הרבנים נגד שטראוס | הרב פנדל: מתנגד לשיטת החרמות, היום אנחנו מחרימים את המחרימים

הרב דוד פנדל והרב אליקים לבנון חתומים על מכתב הקורא להחרים את שטראוס, ומסבירים כי הם נגד חרמות באשר הן: "לא נכון לערב את הצד המסחרי, אולי נצליח לגרום לו נזק" | וגם: ההבדל בין החרם של שטראוס לחרם החרדי על אנג'ל

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 03/08/23 14:53 טז באב התשפג

הרבנים נגד שטראוס | הרב פנדל: מתנגד לשיטת החרמות, היום אנחנו מחרימים את המחרימים
הרב פנדל, צילום: אורי טוסון

ביום ראשון האחרון, במהלך תכנית "הפטריוטים", התבטא חבר הפאנל - עו"ד ארי שמאי - בעד שחרורו של יגאל עמיר מהכלא. בתגובה, פתחה חברת שטראוס בחרם נגד ערוץ 14 והחליטה ולהפסיק את פרסומיה בו. בעקבות הצעד של שטראוס, פורסם הבוקר (ה') מכתב רבנים מהציונות הדתית שקורא להחרים את שטראוס. בשיחה עם "חדשות כיפה" מסבירים הרב דוד פנדל, מיוזמי המכתב, והרב אליקים לבנון, החתום עליו, את דעתם בנוגע לחרמות ומדוע החרם של שטראוס שונה מהחרם החרדי על אנג'ל.

הרב פנדל: "בשדרות אנחנו מאכילים כל יום אלף פיות"

הרב דוד פנדל הוא ראש ישיבת "אפיקי דעת" בשדרות, אחת הישיבות הגדולות ביותר בציונות הדתית, והרב אליקים לבנון הוא ראש ישיבת אלון מורה ורב המועצה האיזורית שומרון. "אנחנו מחרימים את המחרימים", מסביר הרב פנדל. "בשדרות אנחנו מאכילים כל יום אלף פיות, והגענו לפריסה ארצית בחרם הזה". הרב לבנון מדגיש: "ברור שההחרמה הזו מבוססת על כך שהערוץ מפריע לשטראוס בהיותו הערוץ היחיד שמבטא דעות שונות מהדעה הרווחת, שכנראה רווחת גם אצל שטראוס".

החרם התחיל מאמירה בעד שחרור יגאל עמיר. זה רק תירוץ? הרב מגנה את האמירה הזו?

"כשם שמצווה לומר דבר הנשמע, כך מצווה לא לומר דבר שאינו נשמע", מסביר הרב לבנון ולא מגנה את עצם האמירה. "בציבוריות הישראליות הדבר הזה בוודאי לא נשמע, למרות שיש הרבה פקפוקים בשאלה האם אכן יגאל עמיר הוא באמת רוצחו של רבין או שלא. וודאי שזו אמירה לא נבונה". הרב פנדל מוסיף: "ערוץ 14 פיטרו מיד את האדם שאמר את זה, וזה צעד מאוד קיצוני. אחרי זה להחרים? זו רמה של כיתה ה".

הרב אליקים לבנון

הרב אליקים לבנון | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

מחרימים את המחרימים: "כל השיטה הזו פסולה, גם אם יעשו נגדי כתבה לא אמשוך השקעה"

הרבנים מבהירים כי לדעתם שיטת החרמות פסולה ולא נכון לנקוט בה. הרב לבנון: "כל השיטה הזו של להחרים היא פסולה. מה גם שבערוצים האחרים נאמרות אמירות קשות שמנכ"ל שטראוס לא התרגש מהם, אז בוודאי אפשר להביע את מחאתינו על דעותיו ועל כך שהוא משלב במסחר שלו דעות פוליטיות פרטיות. אולי נצליח לגרום לו נזק, שיבין שלא כדאי לו לערבב. מסחר זה מסחר ודעות פוליטיות הם דעות פוליטיות".

ובמידה ויהיה מדובר במקרה הפוך? לדוגמא שערוץ 12 יפרסם כתבה נגד המתנחלים הרוצחים או נגד ישיבות ההסדר?

"לא נכון לערבב ולהחרים, צריך להפסיק את הפרקטיקה הזו, גם אם יעשו נגדי כתבה לא אמשוך השקעה", מצהיר הרב פנדל. הרב לבנון מצטרף אליו: "ראוי להפריד. גם אם ערוץ אחר היה מפרסם ידיעה מסולפת נגד מתנחלים או משהו דומה - בוודאי צריך למחות, לדרוש התנצלות, אבל לא נכון לערב את הצד המסחרי. במסחריות מדובר רק על כדאיות כלכלית".

"אולי החרם נגד אנג'ל חוזר אלינו בבומרנג"

הרב פנדל מצרף דרישה מהחרדים להצטרף לחרם, ומגדיר את ההצטרוף שלהם כמהלך שובר שיוויון במאבק נגד שטראוס. "אנחנו מבקשים גם מהציבור החרדי להצטרף לחרמות נגד חרמות. אם חלילה מישהו יעיז להחרים את החרדים - אני אעבוד יום ולילה לגייס את כל הציונות הדתית. זה לא מאבק שלנו, זה מאבק נגד סתימת פיות ואני מצפה מהחרדים לנהוג כמוני".

הרב מבקש מהחרדים להצטרף לחרמות נגד חרמות כשלפני חצי שנה הם החרימו את אנג'ל.

"זה לא דומה לחרם על אנג'ל כי שם היה מדובר בכבוד תלמידי חכמים. עדיין אפשר להתווכח אם זה היה צעד נבון או לא", אומר הרב פנדל על החרם החרדי שהחל לאחר שעמר בר-לב, חבר דירקטוריון החברה, הפגין מול ביתו של הרב אדלשטיין. "מה שאנחנו עושים היום זה החרמת המחרימים".

אנג

החרם החרדי נגד אנג'ל | צילום: Flash90

יאמר לך מנכ"ל שטראוס שכבודו של יצחק רבין זה כבוד תלמידי חכמים שלו.

"ערוץ 14 התנצל ופיטר מיידית את ארי שמאי. אמנם לדעתי כבוד תלמידי חכמים שונה, אבל הציבור לא חייב לקבל את זה", אומר הרב פנדל. בכל מקרה אלו החרדים שארגנו אותו, וברגע של כנות הרב פנדל אומר כי "אולי החרם על אנג'ל חוזר אלינו בבומרנג", בומרנג שלא מרתיע אותו ממאבק נגדי בחרם של שטראוס.