מזכיר הממשלה מתחייב: נקדם פטור מגיוס ללומדי תורה שיהיה חסין מבג"ץ

מזכיר הממשלה, יוסי פוקס התחייב כי חוק דיחוי גיוס לבחורי ישיבות יקודם בתחילת מושב החורף ויהיה חסין מביקורת של בג"ץ | על תגובת הליכוד שהחוק לא יקודם: "זו כנראה הייתה תגובה זריזה לאירוע עם השלכות ציבוריות מרחיקות לכת"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 02/08/23 20:40 טו באב התשפג

מזכיר הממשלה מתחייב: נקדם פטור מגיוס ללומדי תורה שיהיה חסין מבג"ץ
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מזכיר הממשלה, יוסי פוקס, התחייב בריאיון שיתפרסם מחר (ה') בעיתון החרדי "משפחה" כי חוק דיחוי גיוס לבני ישיבות יקודם בתחילת מושב החורף ויהיה חסין מביקורת שיפוטית של בג"ץ.

"יחוקק חוק שיהיה חסין מביקורת שיפוטית", הבטיח פוקס, "לכן הרעיון הוא לחוקק חוק יסוד גיוס שיעבור את בג"ץ. אנחנו מקווים שתהיה הסכמה שאסור לבג"ץ להתערב בחוקי יסוד. אם יהיה צורך בחוק יסוד לימוד תורה, נדון בו. הרעיון הוא שלא נצטרך להגיע כל שני וחמישי שוב לבג"ץ".

נתניהו וגפני

נתניהו וגפני צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

על תגובת הליכוד כי החוק לא יקודם, אמר מזכיר הממשלה כי "תגובה מהירה לעיתוי תמוה ביותר של שליפת הצעת החוק. אני לא מנסח להם את ההודעות,לכן תשאל אותם לגבי הניסוח או התוכן. מהמקום שלי אני יכול לומר שזו כנראה הייתה תגובה זריזה לאירוע עם השלכות ציבוריות מרחיקות לכת, וממילא אולי התגובה קצת חריפה מדי".

לשכת גיוס

לשכת גיוס צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

באופוזיציה תוקפים: פצצה מתקתקת שמאיימת לפרק את צה"ל

בעקבות הראיון, אופוזיציה זעמו על כוונתיו של פוקס. הרמטכ"ל לשעבר, חבר הכנסת גדי איזנקוט הגיב לראיון. "אם יש סיבה מרכזית להפלת הממשלה היא הרצון הבלתי מוסבר שלהם לפרק את צהל כצבא העם. מקווה שימצאו בליכוד כוחות ציונים לאומים שיסיעו לבלום את הרצון של נתניהו לפרק את צה"ל כצבא העם".

 גדי איזנקוט

גדי איזנקוט צילום: פלאש 90

יו"ר ישראל ביתנו, חבר הכנסת אביגדור ליברמן גם הגיב להתבטאות של פוקס. "לפני שמישהו מזדרז לחוקק את חוק ההשתמטות בגרסה כזאת או אחרת, צריך לקיים דיון יסודי על השפעתו, על שיעורי הגיוס לצה"ל, ובמיוחד להתנדבות ליחידות הקרביות, על הנכונות לחתום קבע, ועל מערך המילואים. לי ברור שחקיקה מהסוג הזה, זאת פצצה מתקתקת שמאיימת לפרק את צה"ל, ואת החברה הישראלית כולה. אני קורא לנציגי הליכוד בממשלה ובכנסת להתעשת לפני שהולכים להחריב את כל מה שבנינו פה מאז קום המדינה".