משרד התחבורה ועיריית ירושלים ובוצע על-ידי חברת מוריה לפיתוח ירושלים, מורכב ממקטע הפרדה מפלסית באורך של כ-730 מטרים וכולל שתי מנהרות ושני פתחי כניסה לחניון התת-קרקעי, הנמצא מתחת להפרדה המפלסית. השימוש במנהרות מיועד לנוסעים מהכניסה והיציאה מהעיר המעוניינים להגיע ישירות למרכז העיר. פתחי המנהרות, הכוללים אלמנטים עיצוביים עם תאורה, מצויים מצד אחד בסמיכות לגשר המיתרים ומצד שני בין צומת הרחובות בן צבי ואגריפס. הפרויקט יפצל ויווסת את עומסי התנועה משדרות הרצל ושדרות רבין ובכלל באזור הכניסה לעיר.

מנהרת הכניסה החדשה לירושלים

מנהרת הכניסה החדשה לירושלים צילום: שי שחר, באדיבות חברת מוריה לפיתוח ירושלים

מתחת להפרדה המפלסית נבנה בימים אלו חניון שז"ר, הכולל 5 קומות תת-קרקעיות בעומק של כ-40 מטר המכיל כ-1,300 מקומות חניה. החניון עם קישוריות לכל מרכיבי התחבורה הציבורית ולהפרדה המפלסית, ועתיד להיפתח בשנה הבאה לאחר סיום עבודות הגמר והתקנת המערכות הנחוצות. החניון ישמש לא רק את משתמשי הרכבת הכבדה בתחנת נבון, אלא גם את אלו הבאים לעיר ברכב פרטי, תוך המשך התניידות בעיר באמצעות התחבורה הציבורית שבמפלס הקרקע.

מירי רגב: "עוד צעד ענק בכיוון הנכון"

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא"ל (במיל') מירי רגב: "מרכז התחבורה העתידי שז''ר מייצג את התפיסה התחבורתית הכוללת שאני מקדמת, אשר שמה דגש על חיבוריות וקישוריות, ועל שילוב מוקדי תעסוקה, דיור ופנאי בסביבת המרכז. במרכז שז''ר ייפגשו הקו המהיר של רכבת ישראל, שני קווים של הרכבת הקלה, קווי אוטובוסים עירוניים, מטרופולינים ובין עירוניים, ואמצעי תחבורה משלימים כמו אופניים ומיקרו מוביליטי. המנהרות שייפתחו בקרוב ישמשו הן כנתיב המקצר את הדרך למרכז העיר, והן ככניסה לחניון ענק שבו יוכלו המגיעים לבירה להשאיר את הרכב ולהמשיך ליעדם בתחבורה הציבורית. זהו עוד צעד ענק בכיוון הנכון".

ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "פתיחת ההפרדה המפלסית בשדרות שז"ר מהווה בשורה של ממש לעיר ירושלים. אנו פותחים שער חדש המאפשר להגיע למרכז העיר בצורה מהירה, יעילה ובטוחה יותר. זהו צעד חשוב במהפכת התחבורה שאנו מובילים בעיר, והוא יתרום להפחתת עומסי התנועה בכניסה לעיר ולשיפור הגישה למרכז העיר, וכן יהווה חלק משמעותי מהמארג התחבורתי באזור הכניסה לעיר. אזור אשר עובר שינוי משמעותי בשנים האחרונות ועתיד להפוך למתחם שוקק חיים המרכז תיירות, תעסוקה, מגורים מלונאות ותרבות".

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "בפרויקט רובע העסקים החדש בכניסה לירושלים נפגשים תחבורה ועסקים, מסחר ופנאי, מגורים ואקדמיה. כאן יקום מרכז התחבורה המשולב הגדול בישראל, המיישם הלכה למעשה את חזון שרת התחבורה מירי רגב על 'האבים' תחבורתיים מתקדמים המבוססים על חיבוריות וקישוריות. מאות אלפי נוסעים יעברו כאן מדי יום, תוך מעברים קלים נוחים בין אמצעי תחבורה. כך ייראה העתיד - וזה קורה ממש בשנים הקרובות. בנוסף, המנהרות החדשות יפחיתו את עומסי התנועה בכניסה לירושלים וישפרו את הבטיחות לכל משתמשי הדרך"

מנכ"ל עיריית ירושלים, איציק לארי: "היום אנו מציינים אבן דרך חשובה בהתפתחות עיר הבירה כעיר התחבורה הגדולה בישראל. פתיחת ההפרדה המפלסית בשדרות שז"ר היא צעד משמעותי בהפחתת עומסי התנועה בכניסה לעיר ובשיפור הנגישות לירושלים עבור תושביה ומבקריה. הפרויקט מהווה חלק ממהפכת התשתיות התחבורתית שעוברת על ירושלים, אשר תאפשר מתן מענה תחבורתי מקיף להתפתחותה של העיר".