"עבירות שיש בהן כדי לייצר אווירת טרור": נתוני הפשיעה של המסתננים נחשפים

מדו"ח של המרכז למדיניות הגירה עלה כי המסתננים מסודן ואריתריאה מעורבים הרבה יותר בפשיעה, ובעקר בעבירות מין: "מדובר בעבירות חמורות במיוחד, כגון אונס קשישה וילדה בת 8 בבתיהן, שהחברה הישראלית לא רגילה להן"

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 28/03/19 10:52 כא באדר ב'

"עבירות שיש בהן כדי לייצר אווירת טרור": נתוני הפשיעה של המסתננים נחשפים
נתוני פשיעה מדאיגים. הפגנת מסתננים. למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

המסתננים מאריתריאה וסודן מעורבים הרבה יותר בפשיעה, ובמיוחד בפשיעה מינית, ביחס לאוכלוסייה הכללית בישראל וגם לעומת זרים אחרים. כך עלה מדו"ח שנערך על ידי המרכז למדיניות הגירה ישראלית שהתבסס על נתוני משטרת ישראל.

את המידע, שנחשף לראשונה בישראל היום, אסף המרכז שהוקם ב-2012 במטרה לקדם מדיניות הגירה ש"תשרת את האינטרסים האסטרטגיים של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית". מהנתונים עלה כי שיעורי הפשיעה האמיתיים של המסתננים גבוהים בשיעור ניכר מחלקים אחרים באוכלוסייה, ולא כפי שנכתב בדוחות אחרים, חלקם רשמיים של הכנסת.

מהנתונים עלה כי נכון לשנת 2017 שוהים בישראל קרוב ל-35 אלף מסתננים ממדינות סודן ואריתריאה, לעומת כ-180 אלף זרים שהגיעו ממקומות אחרים ולמעלה מ-8 מיליון תושבים בעלי אזרחות ישראלית. בדוח נבדק כמה עבירות מתבצעים באוכלוסיות השונות לכל אלף בני אדם.

פשיעה מינית מוגברת מצד המסתננים. שוטרים בפעולה

פשיעה מינית מוגברת מצד המסתננים. שוטרים בפעולהצילום: פלאש 90. הדס פרוש

בקטגוריית עבירות שוד צוין כי בשנת 2017 שיעור מבצעי העבירה בקרב המסתננים משתי המדינות האפריקניות, ביחס לחלקם באוכלוסייה, היה גבוה פי פי 6.5 מבעלי האזרחות הישראלית וגבוה בשיעור דומה ביחס לזרים האחרים. גם בגניבות שיעור זה עמד על פי 4.1 לרעת המסתננים. מספרים דומים נרשמו גם ביחס לעבירות חבלה גופנית. בקטטות והפרעות ברחובות היחס עמד על פי 5.9 ובניסיון לרצח על פי 3.3.

בעבירות המין השונות נרשם גם כן פער בין האוכלוסיות, כשבעבירת אינוס בכוח או באיומים שיעור עוברי העבירה בקרב המסתננים עמד על פי 4 מאזרחים ישראלים, בעבירת מעשה מגונה בכוח פי 3.5, ובמעשה מגונה בפומבי פי 9.8 מאזרח ישראל ומזרים אחרים.

במרכז למדיניות הגירה ישראלית הדגישו כי "מנתוני הפשיעה שקיבלנו ממשטרת ישראל עולה שוב ושוב כי אוכלוסיית המסתננים מאריתראה וסודן מעורבת בפשיעה בשיעורים גבוהים בהרבה משיעורם באוכלוסייה במגוון עבירות. על כך יש להוסיף כי מדובר בעבירות בעלות השפעה חמורה על תחושת הביטחון האישי על האוכלוסייה, בניגוד לעבירות דוגמת עבירות צווארון לבן, עבירות מס וכדומה".

עוד נכתב כי "בנוסף למובהקות הסטטיסטית, חשוב להוסיף כי במקרים מסוימים מדובר בעבירות חמורות במיוחד שהחברה הישראלית לא רגילה להן, כגון תקיפה ואונס של קשישה, ילדה בת שמונה ונכה בבתיהן ועוד. לכן, יש בעבירות אלו כדי לייצר אווירת טרור, הרבה מעבר למספר הסטטיסטי, בוודאי על תושבים החיים בשכונות עם ריכוז גבוה של מסתננים, כגון דרום תל אביב".

עלייה בפשיעה המינית. נתון מהדו"ח

עלייה בפשיעה המינית. נתון מהדו"חצילום: צילום מסך מדוח מהמרכז למדיניות הגירה

בדוח ניתן לשים לב לכך שבעוד ובעבירות מסוגים שונים, כמו גניבות ועבירות רכוש, חלה ירידה ברמת הפשיעה של המסתננים, בעבירות מין ואלימות ניתן לראות מגמת עלייה משמעותית במשך השנים.

אנשי המרכז ניסו להפריך את הטענה כאילו מצבם ההומניטרי של המסתננים הוא זה שדוחף אותם לביצוע עבירות, ולעתים עבירות כה חמורות. "חשוב לציין", נכתב בדו"ח, "כי המסתננים פושעים גם הרבה יותר משיעורם באוכלוסיית הזרים, שבדומה למסתננים מורכבת ברובה מאוכלוסייה צעירה של עובדים זרים, תיירים לא חוקיים ומבקשי מקלט (לדוגמה מאוקראינה ומגאורגיה)".

גם זרים אלה, כך נכתב, נתונים כמו המסתננים מאפריקה בסכנת גירוש מתמדת, "לכן, לא ניתן לתלות את הפערים העצומים ברמת הפשיעה במצב ההומניטרי ובזכויות להם זכאים או לא זכאים המסתננים,
שזוכים לתנאים דומים או טובים יותר משל שאר הזרים בישראל".

קראו את הדו"ח המלא:

להורדת הקובץ