התקציב לרשויות הערביות סמוטריץ' לא חוזר בו: "שירותים לאזרח - כן. כסף לפרוטקשן והסתה לטרור - לא"

שר האוצר הסביר את החלטתו לעצור מספר תקציבים לרשויות הערביות, שהובטחו בתקופת הממשלה הקודמת: "לא אאפשר את העברת התקציבים האמורים שלא דרך מנגנונים שיוודאו שהם מגיעים ליעדם ומבלי שיהיה ברור שהם לא מתקצבים הסתה ועידוד טרור"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 09/08/23 19:19 כב באב התשפג

סמוטריץ' לא חוזר בו: "שירותים לאזרח - כן. כסף לפרוטקשן והסתה לטרור - לא"
השר סמוטריץ' במשרד האוצר | , צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

ביקורת רבה נמתחת בימים האחרונים על שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שמסרב להעביר כספים שיועדו על ידי הממשלה הקודמת לרשויות ערביות בישראל. הערב (ד') מסר סמוטריץ' הצהרה ארוכה, שבה הסביר את צעדיו האחרונים. בפתח דבריו הבהיר סמוטריץ' כי הממשלה מתקצבת את החברה הערבית בישראל במיליארדי שקלים, "אזרחי ישראל הערבים זכאים לשירותים הטובים ביותר שלהם זכאי כל אזרח במדינת ישראל".

עם סיום דבריו של סמוטריץ', נמסר מלשכת ראש הממשלה: "הכספים לרשויות הערביות בישראל יועברו לאחר בדיקה ופיקוח שהם יגיעו ליעדם הראוי"

"תומכי טרור ובאופן קבוע מתייצבים לצד האויב בזמן מלחמה"

סמוטריץ' אמר כי הוא עושה הפרדה מלאה בין הזכות של כל אזרח בישראל - יהודי, דרוזי, ערבי, בדואי או צ'רקסי - לשירותים ראויים, לבין ההתנגדות הנחרצת שלו לכל שיתוף פעולה עם חברי הכנסת מרע"מ והרשימה המשותפת, "שהם", לדבריו, "תומכי טרור ובאופן קבוע מתייצבים לצד האויב בזמן מלחמה, כפי שראינו רק עכשיו במבצע האחרון בג'נין, במבצע שומר החומות ובמבצע מגן וחץ בעזה".

סמוטריץ' פנה לאזרחי ישראל הערבים: "אני שר האוצר שלכם ואני מחויב לכלל אזרחי ישראל ללא יוצא מהכלל. בלי שום הבדל דת, גזע, מין או השקפה פוליטית. עוד כשר תחבורה השקעתי תקציבים גדולים בתשתיות כבישים ותחבורה בחברה הערבית מתוך אמונה שזה הדבר הנכון. כך אני פועל גם כשר אוצר".

על ההחלטה הנוכחית שלו להקפיא את התקציב שמקורו בכספים פוליטיים קואליציוניים של מנסור עבאס, אמר כי היא נועדה לוודא שהכסף הזה לא יגיע לגורמי הפשיעה והטרור. "יותר מידי שנים מדינת ישראל טומנת את ראשה בחול מול תופעות מסוכנות שהולכות ומתפתחות לנו מתחת לאף. כך ביחס להתפתחות הפשיעה המאורגנת והפרוטקשן בחברה הערבית בשנים האחרונות, שהמדינה היא אחד המחוללים הכי גדולים שלה בלי כוונה, וכך ביחס להקצנה הלאומנית שהולכת ומתרחבת למרבה הצער בחלקים הולכים וגדלים בחברה הערבית בישראל, לרבות בתוככי האוניברסיטאות באמצעות תאים אסלמיים קיצוניים שמסיתים לאלימות וטרור, נאבקים בחיילי צה"ל ומזדהים עם האויב בשעת מלחמה".

אוניברסיטת ביר זית |

אוניברסיטת ביר זית | צילום: Flash90

"למרות שכולם יודעים וכולם מתריעים, עד כה דבר לא נעשה"

בהמשך אמר כי "חלק גדול מהרשויות המקומיות במגזר הערבי נפלו שבי בעל כורחם בידי ארגוני הפשיעה שפועלים באלימות, מאיימים על בעלי התפקידים וסוחטים אותם כדי לזכות במכרזים באמצעות רשת סבוכה של חברות קש ואנשי קש, חשבוניות פיקטיביות, ועוד. כתוצאה מכך חלק גדול מהתקציבים המועברים לרשויות מגיעים לארגוני הפשיעה ואף לארגונים ששולחים ידם בהסתה ועידוד טרור".

לדבריו, "אני לא הראשון שאומר את זה. זה נכתב בדו"ח הירש, מנכ"ל משרד הפנים לשעבר שבחן את הנושא, זה נכתב עוד קודם לכן בדו"ח של אגף הביקורת במשרד החינוך, ועוד. ולמרות שכולם יודעים וכולם מתריעים, עד כה דבר לא נעשה. היו דיבורים, היו הכרזות, אבל שום דבר לא השתנה. לכולם היה הכי קל והכי נוח להמשיך כרגיל. למה להם לחטוף קמפיין כמו שאני חוטף עכשיו. והתוצאה היא שכמעט אף אחת מההמלצות שנכתבו בדם לא יושמה, ומדינת ישראל ממשיכה להזרים תקציבי עתק לארגוני הפשיעה שמתדלקים את הפשיעה בחברה הערבית והופכים את חייה לגיהנום, ואז מצופה מהמשטרה ומרשויות אכיפת החוק לכבות את האש".

מנסור עבאס |

מנסור עבאס | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"לא אאפשר את העברת התקציבים האמורים שלא דרך מנגנונים ברורים"

סמוטריץ' אמר כי המניע המרכזי של הפשיעה בחברה הערבית הוא כלכלי ולכן המאבק בה עובר דרך הכלכלה. "כשר אוצר אני לוקח אחריות על המקטע הזה במאבק הקריטי והקיומי הזה. הפן הכלכלי הוא בסמכות ואחריות שלי, ואני מתכוון לממש אותו בנחישות ובמקצועיות. לשם כך, ומתוך ראיה כוללת, הקמתי צוות משימה מיוחד במשרד האוצר, בהובלת מנכ"ל המשרד שלומי הייזלר, ובהשתתפות רשות המיסים, החשב הכללי ורשות האכיפה, כדי לתכלל את המאבק הכלכלי הזה בצדדים שונים שלו ולהצליח בו".

לסיום אמר: "המדיניות שלי היא פשוטה: שירותים לאזרח - כן. כסף לארגוני פשיעה, פרוטקשן והסתה לטרור - לא. ולכן, למרות כל הלחצים והקמפיין השקרי, אני מודיע כאן שלא אאפשר את העברת התקציבים האמורים שלא דרך מנגנונים ברורים שיוודאו שהם מגיעים ליעדם ולא לארגוני פשיעה ומבלי שיהיה ברור שהם לא מתקצבים הסתה ועידוד טרור.

צפו בדבריו של סמוטריץ':