יו"ר ראש יהודי מגיב להאשמות: "אנחנו נגד כפיה דתית באופן קיצוני"

בשיחה עם "חדשות כיפה", מספר ישראל זעירא על המתקפה שספגו אתמול הוא והרב לוינשטיין מצד מפגיני "כוח קפלן" ומסביר מדוע למרות הזעזוע הוא נשאר אופטימי - ואיך זה קשור למלחמת יום כיפור

אורי מוק אורי מוק, חדשות כיפה 20/09/23 15:39 ה בתשרי התשפד

יו"ר ראש יהודי מגיב להאשמות: "אנחנו נגד כפיה דתית באופן קיצוני"
מפגינים מול ראש יהודי, צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

מרכז "ראש יהודי" בתל אביב נמצא בימים האחרונים, בעל כורחו, בלב סערה. המקום שלטענת מנהליו נועד לחבר את הציבור הישראלי ליהדות הפך בעל כורחו למטרה בעיניי גורמים חילוניים קיצוניים - שרואים בו מוסד שיוצר "הדתה" בלב תל אביב. אמש התחוללה סערה, כאשר ראש המכינה הקדם צבאית "בני דוד" הרב יגאל לוינשטיין, הגיע למקום להעביר שיעור תורה. בדרכו חזרה לרכבו יחד עם ישראל זעירא, נחסמה דרכם על ידי המוני מוחים של "כוח קפלן" שקראו לעברם קריאות גנאי.

"אנחנו נגד כפיה דתית באופן קיצוני. זה נגד התורה שמחנכת אותנו לבחירה חופשית"

ישראל זעירא, מנכ"ל ראש יהודי

ישראל זעירא, יו"ר ראש יהודי, צילום: עמיחי זעירא

בשיחה עם "חדשות כיפה", סיפר יו"ר ראש יהודי, ישראל זעירא, על התחושות בבוקר שאחרי האירוע: "הזדעזענו מעוצמת האלימות והשנאה בעיניים של אנשים שאמורים להיות אינטילגנטים וטובים". יחד עם זאת, הבהיר: "אנחנו מאמינים גם עכשיו שהם אנשים כאובים, מלאים בחרדות ופוביות בגלל המצב במדינה. הם מפנים את הזעם שלהם לכל עבר וגם לעבר ראש יהודי".

תיעוד האירוע בתל אביב

"תקעו לי זמבורות באוזניים, אין קשב לאנשים האלה"

ניסית לדבר עם המפגינים שתקפו אתכם?

"זה כואב שזו צורת המחאה. ניסיתי לדבר בהחלט, אבל תקעו לי זמבורות באוזניים, אין קשב לאנשים האלה. הם המון מוסת". יחד עם זאת הגדיש זעירא, כי "יש כמה אלפים בודדים כאלה בתוך המיליונים של עם ישראל וצריך להמשיך לעשות טוב להידבר להיפגש. אני חושב שהראש היהודי זה הגוף האחרון שמגיע לו יחס כזה".

הרב יגאל לוינשטיין, אמש |

הרב יגאל לוינשטיין, אמש | , צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

"המאבק הציבורי יוביל לבירור אמוני של זהות"

אתה מרגיש את המתיחות בין הדתיים לחילונים בעיר ביום יום?

"רוב הזמן לא. בין מנחה למעריב בשבת - כן, כשהחברה עם הדגלים מתאספים בכיכר דיזנגוף ומתקדמים לקפלן אתה רואה אנשים כועסים ולפעמים עם שנאה בעיניים. לשמחתי הם מיעוט".

יחד עם זאת, אמר יו"ר הארגון כי לדעתו יש על מה לדבר עם המפגינים, יותר מאשר עם מי שמגלה אדישות: "צריך לייצר שיח על המכנה העמוק והמשותף. אני מאמין שדווקא המאבק הציבורי יוביל לבירור אמוני של זהות, זה ייקח כמה שנים, כמו שאחרי מלחמת יום הכיפורים לקח כמה שנים עד שהחל גל של תשובה. אבל אני מאמין שיהיו הרבה מאוד אנשים שישאלו את עצמם: 'מה זה אומר שאני יהודי חילוני ליברלי?' לכן אני מאוד אופטימי וחושב שאנחנו הולכים לטוב גם בימים קשים, לא להתרגש, לא להתבלבל ובטח לא להתנצל על מה שאנחנו ומי שאנחנו".

יש אנשים שחרדים באמת מכך ש"ראש יהודי" יעשו כפייה דתית. מה תגיד להם?

"אנחנו נגד כפיה דתית באופן קיצוני. זה נגד התורה שמחנכת אותנו לבחירה חופשית. כל אדם דתי שומר מצוות חי מתוך בחירה חופשית מוחלטת ואי אפשר לכפות על אף אחד בעולם בטח שלא לחזור בתשובה. אני אתנגד בתוקף רב לכל כפייה שתהיה. היא לא משרתת שום דבר. כמו שאנחנו לא רוצים כפייה מדת גם לא תהיה כפייה לדת".

עוד המשיך ואמר: "כל מי שמכיר את ראש יהודי באמת יודע כמה הכל אצלנו בחירות ולא מתוך לחץ וכפייה לשמור. לא מלמדים שום דבר מעשי פרקטי שאומר למישהו תעשה ככה או אחרת".

הרב לוינשטיין במהלך השיעור |

הרב לוינשטיין במהלך השיעור | , צילום: Avshalom Sassoni/FLASH90

"העירייה נתנה אישור לאירוע בלי מחיצות, ונמצא את הדרך איך לעשות את זה לפי ההלכה"

האווירה המתוחה ברחובות תל אביב, שמידי שבוע מתמלאים במפגינים שחלקם רואים במוסדות הציוניים הדתיים בעיר גורם שמאיים על צביונה החילוני, משפיע גם ברמה הפוליטית. לאחרונה ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, אסר על "ראש יהודי" לקיים את תפילות יום הכיפורים המסורתית אותן הוא מארגן מידי שנה בכיכר דיזנגוף, תוך הפרדה בין גברים לנשים.

האישור לאירוע, הותנה בקיומו ללא מחיצה. "העירייה נתנה אישור לאירוע בלי מחיצות, ונמצא את הדרך איך לעשות את זה לפי ההלכה כהלכתה, לפי החוק", אמר זעירא, אבל סירב לפרט כיצד יצליחו ליישב בין הצורך במחיצה לבין רצונם לשמור על ממלכתיות.