עמית סגל: זו המטרה האמיתית של ארגוני המחאה

הפרשן הפוליטי הסרוג מסביר כי המטרה של ארגוני המחאה היא קואליציה ללא מפלגה דתית, ומנתח את הכשל: "עימות על תפילות ממסגר את הדיון כוויכוח של היהודים מול הישראלים, ובו ליהודים יש כבר שנות דור רוב ברור"

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/09/23 09:33 יד בתשרי התשפד

עמית סגל: זו המטרה האמיתית של ארגוני המחאה
עמית סגל., צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אחרי סערת פיצוץ התפילה בדיזינגוף, הפרשן הפוליטי הסרוג עמית סגל מסמן בטורו בידיעות את דרכה החדשה של המחאה ומסביר מדוע היא נידונה לכישלון. "חיסול הרפורמה המשפטית היה מטרה שאפתנית של ארגוני המחאה. היא הושגה כמעט במלואה. אבל מאחוריה מבצבצת המטרה האמיתית, שאפתנית הרבה יותר, חסרת תקדים: שהממשלה הבאה, בניגוד לכל 37 קודמותיה, לא תכלול אף מפלגה דתית".

הטקטיקה הגרועה של המחאה

לדברי סגל, "פיצוץ התפילות ביום הכיפורים כבר מסמן את הקו: החילונים נגד הדתיים". הוא הזכיר את הודעות התמיכה של יאיר לפיד ושקמה ברסלר, הודעות שהתחלפו מאוחר יותר בקריאות פיוס. "זו טקטיקה די גרועה", הוא מסביר.

העימותים בכיכר דיזינגוף

העימותים בכיכר דיזינגוף, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

"ראשית, מבחינה פוליטית: גם לפי הסקר השחור ביותר לקואליציה הנוכחית, אין למפלגות האופוזיציה אפשרות להקים ממשלה בלי מפלגה דתית,שכן, כזכור, רע"מ היא מפלגה דתית. מאוד. מחאה שסמלה המסחרי הוא דגלי ישראל תתקשה מאוד להקים קואליציה שנשענת על עבאס וטיבי".

"אבל גם מהותית זו שגיאה. הצלחת המחאה נבעה מהעובדה שברחה מהמחלוקות המסורתיות, תרתי משמע, בחברה הישראלית, שבהן הימין אינו יכול להפסיד: בוויכוח המדיני רוב העם תומך בדרך הליכוד, ולכן אחים לנשק קרעו בחמת זעם שלטים של "די לכיבוש" בעצרות קפלן".

"עימות על תפילות כל נדרי ונעילה ממסגר את הדיון כוויכוח של היהודים מול הישראלים, ובו ליהודים יש כבר שנות דור רוב ברור"

"בוויכוח ביבי־לא ביבי, התוצאה תהיה כמעט תמיד תיקו משתק. אבל בוויכוח של ליברלים מול שמרנים יש רוב יהודי ליברלי, לרבות אגף נרחב של הציונות הדתית וש להימין המסורתי. זה היה הקרב היחיד השנה, והוא הוכרע בכל סקר נגד הקואליציה השמרנית ביותר בהיסטוריה של ישראל. עימות על תפילות כל נדרי ונעילה ממסגר את הדיון כוויכוח של היהודים מול הישראלים, ובו ליהודים יש כבר שנות דור רוב ברור", סיים סגל.