חוק גיוס, בלי חסינות משפטית: ההצעה של נתניהו לחרדים

אחרי סיומו של מושב הקיץ ללא חקיקה, ואחרי שמזכיר הממשלה התחייב לחוקק חוק גיוס שיעמוד במבחן בג"ץ - ראש הממשלה הציע למפלגות החרדיות לקדם כבר במושב החורף הקרוב חוק גיוס ללא חסינות | החרדים סירבו

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/08/23 15:43 כ באב התשפג

חוק גיוס, בלי חסינות משפטית: ההצעה של נתניהו לחרדים
דרעי עם נתניהו, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

כנס הקיץ של הכנסת הסתיים לאחרונה, וחברי הכנסת החרדים יצאו ממנו מבלי לחוקק את חוק הגיוס שהובטח. למרות ההתחייבות מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו בהסכמים הקואליציוניים שחוק הגיוס יחוקק עוד בטרם העברת תקציב המדינה, הקואליציה והממשלה עסקו בעיקר ברפורמה המשפטית וסוגיית חוק הגיוס כמעט ולא דוברה. היום (ב') מתפרסמת בוואלה ההצעה של נתניהו לחרדים.

חסינות בדיעבד

לפי ההצעה של נתניהו, יקודם מתווה הפטור מגיוס כבר במושב החורף הקרוב - אך לא תינתן לו חסינות מפני ביקורת שיפוטית של בג"ץ. על פי הדיווח, נתניהו אמר לחרדים כי אם יסכימו הוא יהיה מוכן לתת חסינות כזאת בדיעבד במקרה שבג"ץ יתערב. החרדים לא הסכימו למתווה המוצע.

לשכת גיוס, שוויון מלא

לשכת גיוס | צילום: haim Goldberg/Flash90

נזכיר כי בחודשים האחרונים הועלתה לסדר יומה של הקואליציה אפשרות לחקיקת פסקת התגברות ספציפית שתתן מענה לחרדים. אחרי שיצאו ללא הישג בתחום הזה - במפלגות החרדיות הבהירו לנתניהו שהמצב לא יוכל להמשך ללא חקיקה. לפי דיווחים שונים, יו"ר ש"ס דרעי אמר כי "לנתניהו ברור שחוק הגיוס יעבור בתחילת כנס החורף. ללא חוק הגיוס - הממשלה לא תתקיים. יהיה חוק לא שפיט". יו"ר יהדות התורה גולדקנופף צוטט גם הוא כאומר "ללא חוק גיוס עם פסקת התגברות נקודתית - פורשים מהממשלה".

יוסי פוקס בשבוע שעבר: "הרעיון הוא לחוקק חוק יסוד גיוס שיעבור את בג"ץ"

נציין כי לפני מספר ימים, התחייב מזכיר הממשלה לחרדים כי יועבר חוק גיוס שיהיה חסין מפני בג"ץ. בראיון לעיתון החרדי "משפחה" אמר יוסי פוקס: "הרעיון הוא לחוקק חוק יסוד גיוס שיעבור את בג"ץ. אנחנו מקווים שתהיה הסכמה שאסור לבג"ץ להתערב בחוקי יסוד. אם יהיה צורך בחוק יסוד לימוד תורה, נדון בו. הרעיון הוא שלא נצטרך להגיע כל שני וחמישי שוב לבג"ץ".