בית משפט עוקף בג"ץ - התוכנית של אוחנה אם ייפסל חוק צמצום עילת הסבירות

יו"ר הכנסת חשף את אחד מהצעדים ששוקלת הממשלה בתגובה לפסילה אפשרית של עילת הסבירות: הקמת בית משפט חוקתי שיחליף את בג"ץ. "אני מקווה שבית המשפט יבין את מגבלות כוחו שלו ויימנע מהמשבר הזה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/09/23 07:50 כח באלול התשפג

בית משפט עוקף בג"ץ - התוכנית של אוחנה אם ייפסל חוק צמצום עילת הסבירות
צילום: Olivier Fitoussi/FLASH90

ברקע אזהרת יו"ר הכנסת אמיר אוחנה לשופטי בג"ץ בשבוע שעבר כי "הכנסת לא תקבל בהכנעה את רמיסתה", הבוקר (ה') התפרסם כי יו"ר הכנסת מתכוון להקים בית משפט חוקתי שיחליף את בג"ץ. בראיון ל-ynet אמר חבר הכנסת אוחנה כי בו הוא חושף מה תעשה הכנסת אם תיפסל עילת הסבירות: "יש מגוון רעיונות להצעות חוק שהכנסת תביא כדי להתמודד עם הרמיסה הזו, בין היתר גם הקמת בית משפט לנושאים חוקתיים".

"בבית משפט לנושאים חוקתיים אין שום יתרון למשפטנים"

בהמשך הסביר חבר הכנסת מה כוללת ההצעה: "בבית משפט לנושאים חוקתיים אין שום יתרון למשפטנים ויוכלו לשבת בו גם נציגי ציבור ממגוון תחומים" אמר אוחנה, והוסיף: "אני מקווה שבית המשפט יבין את מגבלות כוחו שלו ויימנע מהמשבר הזה. אין אף רשות בדמוקרטיה שהיא 'כל יכולה', והכנסת והממשלה מבינות זאת היטב. אני מקווה שגם בית המשפט מבין זאת".

בנאום מיוחד שנשא אוחנה בשבוע שעבר הבהיר: "אין ולא יכולה להיות מחלוקת על השאלה האם הכנסת הסמיכה את בית המשפט לפסול או לשנות חקיקת יסוד. על כך התשובה ברורה ואין כל יכולת לאף אדם לטעון אחרת: לא". בהמשך הדגיש: "אין אף דבר חקיקה שמסמיך, ואפילו ברמז, את בתי המשפט לעשות כן. הסמכות המכוננת נתונה לכנסת המייצגת את כל העם, ולה בלבד".

הדיון בבית המשפט העליון על חוק צמצום עילת הסבירות

הדיון בבית המשפט העליון על חוק צמצום עילת הסבירות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

נזכיר כי, בדיון ממושך שנערך השבוע בבג"ץ ונמשך כ-13 שעות, הוצגו טענות העותרים ופרקליטי הממשלה בפני 15 שופטי בג"ץ, שבאופן חריג התכנסו לדון בהרכב מלא. במהלך הדיון האמוציונלי נרשמו לא מעט אמירות בולטות, וכמה רגעים יוצאי דופן. בין השאר, עימות בין השופט עמית וחבר הכנסת רוטמן, התפרצות של ח"כ טלי גוטליב לדיון, וחילופי דברים קשים בין עורך דינו של רוטמן לשופטים.