חשמל שווה כסף: ההחלטה של סמוטריץ' נגד הרשות הפלשתינית

חובותיה של חברת "חשמל למזרח ירושלים", החברה הקונה את החשמל ממדינת ישראל, תפחו לסכומים אדירים - אך למשרד האוצר לא הייתה את האפשרות לקזז את החוב מהרשות הפלשתינית | סמוטריץ': "אזרחי ישראל יפסיקו לממן מכיסם את החשמל של הרשות הפלשתינית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/09/23 08:03 יט באלול התשפג

חשמל שווה כסף: ההחלטה של סמוטריץ' נגד הרשות הפלשתינית
חברת החשמל , צילום: פלאש 90

בעיה מרכזית שהתפתחה ביחסי ישראל והרשות הפלשתינית הם חובות החשמל התופחים של הרשות. לפי פרסום שירית אביטן כהן הבוקר (ג'), מתווה משפטי חדש שגיבשו באוצר יאפשר לראשונה לגבות את חובות הרשות הפלשתינית ביו"ש ובמזרח ירושלים עבור החשמל.

ההוכחה של משרד האוצר

הסיבוך המשפטי נוצר כאשר מי שקונה את החשמל היא חברת חמ"י - חשמל למזרח ירושלים - שלא הייתה לא זיקה ברורה לרשות. ללא הוכחת הזהב, נמנעה ישראל מלהשית את עליה החובות. בסופו של דבר כאמור הצליחו במשרד להוכיח כי 19% מבעלי המניות בחברה הם רשויות פלשתיניות (60% הם משפחות פלשתיניות עם פחות מאחוז אחד של מניות) ובנוסף 7 מתוך 18 חברי דירקטוריון בה הם חברים מטעם הרשויות המוניציפליות הפלשתיניות.

מזרח ירושלים

מזרח ירושלים | צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

צפי הקיזוז שעליו יחתום סמוטריץ' בכל חודש עומד על 30-20 מיליון שקלים שיועברו לחברת החשמל. הגבייה מעתה והלאה תהיה בסמכותו של שר האוצר בלבד, והיא צפויה לעצור את תפיחת החובות. ההחלטה יצאה בתיאום עם המל"ל, מתפ"ש ומשרד הביטחון. את חוב העבר על סך שני מיליארד שקלים ייצטרך סמוטריץ' להסדיר בהסכמה מול המל"ל ומשרד רה"מ.

סמוטריץ': "שנים רבות התרחש במשרד האוצר מחדל ענק"

שר האוצר כתב בטוויטר: "לא עוד. אחרי שנים רבות של עוול גדול, אזרחי ישראל יפסיקו לממן מכיסם את החשמל של הרשות הפלשתינית. שנים רבות התרחש במשרד האוצר מחדל ענק שבחסותו אזרחי ישראל מימנו מידי חודש בעשרות מיליוני שקלים את החשמל שצרכה הרשות הפלשתינית. לא עוד, מכאן והלאה אקזז בכל חודש מכספי הרשות את מלוא צריכת החשמל של הרש"פ ובהמשך גם נקזז חובות העבר".