יאיר שרקי: זו הסיבה שסירבתי לעלות לשידור בשלוש תכניות

הפרשן לענייני חרדים של "חדשות 12" התייחס באריכות לסערה סביב המשכנתאות הניתנות לכאורה לציבור החרדי ללא תלושי שכר חודשיים, והסביר מדוע סרב לפרסם אייטמים בנושא: "השערות לא מבוססות, והרבה דעות קדומות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/08/23 08:59 כג באב התשפג

יאיר שרקי: זו הסיבה שסירבתי לעלות לשידור בשלוש תכניות
שרקי, צילום: Arie Leib Abrams/Flash90

ביומיים האחרונים עלו מספר דיווחים במספר כלי תקשורת, בהם נטען כי חרדים מקבלים משכנתא בבנק "מזרחי טפחות" שמכיר בכסף מזומן ובקצבאות, ומעניק משכנתא גם למי שאינו מציג תלושי שכר. כתב החרדים של חברת החדשות, יאיר שרקי, נדרש לנושא, ובסדרת ציוצים הסביר מדוע לדעתו מדובר ב"אוויר חם".

"השערות לא מבוססות, והרבה דעות קדומות"

שרקי פתח וכתב כי פנו אליו שלושה עורכים של שלוש תכניות בחדשות 12 וביקשו ממנו לעשות אייטם על הסיפור הזה. "אני זה שסירב לכולם מסיבה פשוטה: אין אייטם. מה כן יש? אוויר חם", החל שרקי בהסברו הארוך. "השערות לא מבוססות, והרבה דעות קדומות".

העיתונאי התחיל במה שהוא כינה "ראיית הזהב", אותו מסמך של בנק מזרחי. "מה רואים פה? תצהיר הכנסות. לא מדובר על תחליף לדפי חשבון אלא גיבוי *נוסף*. הבנק רואה את הכניסה הסדירה של הכסף בכל חודש, אבל כיוון שמדובר במלגה ללא תלוש, הוא מבקש תצהיר גיבוי ליתר ביטחון. על התצהיר אפשר להחתים עו"ד או דיין (פרטי). מה הקשר דיין? בקהילה החרדית אנשים דווקא פחות ירגישו בנוח לרמות סמכות דתית משפטית".

הטופס שהופץ ברשת |

הטופס שהופץ ברשת | צילום: מזרחי טפחות

בהמשך ההסבר המפורט כתב כי הבנק הוא האחרון שרוצה לתת הלוואה ללא כיסוי והראשון להיפגע אם הלווה לא יחזיר. "הנתונים מראים שהמגזר החרדי עומד היטב בתשלומי המשכנתא. כלומר, אין כאן חשש של נתינת הלוואות שלא יחזרו ויקריסו את הבנק. גם בנק ישראל עומד מאחורי הנוהל".

על הטיעון המרכזי , "הכסף השחור" כתב כי "רק חסר דבר אחד: הוכחה. לא ראיתי שום דבר שמוכיח שאכן יש כאן כסף שחור. ההקלטה היחידה שהוצגה היא יועץ משכנתא אחד. שמייעץ לאדם אחד. לא כתוב מי היועץ ומי הלווה. אין שמות ואין הוכחות. אבל גם בהנחה שההקלטה אותנטית, אני לא רואה פה 'שיטה' אלא מקרה נקודתי אחד שצריך לבדוק. גם אם כמה עשרות רמאים מתוך עשרות אלפי נוטלי משכנתא הצליחו לרמות את המערכת, זו עדיין לא שיטה של הלבנת מיליארדים".

"כתב נמדד לא רק במה שהוא מפרסם, אלא גם במה שלא"

שרקי התפנה כעת לעסוק בדעות הקדומות שלדעתו השפיעו על הפרסומים: "תאוריה מפותלת נרקמה על סמך מסמך סטנדרטי שדווקא מעיד על זהירות יתר של הבנקים במתן משכנתא. אפס הוכחות, והרבה דעות קדומות וחוסר הבנה בחרדים ובכלכלה. והבונוס: מבקרי תקשורת נוזפים בכתבים שעושים את עבודתם, בודקים, ולא בולעים הקלטות מטעם פוליטיקאי בקמפיין".

בסיום סדרת הציוצים שלו, התייחס שרקי למי שהעלה את הנושא לסדר היום הציבורי, המתמודד למועצת תל אביב, נאור נרקיס. "איני מכיר את נאור נרקיס, ואני מכבד אותו כמו כל אדם, אבל הוא פוליטיקאי בקמפיין לעיריית ת"א ולא עיתונאי, וכל חומר שהוא מציע זוכה לאותה נקודת מבט ביקורתית ונמדד על בסיס מה שיש לנגד עינינו. בעידן הפייק, השטחיות והתחרות. בעיניי כתב נמדד לא רק במה שהוא מפרסם, אלא גם במה שלא.

הציוץ של נאור נרקיס: