לא רק לחם חביתה: המהפך בחופי נתניה כולל טונות של חול חדש

שלב א' של פרויקט הגנת המצוק בנתניה הושלם השבוע וכלל בניית שישה שוברי גלים חדשים והזנת 200 אלף קוב חול בעלות של כ-100 מיליון שקלים. בשלב השני ייבנו עוד שישה שוברי גלים. השרה סילמן: "המדינה חייבת לספק הגנת למצוקי החוף שלה"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 05/09/23 14:29 יט באלול התשפג

לא רק לחם חביתה: המהפך בחופי נתניה כולל טונות של חול חדש
החוף החדש בנתניה, הושלם השלב הראשון, צילום: החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון

במטרה להגן על המצוק בחופי נתניה ולהילחם בתופעה של הידרדרות, הושלם השבוע פרוייקט הגנת המצוק. בפרוייקט שעלותו מוערכת בכמאה מיליון שקלים ובוצע בידי החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון, הוזן החוף ב-200 אלף קוב של חול ים חדש ונבנו שישה שוברי גלים חדשים.

העבודות נועדו להפחית את עוצמת הגלים שפוגעים במצוק ולהרחיק את שפת הים מהמצוק, ובכך להבטיח את יציבותו, ולספק הגנה טובה וארוכת שנים למצוק המסוכן והמאוכלס ביותר בישראל. בשלב השני של הפרוייקט צפויים להיבנות עוד שישה שוברי גלים, דרומית לשוברים שכבר נבנו.

תוצאה של מאבק של למעלה מעשור

השרה סילמן מקדמת עתה עבודות תחזוקה דומות בעוד חופים עם מצוקים לאורך הים התיכון. "המדינה חייבת לספק הגנת למצוקי החוף שלה" כתבה השרה, "העברתי בימים האחרונים טיוטת הצעת מחליטים חשובה להגנות המצוקים להערות המשרדים הרלוונטיים, כדי לעבור לשלב הבא ולייצר אזור בטוח לציבור".

הפרוייקט החדש לחופי נתניה

הפרוייקט החדש לחופי נתניה צילום: החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון

גם ראש עיריית נתניה, מרים פיינברג איכר הגיבה להשלמת השלב הראשון בפרוייקט ואמרה כי "הפרויקט הינו אחד מפרויקטי הדגל בנתניה שנועד לשמור על משאבי הטבע, תוך דאגה לבטיחותם ולשלומם של תושבי העיר". היא הוסיפה כי "הקמת החברה להגנות מצוקי חוף הים התיכון הינה תוצאה של מאבק ממושך של למעלה מעשור".

המטרות של החברה להגנת המצוקים

החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון בע"מ כפופה למשרד להגנת הסביבה ומשמשת כזרוע ביצוע לפרויקטים לטיפול בנושא התמוטטות המצוק בחופי הארץ. מטרתה העיקרית של החברה הינה לתכנן, לבצע ולתחזק את הקמת הגנות הימיות, ולהעניק שירותי ניהול, תיאום וייעוץ למדינה בכל הנוגע לקידום ההגנות היבשתיות לעניין התמוטטות המצוק החופי, וניטור קצב נסיגת המצוק.