ראש המוסד מזהיר: "אל לנו להפריז בתמיכת בני בריתנו בשעת משבר"

המוסד ציין 50 שנים למלחמת יום הכיפורים, ובמהלך אירוע במטה הארגון, התייחס דוד ברנע למצב החברתי בישראל: "אל לנו להמעיט בחשיבות האחדות כדי לשרוד. כוחנו באחדותנו הפנימית" | באירוע הושק ספר הכולל מסמכים היסטוריים ונחשפו תמונות אשרף מרואן - "המלאך"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 07/09/23 20:53 כא באלול התשפג

ראש המוסד מזהיר: "אל לנו להפריז בתמיכת בני בריתנו בשעת משבר"
דדי ברנע | , צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

במטה המוסד למודיעין ותפקידים מיוחדים התקיים היום (ה') אירוע לציון יובל שנים למלחמת יום הכיפורים. במעמד ראש המוסד, דוד ברנע, פורום הפיקוד הבכיר, ובהשתתפות כלל עובדי הארגון ומפקדיו. האירוע נפתח בדקת דומיה לזכרו של שבתי שביט ז"ל, ראש המוסד השביעי, שהלך השבוע לעולמו.

ראש המוסד, דוד ברנע התייחס בנאומו למשמעויות והלקחים שהופקו מהמלחמה וכיצד אלו אקטואליים גם לתקופתנו. בתוך כך, הדגיש ברנע את החשיבות בהתמודדות עם האתגרים הקיומיים על מדינת ישראל: "אל לנו לחדול מטיפול באיום הקיומי של מדינת ישראל - הניצחון של 1967 הסיר כביכול כל ספק באשר ליכולתנו להמשיך להתקיים לעד. אל לנו לזלזל באויב וביכולותיו. אל לנו לשכוח שסביבנו מדינות וארגונים שממשיכים להתחזק כדי לאיים על שלומנו כאן. אל לנו להפריז בתמיכת בני בריתנו בשעת משבר - נבנה את כוחנו ויכולותינו. אל לנו להמעיט בחשיבות האחדות כדי לשרוד. כוחנו באחדותנו הפנימית".

ראש המוסד, ברנע עם פרופ׳ דני זמיר בנו של ראש המוסד לשעבר צבי זמיר

ראש המוסד עם פרופסור דני זמיר, בנו של ראש המוסד לשעבר צבי זמיר

"המלאך היה סוכן חשוב ואסטרטגי"

בחלוף יובל שנים למלחמה, החליט המוסד לפרסם לראשונה ספר ובו מחקר היסטורי וייחודי, "פעם כאשר מותר יהיה לספר". בספר נחשף מידע רב שסיפקו שלל מקורות מודיעיניים מצוינים שהמוסד הפעיל בשנים שלפני המלחמה, ובראשם המקור המודיעיני האסטרטגי "המלאך", אשרף מרואן. ראש המוסד, ברנע, התייחס גם לטענות שהועלו להיותו של המלאך סוכן כפול ואמר: "טענות אלו נבדקו בזמנו בכובד ראש הרבה לפני המלחמה בצוות משותף של צה"ל והמוסד כמו גם לאחר המלחמה. המסקנות חזרו על עצמן – המלאך היה סוכן חשוב ואסטרטגי".

המלאך ומפעילו דובי, תמונה מבצעית |

המלאך ומפעילו דובי, תמונה מבצעית | צילום: המוסד

"היום לאחר קריאת כל הדוחות הרלוונטיים אני יכול לומר בלב שלם וביטחון מלא – אשרף מרואן היה סוכן פנטסטי. מי שאינו מבין ביומינט קשה לו להבין ניואנסים של סוכן ומפעיל. המלחמה פרצה ב- 2 בצהריים ולא ב-4 כפי שהתריע המלאך, אז אולי רצה להטעות? זה הרי מגוחך שכן אם היו מגייסים מילואים בזמן לשעה ארבע היינו מוכנים ומופתעים פחות גם בשעה שתיים. אבל לא גייסו מילואים בגלל קונספציה, לא בגלל המלאך".

תיקו של המלאך במוסד |

תיקו של המלאך במוסד | צילום: המוסד

כידוע, "המלאך" סיפק את ההתרעה למלחמה. מהרגע שפרצה, במהלכה ולאחריה, ראש המוסד זמיר מילא תפקיד מרכזי בהצגה וניתוח של תמונת המודיעין לדרג המדיני. במקביל המוסד המשיך לספק מודיעין איכותי שהשפיע עמוקות על מהלכי המלחמה והמו"מ לסיומה.