עשרות שוטרים פצועים: סיכום התפרעויות האריתראים בתל אביב

המשטרה ומג"ב נערכו לקראת הפגנה מתוכננת של נתינים זרים מאריתריאה, אולם הם הקדימו והחלו בהתפרעויות בבוקר יום השבת. האלימות שהופנתה כלפי השוטרים הובילה לפציעת 49 מהם | לשכת ראש הממשלה: נבחנת אפשרות של גירוש מתפרעים

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 02/09/23 19:54 טז באלול התשפג

עשרות שוטרים פצועים: סיכום התפרעויות האריתראים בתל אביב
ניידת משטרה שניזוקה, צילום: דוברות המשטרה

החל משעות הבוקר (שבת) נערכו בתל אביב כוחות גדולים של משטרת ישראל ומג"ב לקראת הפגנה מתוכננת של מסתננים מאריתריאה - מתנגדי משטר אריתראים לתומכיו. בהתאם לבקשת מובילי ההפגנה הוקצה מקום ושעה לטובת ההפגנה, אולם המפגינים הגיעו בשעה מוקדמת מאוד והחלו להפר את הסדר באזור רחוב המסגר ורחוב יד חרוצים, כאשר מפרי הסדר הפעילו אלימות קשה וונדליזם ברחובות העיר.

האלימות שהופנתה כלפי השוטרים הובילה לפציעתם של 49 שוטרים, חלקם פונו לבתי חולים לטיפול רפואי. במהלך הפרות הסדר הושלכו סלעים, מקלות, וכלי נשק נוספים שהופנו כלפי השוטרים ומסתננים אריתראים ביניהם נפצעו כ-170, חלקם פונו לבתי חולים.

ונדליזם בתל אביב כתוצאה מהתפרעות המסתננים |

ונדליזם בתל אביב כתוצאה מהתפרעות המסתננים | צילום: דוברות המשטרה

מעצר מסתנן שהתפרע |

מעצר מסתנן שהתפרע | צילום: דוברות המשטרה

במהלך האירועים הקשים השוטרים שחשו בסכנת חיים ממשית פתחו בירי חי תוך שהם מחלצים עצמם מתוך ההמון שהתקרב לעברם. כוחות המשטרה שפעלו בשעות האחרונות, חצצו בין ההמון ומנעו פגיעות נוספות בחיי אדם, תוך ביצוע מעצרים של 39 מפרי סדר באמצעות הפעלת אמצעים לפיזור הפגנות.

בעקבות הערכות להתפתחות אירועי אלימות נוספים בהמשך לאירועי האלימות שהיו במשך היום, וכדי לשמור על שלום הציבור נסגרו בתי השיכר, "ח'מרות", באזור דרום תל אביב למניעת תקיפות וסיכון חיי אדם.

סגירת ח

סגירת ח'מרות | צילום: דוברות המשטרה

ראש הממשלה החליט לכנס צוות שרים מיוחד

בדיון שהתקיים היום בראשות ראש הממשלה, הציע השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, לבחון גירוש מהארץ, של המסתננים הבלתי חוקיים שהשתתפו בהפרות הסדר בתל אביב. "ראש הממשלה השיב כי יש לבחון הדברים יחד עם יעוץ משפטי", נמסר מלשכתו של בן גביר.

מלשכת ראש הממשלה: "בעקבות התפרעויות החמורות בתל אביב, החליט ראש הממשלה לכנס צוות שרים מיוחד לבחון נקיטת אמצעים נגד המסתננים הלא חוקיים שהשתתפו בהפרות הסדר, לרבות צעדי גירוש. צוות השרים יתכנס מחר במשרד ראש הממשלה בירושלים".

מהחזית לשחרור דרום תל אביב בראשות שפי פז נמסר בתגובה להבטחות ראש הממשלה: "חבל שהיינו צריכים להיות נצורים כל השבת בבתים כשמסביבינו מתחוללת מלחמה, כדי שהממשלה תבין סוף סוף שזה לא רעיון טוב להכיל בקרבה אוכלוסייה אלימה ומסוכנת שגנבה את הגבול במרמה. עם זאת אנחנו מקווים שאחרי שנפקחו העיניים הממשלה תשכיל לשים סוף להפקרות הזאת. הפעם לא נסתפק רק באמירות של זעזוע ובהבטחות ריקות. אנחנו מחכים למעשים".

צילום: דוברות המשטרה

מעצר מסתננים |

מעצר מסתננים | צילום: דוברות המשטרה

"חלק מהעצורים אלו הפצועים שהשתתפו במחאות וכרגע נמצאים בבית החולים"

המפכ"ל רנ"צ קובי שבתאי קיים ישיבת הערכת מצב לאחר השגת השליטה על המצב, במהלכה איחל רפואה שלמה לשוטרים שנפצעו, ואמר: "חלק מהעצורים אלו הפצועים שהשתתפו במחאות וכרגע נמצאים בבית החולים. האירוע הוא לא רק לאומי אלא גם בין-לאומי, אנחנו עדים לכך שהיו הפעלות חיצוניות. צריך לעשות ריכוז חקירתי על הממצאים ועל מי שצריך לעצור אותו בהמשך - המסיתים ואלו שתועדו כמבצעי הוונדליזם".

ממשטרת ישראל נמסר: "המשטרה החזירה את השגרה לדרום תל אביב וכוחות משטרה גדולים נערכים למעצרים נוספים ולאבטחת בטחונו ושלומו של הציבור בדרום תל אביב".