אוחנה במסר לבית המשפט העליון: "הכנסת לא תקבל בהכנעה את רמיסתה"

יו"ר הכנסת בנאום מיוחד, מתייחס לאפשרות בה שופטים יתערבו בחוקי יסוד: "אנו ניצבים בפני צומת חדשה ומסוכנת שעלולה לדרדר אותנו לתהום" | על חשש המפגינים נגד הרפורמה: "המענה לא יכול להיות הפיכתה של ישראל למדינה בה הבחירות אינן משנות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/09/23 18:12 כ באלול התשפג

אוחנה במסר לבית המשפט העליון: "הכנסת לא תקבל בהכנעה את רמיסתה"
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה | , צילום: Yonatan SIndel/Flash90

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, נשא הערב (ד') נאום מיוחד לרגל השנה החדשה שבפתח, והזהיר מפני מציאות בה בית המשפט העליון יפסול חוקי יסוד. אוחנה פנה לשופטים: "הכירו גם במגבלות הכוח שלכם, לא רק של הרשויות האחרות. הכירו בכך שבדמוקרטיה – אף רשות איננה כל יכולה".

שר המשפטים, יריב לוין, הגיב על נאומו של אוחנה: "אני מברך את יושב ראש הכנסת אמיר אוחנה על נאום אמיץ ועל עמידתו האיתנה על מעמדה של הכנסת ועל סמכויותיה. אני תקווה כי דבריו ימצאו אוזניים קשובות אצל שופטי בית המשפט העליון, וכי בית המשפט יכבד את סמכותן של הממשלה והכנסת ואת ריבונות העם".

"אנו ניצבים בפני צומת חדשה ומסוכנת שעלולה לדרדר אותנו לתהום"

יו"ר הכנסת פתח ואמר כי ערב השנה החדשה, "מדינת ישראל נמצאת על סף פרשת דרכים. הצורך לאזן בין הרשויות מתחדד יותר מתמיד, כשאר נדמה כי גם הגבול שטרם נחצה עד כה והוא ביטול של חוקי היסוד על ידי הרשות השופטת - עלול חלילה להיחצות".

"כיו"ר הכנסת אני מבקש להציב תמרור עצור. מאז 1977 ועד היום התחולל תהליך של שאיבת סמכויות מהדרג הנבחר שהיה אז כמעט כל יכול אל הדרג הממונה שהוא היום הדרג הכמעט כל יכול. מגמה שהוסיפה להתעצם בשנות ה-90 עם הכרזת בית משפט העליון בכך שכוחו לפסול חוקים של הכנסת אך משום שאינם הולמים להשקפתו את הערכים שבחוקי היסוד. אנו ניצבים בפני צומת חדשה ומסוכנת שעלולה לדרדר אותנו לתהום כאשר בזמן הקרוב יקיים בית המשפט העליון דיונים בשאלת תוקפם של חוקי היסוד".

אוחנה לפני תחילת נאומו |

אוחנה לפני תחילת נאומו | צילום: Yonatan SIndel/Flash90

"ישראל היא מדינה דמוקרטית", המשיך אוחנה ואמר, "בדמוקרטיה הריבון הוא העם. את ריבונותו, מאציל העם אל נבחריו, כל אזרח לפי השקפתו ורצונו – אשר מקבלים, בין אם בהסכמה רחבה ובין אם ברוב קולות, את ההחלטות והחוקים עבורו. כך היה וכך יהיה. במדינה דמוקרטית מערכת המשפט מכבדת את הריבון, הלא הוא העם, ואת בחירותיו, והכבוד הזה הוא הדדי".

"אין ולא יכולה להיות מחלוקת על השאלה האם הכנסת הסמיכה את בית המשפט לפסול או לשנות חקיקת יסוד. על כך התשובה ברורה ואין כל יכולת לאף אדם לטעון אחרת: לא. אין אף דבר חקיקה שמסמיך, ואפילו ברמז, את בתי המשפט לעשות כן. הסמכות המכוננת נתונה לכנסת המייצגת את כל העם, ולה בלבד. חשוב להבין: הכרעה אחרת איננה נגד הקואליציה או מפלגה זו או אחרת – הכרעה אחרת היא נגד הכנסת והדמוקרטיה הישראלית".

שופטי בית המשפט העליון. ארכיון

Yossi Zamir/Flash90 :שופטי בית המשפט העליון. ארכיון | צילום

"המענה לחששות הללו לא יכול להיות הפיכתה של ישראל למדינה בה הבחירות אינן משנות"

אוחנה הסביר בדבריו כי בעד חוקי היסוד שהעבירה הכנסת ה-25 בראשותו הצביע רוב של חברי הכנסת, "כפליים מאלה שהצביעו בכנסת ה-12 בעד חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, דבר שלא הפריע למערכת המשפט לעשות בו שימוש יותר מבכל חוק יסוד אחר כדי לבטל את החלטות הכנסת והממשלה".

יו"ר הכנסת לא התעלם מהמחאה הנרחבת נגד הרפורמה במערכת המשפט: "אני ער לכך שבקרב רבים בציבור, ולאו דווקא בציבור שנמצא באופן אוטומטי בצד מסוים של המפה הפוליטית, ישנם גם חששות ופחדים. גם אם אינני שותף לפחדים הללו – אינני יכול לבטל אותם או את האוחזים בהם כלאחר יד. אין בקרבנו רבים שלא ימצאו במעגל המשפחתי, החברתי או המקצועי שלהם אנשים יקרים, טובים ואהובים השותפים לחששות ולפחדים אלה. אבל המענה לחששות הללו לא יכול להיות הפיכתה של ישראל למדינה בה הבחירות אינן משנות והכנסת הנבחרת איננה הכנסת המחוקקת.

מחאה נגד הרפורמה

מחאה נגד הרפורמה המשפטית | צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

"דבר אחד אני יודע לומר. הכנסת לא תקבל בהכנעה את רמיסתה"

על ניסיונות הפשרה האחרונים, אמר: "אני מאמין בתהליכים אבולוציוניים, הנובעים מהקשבה, לימוד ושיקול דעת, ופחות בתהליכים רבולוציוניים מהפכניים. אני מברך על כל שיח שמכוון לניסיון להגיע להסכמות ולהבנות גם בכנסת וגם מחוצה לה – חרף המשמעות הברורה: שאף צד לא יקבל את כל מבוקשו כאן עכשיו ומיד. זו משמעותה של מנהיגות, ואני מפציר בנבחרי הציבור – נציגי העם – לעשות כל מאמץ ולהפוך כל אבן במאמצים הללו".

אוחנה אמר כי גם אם המגעים לפשרה לא יצליחו משלל סיבות, ולהערכתו בעיקרן פוליטיות, "הדבר אינו מעמיד לבית המשפט את האפשרות לקבל הכרעה במקומם. מצב דברים זה יוביל לאירוע חסר תקדים במדינה דמוקרטית. דבר אחד אני יודע לומר. הכנסת לא תקבל בהכנעה את רמיסתה".

לסיום אמר: "אני עומד כאן בפניכם מתוקף תפקידי כיושב ראש הכנסת. ומתוקף כך אני מבקש מבית המשפט ומשופטיו, שאני מכבד מאוד – ותמיד כיבדתי, גם כשחלקתי ולא הסכמתי: הכירו גם במגבלות הכוח שלכם, לא רק של הרשויות האחרות. הכירו בכך שבדמוקרטיה – אף רשות איננה כל יכולה. אני חושב שהרשות המבצעת הפנימה זאת, אני יודע שהרשות המחוקקת הפנימה זאת. כעת תורכם".