חמישים שנה אחרי המלחמה: היומן של גולדה מאיר נחשף

חמישים שנה אחרי מלחמת יום כיפור, ארכיון המדינה חושף חומרים חסרי תקדים: מסמכים, תמונות ופרוטוקולים. מה נכתב ביומן של גולדה, מה היה בישיבה הדרמטית והתמונות שמספרות את סיפור המלחמה. "מזמינים את הציבור לחפש בחומרים מידע אישי"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 07/09/23 08:28 כא באלול התשפג

חמישים שנה אחרי המלחמה: היומן של גולדה מאיר נחשף
גולדה מאיר במהלך המלחמה, צילום: ארכיון המדינה

ארכיון המדינה שבמשרד ראש הממשלה חושף היום (ה') אלפי תיקים שמספרים את סיפור מלחמת יום כיפור - בחזית, בעורף ובממשלה. לראשונה ניתן יהיה לחקור באמצעות מסמכי המקור את הדרמה שהתחוללה והתחושות בקרב הציבור, הצבא וההנהגה, באופן מקיף ובלתי אמצעי. חלק מהחומרים מביאים את האירועים דקה אחר דקה ומאפשרים לשחזר את תחושותיהם של מי שנכחו באירועים.

גנזת המדינה רותי אברמוביץ' אומרת עם חשיפת הארכיון כי "זוהי החשיפה הגדולה ביותר שעשה ארכיון המדינה אי-פעם, והחומרים מוצעים לכלל הציבור". היא מוסיפה: "בחרנו הפעם להביא ככל שניתן 360 מעלות של סיפור המלחמה, שהשפיעה על כל רבדי החיים בישראל".

המעוזים בתעלת סואץ, מלחמת יום כיפור

המעוזים בתעלת סואץ, מלחמת יום כיפור, צילום: באדיבות ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון

החשיפה במספרים:

כ- 3,500 תיקים, שבהם:
כ-1,400 תיקי נייר
כ-1,000 תמונות
כ-800 קטעי קול
כ- 150 סטנוגרמות
8 סרטי וידאו

חלק מהחומרים היו חסויים בעבר

ארכיון המדינה את את החומרים שפורסמו ממשרדי הממשלה השונים, וכעת עם תום תקופת החיסיון מציג אותם לציבור. החומרים כוללים אלפי תעודות, קלטות קול ותצלומים, סטנוגרמות ותיקי מקור ממשרדי הממשלה, מסמכים צבאיים, מדיניים ואזרחיים, תמונות, קטעי קול, עדויות, דיווחים, פרוטוקולים של ישיבות ממשלה וקבינט המלחמה, דיונים והערכות מצב הגנה אזרחית, היערכות העורף במהלך המלחמה ועוד.

התייעצות מדינית-צבאית, 1 בדצמבר 1972

התייעצות מדינית-צבאית, 1 בדצמבר 1972 צילום: ארכיון המדינה

החומרים, שחלקם הגדול היה חסוי בעבר, נבדקו, נסרקו, עברו חשיפה וחלקם גם אישור צנזורה, וכעת לראשונה מוגשים כאוסף ארכיוני של מידע בדבר המלחמה, החל מתהליך קבלת ההחלטות בתנאי אי-וודאות של המנהיגים, הלחימה בחזיתות השונות, התמודדות העורף הישראלי, המגעים המדיניים עם מדינות ערב (מצרים וסוריה) בתיווך המעצמות ועד להגעה להסדרי הפרדת הכוחות עם סוריה בסוף מאי 1974.

היומנים מלכת גולדה מאיר

הארכיון מחולק למספר קטגוריות ומלבד תמונות וסרטונים מהמלחמה, נמצאים בארכיון גם הפרוטוקולים מישיבות הממשלה במהלך המלחמה, יומנים של לשכת ראש הממשלה, מברקים למנהיגי העולם, הקלטות, תמונות וסרטונים.

גולדה מאיר במהלך המלחמה

גולדה מאיר במהלך המלחמה, צילום: ארכיון המדינה