"רציתי לבקש סליחה" 50 שנה אחרי מלחמת יום כיפור הלוחם סגר מעגל: "שנים מצפוני ייסר אותי"

פוסט אקראי שעלה בעמוד הפייסבוק הרשמי של צה"ל הוביל לפתרון תעלומה של עשרות שנים. לוחם לשעבר ממלחמת יום הכיפורים חיפש נואשות אחר נהג שפגש בעיצומה של הלחימה ברמת הגולן, כדי לבקש את סליחתו, "אפילו את שמו לא זכרתי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/08/23 14:44 כב באב התשפג

50 שנה אחרי מלחמת יום כיפור הלוחם סגר מעגל: "שנים מצפוני ייסר אותי"
חיילים על זחל"מ (M-3) בחזית הצפון | , צילום: אברהם ורד, ארכיון צה"ל ומערכות הביטחון

סוף טוב: בעוד כחודשיים יציינו בישראל חמישים שנה לפרוץ מלחמת יום הכיפורים, והשבוע עוד מעגל נסגר. בפוסט שהועלה אתמול לחשבון הפייסבוק הרשמי של צה"ל, הובאו דבריו של אליעזר בריליאנט, שמחפש את אלברט, הטנקיסט שפגש במהלך המלחמה, על מנת לבקש את סליחתו. היום (ד') פורסם כי בזכות השיתופים ומאמצי הגולשים, אלברט אכן אותר.

המשכנו להילחם כי צריך להציל את עם ישראל

תחילת המעשה כאמור בפוסט שעלה לאחרונה לרשתות, שם פורסמה תמונה של חייל מהמלחמה, ולצדה מכתב. "את השם שלך אני לא זוכר, אבל כבר 50 שנה שאני רוצה להתנצל בפניך", כך מתחיל הסיפור, "השתייכתי לגדוד 96 מחטיבה 179, אשר ביום ראשון 7.10.73 בלם את הסורים באזור צומת קצביה. תפקידי בצוות באותו זמן היה נהג. לאחר כשעתים לחימה נפצע המפקד ונשארנו טען, נהג ותותחן. סוכם שאנו ממשיכים להילחם בצוות של שלושה כי יש מלחמה, וצריך להציל את עם ישראל".

נתנו לו לשתות ושאלנו מה התפקיד שלו

הכותב ממשיך ומספר כי הלחימה הייתה בשטח שממערב/צפון לכביש יהודיה, ובסביבות הצהריים טנק צה"לי נפגע, וממנו נחלץ אדם אחד שפתח לכיוונם בריצה. "כשהגיע, נתנו לו לשתות ושאלנו אותו שאלה אחת בלבד, מבלי לברר מה שלומו ומיהו: 'מה תפקידך?' 'נהג', הוא ענה. לאחר התייעצות מהירה בין שלושתנו, החלטנו שאני אעלה להיות מפקד. 'היכנס לתא הנהג', אמרנו לו. הבחור שנראה המום, נכנס בלי אומר ודברים אל תא הנהג וסגר מדפים".

אפילו את שמו לא זכרתי

הצוות תפקד יחד עד בוקר יום שלישי, והכותב מתאר כי לאחר מכן הוא עבר לטנק אחר, ושם נפרדו דרכיהם. "מאז לא פגשתי את הנהג האלמוני. שנים ייסר אותי מצפוני על אותו רגע שבו פקדנו על אותו בחור מבועת, שלפני רגע רק נחלץ מטנק, ואפילו לא שאלנו מה עלה בגורל חבריו - 'היכנס לתא הנהג'. כל השנים רציתי להתנצל", מתאר הכותב בכאב, "אבל לא היה לי אפילו קצה חוט כיצד למצוא אותו, אפילו את שמו לא זכרתי. אולי אתם תוכלו לעזור לי לסגור מעגל".

אף פעם לא חשבתי שמישהו צריך לבקש ממני סליחה

היום כאמור נסגר המעגל, ואלברט הנהג אותר. "שלחו לי הרבה אנשים את התמונה - וזיהיתי ישר. אף פעם לא חשבתי שמישהו צריך לבקש ממני סליחה, אבל זה מאוד מרגש ויפה מצידו". בצה"ל הוסיפו תיעוד להודעה שנשלחה אליהם מבתו של אלברט, שהזמינה אותם ליצור קשר עם אביה.