עם דוגמא מספר שמות: האקדמיה ללשון עושה סוף לוויכוח על האות - ו'

ישראלים רבים המנסים להקפיד על דקדוק עברי נכון נמנעים מכתיבת מילה שמתחילה ב-ו' החיבור לאחר פסיק ובמיוחד לאחר נקודה. באקדמיה ללשון מבקשים לתקן זאת ומביאים דוגמא מהפתיחה של ספר שמות

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/08/23 14:46 יז באב התשפג

עם דוגמא מספר שמות: האקדמיה ללשון עושה סוף לוויכוח על האות - ו'
התנ"ך, ככמה מתחיל ספר שמות , צילום: Chaim Goldberg/Flash90

ישראלים רבים מסתבכים עם ו' החיבור. מילים רבות ותיאורים רבים מתחילים באות אך כאשר ניגשים לכתוב טקסטים הכוללים פסיקים ונקודות, אנחנו מרבים להסתבך בכללים. מתי מותר לפתוח משפט ב-ו' החיבור?, האם מותר אחרי פסיק או נקודה? באקדמיה ללשון מסבירים את העניין ועושים סוף למבוכה: ו' החיבור יכולה לבוא גם אחרי פסיק וגם אחרי נקודה.

מתי ו' החיבור יכולה להגיע אחרי פסיק

ו' החיבור, הם מסבירים, יכולה לבוא אחרי פסיק כאשר היא פותחת משפט עצמאי בעל נושא ונשוא. בסרטון שמוקדש לנושא הם מביאים כדוגמא את המשפט: "הסרט בארבי עלה החודש בבתי הקולנוע, וצופים רבים הגיעו להקרנה בלבוש ורוד".

מתי ו' החיבור לא יכולה להגיע אחרי פסיק? באקדמיה מסבירים: "לעומת זאת לא יבוא פסיק לפני ו' החיבור אם היא מחברת בין מילים או צירופי מילים ברשימה ומביאים את הדוגמא: "כשהסתובבתי אתמול באיקאה חיפשתי מיטה, ארון, שולחן וכיסאות".

החידוש הגדול הוא ב-ו' החיבור אחרי נקודה

החידוש האמיתי של האקדמיה מגיע בחיבור של ו' החיבור לאחר נקודמה, דבר שרבים נמנעים ממנו בדומה לשפה האנגלית שם נמנעים מלפתוח משפט במילה and ומסבירים כי הדבר בהחלט מתאפשר. בסרטון מוסבר כי אפילו ספר שמות נפתח ב-ו' החיבור במשפט: "ואלה שמות בני ישראל הבאים מצריימה".