הצצה כניעה או מלחמה - דרמת מלחמה היסטורית על המוצב בסיני

בכאן 11 מציינים 50 שנה למלחמת יום הכיפורים במבצע שידורים מיוחד. סדרה תיעודית מביאה את סיפורה של טייסת 201 בחיל האוויר שספגה את האבידות הכבדות ביותר | דרמה היסטורית מהנעשה בגבול הדרומי

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 01/08/23 12:30 יד באב התשפג

כניעה או מלחמה - דרמת מלחמה היסטורית על המוצב בסיני
מתוך "המזח" , צילום: באדיבות כאן 11

בעוד חודשיים יציינו בישראל חמישים שנה לפרוץ מלחמת יום הכיפורים. המאורע ההיסטורי הזה, שהשפיע על חייהם של רבים כל כך ולמשך שנים ארוכות כל כך, הוא גם כר פורה לסיפורים שטרם סופרו. תאגיד השידור הציבורי נערך לציון התאריך במבצע שידורים מיוחד שיתחיל בשבועות הקרובים, וכולל תכנים בכל חטיבות התאגיד, בדרמה, בדוקו, ברדיו, בהסכתים, בדיגיטל ועם פרויקט מיוחד של כאן BOX ובו קטעי ארכיון נדירים.

טייסת 201 של חייל האוויר במהלך המלחמה

סדרת התעודה "האחת": שידורי התאגיד בכאן 11, יפתחו עם אפוס דוקומנטרי יוצא דופן – "האחת", שיביא את סיפורה של טייסת 201 של חייל האוויר, בזמן המלחמה, כפי שלא סופר מעולם. עדויות חדשות של טייסים ונווטים, שעומדים בפעם הראשונה מול המצלמות ובמונולוגים גלויי-לב עוסקים בפצע הפתוח שהותירה בהם המלחמה. טייסת 201, הייתה טייסת הקרב שספגה את האבדות הכבדות ביותר במלחמה – שבעה מטייסיה ונווטיה נהרגו, 14 טייסים ונווטים נפלו בשבי, 15 ממטוסי הטייסת נפגעו. למרות האבדות הכבדות, "האחת" המריאה ל-758 גיחות, והייתה לטייסת הפנטומים שהצליחה להפיל את המספר הרב ביותר של מטוסי אויב במלחמה.
בימאי: גלעד טוקטלי, הפקה: "קסטינה תקשורת".

מתוך "האחת"

מתוך "האחת" צילום: באדיבות כאן 11

המזח על שפת התעלה בסיני

"המזח", דרמת מלחמה היסטורית בכיכובם של מיכאל אלוני, דניאל גד, שמואל וילוזני, אביב פנקס, דניאל מורשת, אמיר טסלר ועוד: הסדרה מבוססת על סיפורו של מוצב "המזח" שעל שפת התעלה בסיני. לאחר התקפת פתע מצרית ביום הכיפורים 1973, נותר המוצב מבודד ומנותק – נקודה ישראלית מכותרת על ידי כוחות מצריים. 42 אנשי המוצב, בפיקודו של סגן צעיר, נאבקים בניסיון להדוף את התקפות האויב, שבמהלכן מחצית הלוחמים נהרגים או נפצעים. בתוך בונקר המוצב, נאבק באותו זמן רופא מילואים צעיר, כמעט לבדו, על חיי הפצועים שלא מפסיקים להגיע, וקורא לפינויים הדחוף, כאשר חלקם נושמים את נשימותיהם האחרונות בידיו.

החיילים מתכוננים לקרב הגורלי

לאחר שבוע של מצור ולחימה עיקשת, מבינים הלוחמים שכל ניסיונות החילוץ כשלו, התחמושת ומלאי התרופות אוזלים, והם מתכוננים לקרב גורלי. בשלב זה מתפתח עימות חריף בין מפקד המוצב שמוכן להילחם עד הכדור האחרון, לבין הרופא שדוחף לכניעה מסודרת לידי המצרים, כדי להציל את חיי הפצועים שבהם הוא מטפל. המוצב שוחזר בדיוק יוצא דופן לצורך צילומי הסדרה, באמצעות תחקיר היסטורי רחב היקף.
יוצר ובמאי הסדרה: ליאור חפץ, בית הפקה: UCM חיליק מיכאלי בשיתוף סרטי יונייטד קינג.

מתוך "המזח"

מתוך "המזח" צילום: באדיבות כאן 11