הרב דב ליאור על הרב טאו: "אם יעלו טענות רציניות - ראוי שיתבררו בצנעה"

ברקע ההאשמות החריפות נגד הרב צבי ישראל טאו, וברקע מכתבו של הרב יעקב מדן על כך שהטענות חייבות בדיקה עמוקה, הרב דב ליאור במכתב: "אנו בתקופה בה ישנה התקפה על כל דבר שבקדושה" | עוד כתב הרב ליאור: "במקרים בהם יעלו טענות רציניות, ראוי שהן יתבררו בצנעה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/09/23 11:01 יט באלול התשפג

הרב דב ליאור על הרב טאו: "אם יעלו טענות רציניות - ראוי שיתבררו בצנעה"
הרב דב ליאור, , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הרב דב ליאור, מזקני הרבנים בציונות הדתית, יוצא הבוקר (ג') במכתב הבהרה בעניין האשמות כלפי הרב טאו. במכתבו כותב הרב ליאור כי במקרים בהם עולות טענות רציניות יש לבדוק אתם בצנעה בבית הדין ולא במשפט פומבי, ומביע זעזוע מכך שישנן האשמות חריפות שמפורסמות בציבור, ואף חריצת דינו, זאת ללא שהתבצע כלל בירור ראוי כהלכה למקרה. נזכיר כי בתחילת השבוע כתב הרב יעקב מדן כי "יש בתלונות יסודות המחייבים בדיקה עמוקה".

"לימדונו חז"ל שאין להאמין, לשמוע, ובודאי לא לכתוב ברבים, דברי השמצה שלא בוררו בדרכים ראויות"

במכתבו כותב הרב ליאור: "אנו מזועזעים כבר כמה חודשים, משמיעת דברי חירוף וגידוף קשים וטענות משונות וחמורות, נגד הרב צבי ישראל טאו שליט"א, הנכתבים ומפורסמים בראש כל חוצות, שהגיעו לצערנו, גם לאלימות פיזית ומילולית, כלפי תלמיד חכם מופלג".

הרב צבי טאו

הרב צבי טאו | צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

לדברי הרב ליאור, "במקרים בהם יעלו טענות רציניות ראוי שיתבררו בצנעה, בבית דין רבני כראוי על פי סדרי צדק הלכתיים". לדבריו, "תורתנו מצווה 'לא תשא שמע שוא' ולימדונו חז"ל שאין להאמין, לשמוע, ובודאי לא לכתוב ברבים, דברי השמצה שלא בוררו בדרכים ראויות ובודאי לא בהלבנת פנים ברבים ובחוצפה שאינה ראויה".

הרב ליאור חותם את מכתבו וכותב כי "חובת הציבור והיחיד להיות רגיש לעוולות ולמצוא דרך לפעול למיגורן. יחד עם זה, לא להגרר למשפטי שדה והצטרפות למגמות עוולה חמורות יותר של אלימות תקשורתית ומשפטית וניגוח תלמידי חכמים".

המכתב המלא של הרב ליאור

מכתבו המלא של הרב דב ליאור על הרב טאו

אנו מזועזעים כבר כמה חודשים, משמיעת דברי חירוף וגידוף קשים וטענות משונות וחמורות, נגד הרב צבי ישראל טאו שליט"א, הנכתבים ומפורסמים בראש כל חוצות, שהגיעו לצערנו, גם לאלימות פיזית ומילולית, כלפי תלמיד חכם מופלג. דוקא בדור בו הזילות מצויה, ידריכונו דברי חז"ל כי המבזה תלמיד חכם אין רפואה למכתו, והקפיד הקב"ה על כבודם של צדיקים יותר מאשר על כבודו בעצמו.

תורתנו מצווה "לא תשא שמע שוא" ולימדונו חז"ל שאין להאמין, לשמוע, ובודאי לא לכתוב ברבים, דברי השמצה שלא בוררו בדרכים ראויות ובודאי לא בהלבנת פנים ברבים ובחוצפה שאינה ראויה, כלפי כל אדם ועל אחת כמה וכמה, לא כלפי תלמיד חכם צדיק במעשיו וירא ה' במידותיו.

במקרים בהם יעלו טענות רציניות ראוי שיתבררו בצנעה, בבית דין רבני כראוי על פי סדרי צדק הלכתיים. אנו בתקופה בה ישנה התקפה על כל דבר שבקדושה ובודאי על תלמידי חכמים, העומדים בפרץ בפני כוחות עצומים של תרבות אנשים חטאים.

חובת הציבור והיחיד להיות רגיש לעוולות, למצוא דרך לפעול למיגורן ויחד עם זה, לא להגרר למשפטי שדה והצטרפות למגמות עוולה חמורות יותר, של אלימות תקשורתית ומשפטית וניגוח תלמידי חכמים.

דווקא בחודשים אלו, בהם נחשף ברבים, הצורך בבדק בית רציני, בדרכי החיקור והמשפט בישראל, נזהר ונדע כי אין להאמין לגופי תקשורת, המוחזקים בהוצאת דיבה, אלא נקבל אמת מגופים רק לאחר דרישה וחקירה של גורם מוסמך כדין וכהלכה. נזכה אי"ה לתשובת אמת אישית וציבורית להגביר ולהוסיף בטהרה ובכבודה של תורה

כתיבה וחתימה טובה, הרב דב ליאור