ראש אמ"ן במלחמת יום הכיפורים: "האלופים של היום בוגרים יותר"

אלי זעירא, מי שכיהן כראש אגף המודיעין בזמן מלחמת יום הכיפורים, משחזר את גרסתו ומספר על ההצעה להפוך למנהל בנק: "הכל כדי לוודא שלא אעזוב את המחנה, שלא אדרוש להעיר שדים ורוחות מרבצם, שיחקרו מה באמת קרה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/09/23 08:22 יד בתשרי התשפד

ראש אמ"ן במלחמת יום הכיפורים: "האלופים של היום בוגרים יותר"
אלי זעירא. ראש אמ"ן במלחמת יום הכיפורים , צילום: פלאש 90

50 שנים למלחמת יום הכיפורים, ואחד מהאשמים המרכזיים שזומנו היה ראש אגף המודיעין דאז אלי זעירא. בראיון מיוחד שהעניק זעירא ל"ידיעות אחרונות", כשהוא בשנות ה-90 לחייו, הוא מגולל את גרסתו לאירועים הדרמטיים. בין היתר הוא מספר על הצעת ההשתקה שקיבל, על ההבדל בינו לבין הדורות הבאים - וגם מחמיא לאלופי צה"ל הנוכחיים.

כך רצו לקנות את שתיקתי

לדברי זעירא, "יחידה אחת באמ"ן הביאה את ההתרעה. יחידה אחרת, מחלקת המחקר, טעתה בהערכה שלה. שני הדברים קרו במקביל. אני לא יודע למה הם הגיעו למסקנות המוטעות, אבל אני אחראי גם להן. ראש אמ"ן אחראי לכל, גם להצלחה של 8200 וגם לטעות של מחלקת המחקר".

מלחמת יום הכיפורים, ארכיון

מלחמת יום הכיפורים, ארכיון | צילום: צילום: דובר צה"ל באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון צה"ל במשרד הביטחון

ראש אמ"ן לשעבר לוקח אחריות על המחדל, אך מפנה גם אצבע מאשימה לדרגה מדיני, שנוקה מכל רבב בוועדת אגרנט. בין יתר הסיפורים, הוא מספר גם על כך שהוצע לו לכהן כמפקד פיקוד מרכז ואפילו כמנהל בנק. "אתה מבין איך המדינה התנהלה? הכל כדי לוודא שלא אעזוב את המחנה, שלא אדרוש להעיר שדים ורוחות מרבצם, שיחקרו מה באמת קרה".

אלי זעירא על הרצי הלוי: "לא ניתן לכיפוף"

המראיינים העידו כי זעירא סירב לענות על שאלות הנוגעות ברגשותיו. "זה ההבדל ביני ובין הדורות שאחריי. בדור שלנו, דור הפלמ"ח ומלחמת השחרור, לא היו רגשות. זה פשוט לא היה רלוונטי".

הרמטכ"ל הלוי, צה"ל מוכן לכל

הרמטכ"ל הלוי. פרגון נדיר מזעירא | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ועל המצב הנוכחי בצה"ל, מפתיע זעירא בפרגון נדיר לאלופים וגם לרמטכ"ל הלוי: "יוצא לי להיפגש פה ושם עם כל מיני אלופים והרגשה שלי שבהשוואה לאלופים של אז אלה של היום בוגרים יותר בשנים, ובאופי, וגם בעלי תפיסה מגובשת יותר, ונזהרים מאוד שלא יעשו מהם שעירים לעזאזל או דחלילים. ועוד דבר, יש קצין אחד היום בצה"ל שעד כמה שיצא לי לעמוד על קנקנו הוא לא ניתן לכיפוף, ואי־אפשר למכור אותו, וזה הרמטכ"ל. ישלו את האמת שלו ואין לי ספק שהוא ידבוק בה".