"שיקול דעתה של הפרקליטות חייב להישאר עצמאי ולא מוכתב על ידי הממשלה"

פרקליט המדינה, עו"ד עמית איסמן, התייחס בוועידת המשפט ה-12 של לשכת עורכי הדין, לרפורמה המשפטית ולמחאה הנרחבת, וביקר במרומז את השר בן גביר: "עניינם של שוטרים אשר קיים חשד סביר כי ביצעו עבירות במסגרת מילוי תפקידם, נבחן באופן פרטני וההחלטה תתקבל גם היא על פי הראיות בלבד"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 04/09/23 12:33 יח באלול התשפג

"שיקול דעתה של הפרקליטות חייב להישאר עצמאי ולא מוכתב על ידי הממשלה"
עו"ד עמית איסמן, צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

פרקליט המדינה, עו"ד עמית איסמן, הגיע הבוקר (ב') לוועידת המשפט ה-12 של לשכת עורכי הדין, הנערכת בתל אביב, ונשא דברים. איסמן התייחס לרפורמה המשפטית והמחאות נגדה, ואמר כי "מערכת אכיפת החוק על כל חוליותיה נמצאת בתקופה מורכבת ומאתגרת, אולי התקופה המורכבת והמאתגרת ביותר אותה חווינו".

"הזכות להפגין והזכות לחופש הביטוי, הן שתיים מזכויות היסוד החשובות ביותר בכל דמוקרטיה מהותית"

"הרפורמה המשפטית, כפי שהיא מכונה", אמר פרקליט המדינה, "הביאה בתורה למחאה ציבורית רחבת היקף, הן מצד אלה המתנגדים לה והן מצד אלה התומכים בה. רחבת היקף - מבחינת מספר המפגינים והתמשכותה על פני חודשים רבים".

"הזכות להפגין, כמו גם הזכות לחופש הביטוי המגולמת בה, הן שתיים מזכויות היסוד החשובות ביותר בכל דמוקרטיה מהותית. זכותו של הפרט להביע את התנגדותו ומחאתו ללא חשש וללא מורא, באופן חוקי כמובן, כנגד מהלכים אותם מקדמות הרשות המבצעת והמחוקקת ושהפרט סבור שיש בהם כדי לפגוע פגיעה אנושה בדמוקרטיה הישראלית ובשלטון החוק".

"שיקול דעתה של הפרקליטות חייב להישאר עצמאי ולא מוכתב על ידי הממשלה"

בהמשך אמר כי האתגר מולו ניצבת הפרקליטות בימים אלה הוא למעשה אתגר כפול. "מהצד האחד, טיפול באותם המקרים בהם במסגרת מחאה חוקית ולגיטימית מתבצעות הפרות חוק על ידי מפגינים - בין אם אלה המתנגדים לרפורמה המשפטית ובין אם אלה התומכים בה, ומהצד השני, מתן מענה למקרים של שוטרים הפועלים באלימות שאינה הפעלת כוח סביר במסגרת פעולות שיטור ושמירה על הסדר הציבורי, הנלוות להפגנות השונות".

מכתזית הבוקר בירושלים, המפגינים חסמו את הצירים לכנסת

מכתזית בירושלים | צילום: Chaim Goldberg/Flash90

לדבריו של איסמן "תפקידה של הממשלה ואף חובתה לקבוע מדיניות. פרקליטות המדינה מחויבת ביישום מדיניות הממשלה וכך אנחנו עושים בתחומי האכיפה השונים. לצד זאת, שיקול דעתה של הפרקליטות בהחלטותיה הפרטניות בכל תיק ותיק הוא עצמאי, וחייב להישאר עצמאי ולא מוכתב על ידי הממשלה בכלל ואף לא על ידי כל גורם מיניסטריאלי, בכיר ככל שיהיה, בפרט".

"כל אלו מהווים לכאורה ניסיונות להשפיע על החקירה ותוצאותיה באצטלה של גיבוי ותמיכה"

בהמשך התייחס במרומז לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והגיבוי שהוא מעניק לשוטרים נגדם נפתחה חקירה. "עניינם של שוטרים אשר קיים חשד סביר כי ביצעו עבירות במסגרת מילוי תפקידם, נבחן וייבחן גם הוא באופן פרטני וההחלטה תתקבל גם היא על פי הראיות ועל פיהן בלבד. ההחלטה בעניינם אף לא תושפע מהתבטאויותיו של דרג מיניסטריאלי המגבות התנהלות שוטרים החשודים בביצוע עבירות אלימות בעודם בחדר החקירות, והמעבירה ביקורת על התנהלות מח"ש, וזאת ללא כל היכרות עם העובדות והראיות בתיק".

השר איתמר בן גביר |

השר איתמר בן גביר | צילום: Yonatan SIndel/Flash90

"לא התבטאויות אלה וגם לא התנהלותם הבעייתית ביותר לטעמי של שוטרים במדים המגיעים למשרדי מח"ש בעת שחבריהם נחקרים באזהרה. כל אלו מהווים לכאורה ניסיונות להשפיע על החקירה ותוצאותיה באצטלה של גיבוי ותמיכה. מח"ש והעומדת בראשה מקבלים ויקבלו ממני את מלוא הגיבוי וימשיכו לפעול במקצועיות, בהגינות וביסודיות".

"טענות שאינן אמת וטענות העומדות בסתירה מוחלטת לראיות מוצקות, מהודהדות בלהט"

איסמן התייחס ל"פייק ניוז" שמופץ מדי יום ברשתות החברתיות. "אם לא די במורכבות אותה תיארתי בתחילת דבריי הרי שהתקופה בה אנו נמצאים כך נדמה היא תקופה שבה לעובדות ולראיות, אין שום ערך. האמת הפכה לעניין שולי. פרשנים ומומחים מטעם עצמם, אשר אין להם היכרות כלשהי עם הראיות והעובדות, מפרשנים שלא לומר מלהגים כמי שבקיאים בפרטים. טענות שאינן אמת וטענות העומדות בסתירה מוחלטת לראיות מוצקות, מהודהדות בלהט, חזור והדהד עד אשר הן הופכות אצל חלקים בציבור הישראלי לאמת שלא ניתן להפריכה".

"בשבועות האחרונים נוכחנו כיצד התנהגות חסרת אחריות מעין זו של מפיצי הכזב, ושל גורמים בעלי עניין מצד כזה או אחר, גורמת למשבר אמון מיותר ולא מוצדק של חלקים באוכלוסייה כלפי מערכת האכיפה. כידוע לכם, היכולת שלנו כתביעה לסתור טענות אלה על ידי הצגת העובדות והראיות כהווייתן, מוגבלת מטעמים ברורים ומובנים. השמירה על טוהר ההליך הפלילי, על מנת שלא לפגוע בזכויותיהם של קורבנות העבירה מהצד האחד ונאשמים מהצד השני, הוא ערך חשוב ביותר מבחינתנו".