עקרי המתווה של הרב שי פירון לגיוס חרדים לצה"ל

שר החינוך לשעבר מקדם את מתווה הגיוס שלו תוך שיחות עם שר הביטחון ועם בכירים בקואליציה, אולם מי שעתידים לערום קשיים הם החרדים. סיכויי קבלתו נמוכים | מהמתווה: מכסה של קבוצה תוגדר "מצטיינת בלימוד תורה" כמו במסלולי מצטיינים בספורט, בתרבות ובמדע

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/08/23 07:44 ג באלול התשפג

עקרי המתווה של הרב שי פירון לגיוס חרדים לצה"ל
הרב שי פירון | , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ביום חמישי התקיימה פגישת הצוות המיוחד שהקים ראש הממשלה בנימין נתניהו לקידום חוק הגיוס. הצוות התכנס במטרה להתחיל ולקדם את חוק הגיוס כך שיהיה הראשון שיעלה לדיון במושב הבא של הכנסת. הפגישה הסתיימה ללא התקדמות, כאשר במשרד הביטחון מעוניינים להעמיד את גיל הפטור על 22 ובמשרד האוצר רוצים מינימום גיל 21.

גלנט הביע שביעות רצון

שר החינוך לשעבר הרב שי פירון, ונשיא תנועת "פנימה" בהווה לא היה באותה פגישה אולם הוא מקדם מתווה גיוס מטעם התנועה, כך פורסם אמש (ש') ב"ישראל היום". על פי הפרסום, הרב פירון נפגש ושוחח בשבועות האחרונים עם בכירים בליכוד ובקואליציה, לרבות בכירים במפלגות החרדיות - ובאותן פגישות דנו במתווה שהגו בתנועה. שר הביטחון יואב גלנט נפגש גם הוא עם פירון, והביע שביעות רצון מפרטי ההצעה - אך ברור לכולם כי מי שיתנגדו למתווה הם החרדים, כך על פי הפרסום.

פירון בכנס תנועת "פנימה" |

פירון בכנס תנועת "פנימה" | צילום: Flash90

עקרי המתווה

בנוסח המתווה של פירון ותנועת "פנימה", אשר דומים למתווה הגיוס שמקדמים חברי הכנסת בני גנץ וגדי איזנקוט, היו שותפים לניסוח גבי אשכנזי וענבר גיטי, בעבר מנכ"לית "פנימה" ומקום 18 של רשימת המחנה הממלכתי. מול פירון אמנם אין מתח פוליטי ולכן ייתכן שמדובר ביתרון עבור קידום המתווה, אולם סיכויי קבלת המתווה נמוכים.

  • כלל האזרחים יהיו חייבים לשרת או להתנדב כולל חרדים וערבים.
  • שירות החובה יתחלק לשלוש אפשרויות: צה"ל, שירות בגופי ביטחון פנים והצלה וחטיבה של חינוך ורווחה.
  • מינהלת שירות חדשה תחלק את הצעירים לחטיבות השונות לפי התחשבות במגזרים השונים. לצה"ל תהיה זכות ראשונים.
  • ההתאמות לחרדים יתבטאו בכך שהמיון שלהם יתבצע סביב גיל 21, וכן תהיה מכסה של קבוצה שתוגדר "מצטיינת בלימוד תורה" כמו במסלולי מצטיינים בספורט, תרבות ומדע. חבריה יוכלו ללמוד בישיבה עד גיל 28 ואז לקבל פטור מגיוס.