ראיון חג שלמה קרעי: "שנה שעברה התפללנו בדמעות - השנה אנחנו במקום הרבה יותר טוב"

שר התקשורת בראיון חג ל"חדשות כיפה" | על המשבר מול מערכת המשפט: "צריך להקים ערכאה שיפוטית חדשה ששופטיה יבחרו במליאת הכנסת", על יו"ר הדואר: "הוא לא מעניין אותי", על בג"ץ הסבירות: "הדיון הזה הוא דבר מסוכן מאוד למדינה"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 15/09/23 11:31 כט באלול התשפג

שלמה קרעי: "שנה שעברה התפללנו בדמעות - השנה אנחנו במקום הרבה יותר טוב"
שלמה קרעי, צילום: אברהם חסון

שלמה קרעי היה מהקולות הבולטים של הליכוד במאבק נגד ממשלת בנט - לפיד, עברה שנה והיום הליכוד בשלטון וקרעי מחזיק בתיק רגיש במיוחד, כשר התקשורת. בראיון חג לחדשות כיפה הוא סיפר על השנה האחרונה, הפיתרון לרפורמה המשפטית, ואלו מהפכות הוא מתכנן בתחום התקשורת: "אנחנו מתקדמים בצעדי ענק".

קרעי: "שנה שעברה התפללנו בדמעות"

השנה הקודמת הייתה לא פשוטה, לא רק לי, אלא לכל העם, בשנה שעברה התפללנו בדמעות, "תעביר ממשלת זדון מן הארץ, ממשלת אחים מוסלמים, והשנה אנחנו במקום הרבה יותר טוב, נכון שישי קשיים ויש כוחות חזקים נגדנו שלא מוכנים לשחרר את קרנות המזבח בתקשורת באקדמיה ובמערכת המשפט, אבל יש ממשלה טובה בישראל. אנחנו צריכים לנסות להגיע להסכמות עם אזרחי ישראל ולא עם הפוליטיקאים שלא מייצגים את הציבור.

איך הרגשת בדיונים האחרונים בבג"ץ, שאתה כשר בממשלה נבחרת בסוף מחכה למוצא פיהם של השופטים?

אני לא מחכה למוצא פיהם, עצם כינוס הדיון הזה הוא דבר מסוכן מאוד למדינה היהודית והדמוקרטית שלנו, הם מבינים שהם ישארו מיעוט אז הם מנסים לשלוט עח הרוב בכלים לא דמוקרטים והם רוצים לבטל את חוק הנבצרות כך שהיועמ"שית תוכל לומר לנתניהו לך הביתה. זה דבר אנטי דמוקרטי.

הדיון בבג"ץ, היום

הדיון בבג"ץ, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"להקים ערכאה שיפוטית חדשה"

יש לכם דרך לרסן את השופטים אם הם יפסלו חוקי יסוד?

אני אמרתי כבר לפני כמה כנסות וגם הגשתי הצעת חוק בעניין, אין דרך לרסן את שופטי בג"ץ, לכן תמיד אמרתי שגם אין מה לחוקק פסקת התגברות כי הם יגידו שהיא לא תקפה בגלל כל מיני קשקושים, לכן צריך להקים ערכאה שיפוטית חדשה ששופטיה יבחרו במליאת הכנסת כמו הנשיא והם ייצגו את הציבור, כמו בצרפת, בית המשפט לחוקה ייצג את המפלגות. בג"ץ ימשיך להיות בית משפט לערעורים.

אתה רואה את נתניהו וגלנט משתפים עם מהלך כזה פעולה?

תראה אני לא רוצה לתת דרור ללשוני, אבל אם בג"ץ אכן יפר את יסודות הדמוקרטיה לא תהיה ברירה לאף אחד. זה במקום חוקי הרפורמה, לא נצטרך עוד לשנות את הוועדה לבחירת שופטים. היום הרי בג"ץ לא מייצג חלקים גדולים בציבור.

יש חשבון נפש שאתם צריכים לעשות על איך שהתקדמה הרפורמה?

בדיעבד תמיד אפשר לומר, אנחנו לא מוכנים שסרבנות תהיה לגיטימית במדינה שלנו ואנחנו הראנו כשהעברנו את הסבירות שסרבנות אינה כלי אפקטיבי כי אנחנו מדינה דמוקרטית. נתניהו פועל בזהירות ומתינות, אנחנו מתקנים בהסכמה רחבה ככל שאפשר אבל בלי להיכנע לסרבנות.

יו"ר הדואר יישאר בתפקידו?

בג"ץ בעצם אומר שאני אחראי לשירות הגרוע של הדואר אבל הסמכות אצלנו ואנחנו נשאיר יו"ר כושל בתפקידו. זה דבר לא מקובל. הוא חזר לתפקיד אבל אני אמרתי לאזרחי ישראל שיש להם בעיות בדואר שיעבירו ליועמ"שית ולשופט עמית.

תהיה איתו בקשר?

אין שום צורך שאני אהיה איתו בקשר, הוא לא מעניין אותי כל כך, אני אתקן את הרישיון כך שלא יסגרו סניפים בפריפריה בקלות.

"כל משק בית עוד יהיה נגיש לחיבור אינטרנט מהיר"

תספר על העבודה שלך במשרד התקשורת

יש כמה תחומים שאנחנו עסוקים בהם, יש שלושה תחומים עיקריים, הראשון הוא פריסת הסיבים ששם אנחנו מתקדמים בצעדי ענק, ממשיכים את מה שעשו קודמי בתפקיד, רק לאחרונה דאגנו ליישוב היהודי בחברון שנפל בין הכיסאות. כל משק בית עוד יהיה נגיש לחיבור אינטרנט מהיר.

קרעי עם נתניהו

קרעי עם נתניהו, צילום: יונתן סינדל/פלאש90

הנושא השני הוא הקליטה הסלולארית, קיבלתי ירושה לא טובה בכלל, אנחנו עובדים על זה במלוא המרץ, גם בנגב וגם בגליל ורק החודש פרסנו עוד אנטנות. גם ביו"ש הגדרנו את זה יחד עם נתניהו כנושא בטחוני. הדבר השלישי הואהרפורמה בשוק השידורים שעליה סיימנו לקבל את הערות הציבור, שם אני מוציא לגמרי את הידיים של הממשלה מהתוכן.

קרעי על בן גביר: "סגנון שפחות מוצא חן בעיני"

אתה לא חושש שגורמי שמאל יסכלו לך את הרפורמה?

כל התקשורת נגד המהלך כי הם לא רוים תחרות, לא רוצים עוד דעות ומגוון, אבל לשמחתי למרות כל הפייק שלהם הם לא מצליחים לשכנע את הציבור. אנחנו גם מקבלים את הערות הציבור, אני שומע את כולם ומתקדם לאט וביסודיות. זה לא דיון בין ימין לשמאל.

אבל אנחנו רואים את ערוץ 14 צומח אז אולי המצב בשיפור?

אתה צודק וערוץ 14 הוא קרן אור, אצלי בלשכה הוא פתוח תמיד כאפליה מתקנת. אבל ערוץ 14 הוא לא מספיק כי יש קהל גדול ששבוי של הערוצים כי הוא לא ימין מלא-מלא, 14 הוא ערוץ למי שהוא ימין מלא-מלא ורוצה רק אקטואליה. צריך יותר וזה רק יחזק את ערוץ 14.

איך אתה רואה את השרידות של הקואליציה? ראינו רק השבוע משבר מול סמוטריץ' ובן גביר.

אלו לא משברים, אלו ויכוחים, מקסימום סגנון שפחות מוצא חן בעיני, הממשלה הזאת חזקה, יציבה והיא תמלא את ימיה. העברנו תקציב דו שנתי אז הממשלה תתפקד גם אם יהיו חילוקי דעות וגם התקציב הבא יעבור כאשר אנחנו רואים את האלטרנטיבה בצד השני. השנה הקרובה תהיה שנה פורצת דרך, גם בשלום עם שעודיה בעזרת השם וגם בכלכלה ובביטחון.