הקדום ביותר בארץ ישראל: זה מה שנמצא בחפירה ליד קריית גת

בחפירה של רשות העתיקות לפני הקמת קו מים של חברת מקורות באזור קריית גת, התגלה שער קדום, בן כ-5,500 שנים. שער זה היה חלק ממערכת הביצור של אחד התלים החשובים ביותר להבנת ראשית העיור והוא העתיק ביותר שנמצא עד היום

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 15/08/23 09:29 כח באב התשפג

הקדום ביותר בארץ ישראל: זה מה שנמצא בחפירה ליד קריית גת
האתר שנחשף, הכי קדום שנמצא עד כה, צילום: אמיל אלגם רשות העתיקות

שער עתיק, הקדום ביותר הידוע בארץ ישראל, התגלה בימים אלה בתל ערני, בסמוך לאזור התעשייה של קריית גת. בחודש האחרון מנהלת רשות העתיקות חפירה ארכיאולוגית במימון חברת מקורות, לפני הנחת קו מים. באתר נחשפו שער וחלק ממערכת הביצור של עיר קדומה, המתוארכת לתקופת הברונזה הקדומה, כ-3,300 שנה לפנה"ס. מבנים אלה, מסמלים את ראשית העיור בארץ בפרט, ובדרום הלבנט בכלל.

השער הקדום ביותר בארץ צילום: אמיל אלג'ם רשות העתיקות

נחשב לקדום ביותר שנמצא בארץ ישראל

השער שנחשב לקדום ביותר בארץ עד כה נמצא בתל ערד. תל זה, מאוחר בכ-300 שנה לשער שהתגלה כעת. השער, שהשתמר לגובה של כ-1.5 מ', מורכב מ"מסדרון" של אבנים גדולות, שהוביל אל תוך העיר הקדומה. משני צידי השער הוקמו שני מגדלים שהורכבו גם הם מאבנים גדולות, וביניהן שורות לבני בוץ. שער זה, מחובר לחומת העיר שהתגלתה בחפירות קודמות.

השער הקדום

השער הקדום צילום: יולי שוורץ רשות העתיקות

בחברת מקורות מסרו שהחפירות הארכיאולוגיות נעשו במסגרת הקמת קו מים חדש שיתגבר את אספקת המים לקריית גת בכלל, ובפרט למפעל אינטל. הקו החדש יחבר בין אזור צומת פלוגות ועד מזרחית לקריית גת. במהלך קידוחי בדיקה התגלו עדויות לממצאים ארכיאולוגים, ובעקבות זאת יצאה רשות העתיקות לחפירות הצלה ארכיאולוגית.

"מסמלת את ראשית העירוניות"

לדברי אמילי בישוף, מנהלת החפירה מטעם רשות העתיקות: "זו הפעם הראשונה שמגלים שער בעל ממדים שכאלה מתקופת הברונזה הקדומה 1ב. לצורך בניית השער והחומות צריך היה להביא אבנים ממרחק, ליצר לבנים ולבנות את מערכת הביצור. זהו לא פרוייקט של אדם או שניים. מערכת הביצור מעידה על התארגנות חברתית, המסמלת את ראשית העירוניות".