ראיון ארי שמאי מגיב להדחה מערוץ 14: "הלך חופש הביטוי במדינה"

אחרי לילה ובוקר סוערים בהם ערוץ 14 והפטריוטים לא יורדים מהכותרות בעקבות דברים שאמר בנוגע ליגאל עמיר, עוה"ד ארי שמאי לא חוזר בו: "אמרתי את זה עוד כשהצבעתי מרצ או חד"ש". על החלטת הערוץ להדיחו הוא אומר: "לא התאכזבתי כי לא ציפיתי" | ראיון

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 31/07/23 12:39 יג באב התשפג

ארי שמאי מגיב להדחה מערוץ 14: "הלך חופש הביטוי במדינה"
"אין חופש ביטוי אם אסור להגיד את זה" | , צילום: הפטריוטים: סטודיו תומאס תומר שלום | ארי שמאי: Flash90

ערוץ "עכשיו 14" ותכניתו המצליחה "הפטריוטים" בכותרות, אלא שבניגוד לחודשים האחרונים בהם הכותרות מגיעות בזכות הרייטינג המחמיא, הפעם מדובר בהתבטאות שנויה במחלוקת של אחד הפאנליסטים, עורך הדין ארי שמאי. "אני שמח לשמוע על משפט אחד שבו בג"ץ ובית המשפט העליון נגד חוקים פרסונליים", אמר שמאי, שדבריו הוסרו מפרק התכנית שעלה ליוטיוב, "הגיע הזמן לשחרר את המתנקש יגאל עמיר, כי גם נגדו חוקקו חוק פרסונלי". עירית לינור מחתה מיד "אוי נו", ידידיה מאיר הזדרז להגיד "לא, לא, לא" - ושמאי שאל "למה לא?" לקול מחיאות הכפיים של הקהל באולפן.

"אין מדינה אחת דמוקרטית בעולם שיש חוק כזה"

במהלך שנותיו כעורך דין, יצג שמאי, דמויות כמו השר לשעבר גונן שגב ורוני ליבוביץ, "האופנובנק". מאז שנת 2005 משמש שמאי כעורך הדין של יגאל עמיר, רוצחו של ראש הממשלה יצחק רבין.

דבריך הוצאו מהקשרם?

"למה הוצאו מהקשרם? מה אמרתי?

הדברים שאמרת נחתכו מפרק התכנית שעלה לערוץ היוטיוב של ערוץ 14, אז אפשר לראות רק את מה שרץ עכשיו ברשתות החברתיות.

"סמיר קונטר - הנשיא פרס קצב את עונשו. מרי פיזם – תשתחרר. צבי גור – היה לו תאריך שחרור, הוא רק לא הספיק כי הוא מת בכלא מסרטן. אין מדינה אחת דמוקרטית בעולם שיש חוק כזה. אמרתי את הדבר הכי דמוקרטי שנאמר בשנה האחרונה בתקשורת".

מה שאמרת מותר במסגרת חופש הביטוי?

"אמרתי את זה עוד כשהצבעתי מרצ או חד"ש. הלך חופש הביטוי במדינה. נגמר. הרי אם מחר אגיש עתירה בשם יגאל עמיר, נגד החוק שאוסר את שחרורו – הבג"ץ מספר אחד שהייתי מצרף היה הבג"ץ של אתמול. אנשים השתגעו פה לחלוטין".

זאת אומרת שאלה דברים שאמרת והיית חוזר ואומר.

"אלה דברים שאמרתי גם בערוץ 20 אצל בועז גולן, צריך לחפש את זה. שוב, אלה דברים שאמרתי כל השנים. החוק הזה הוא חוק פרסונלי, רטרואקטיבי, חוק לא צודק. כל אלה שמבקרים אותי שיביאו לי מדינה אחת דמוקרטית בעולם שיש חוק כזה. הרוצחים של סאדאת שנשארו בחיים – שוחררו".

יגאל עמיר. מבקש להשתחרר לבר המצווה של הבן.

יגאל עמיר, ארכיון | צילום: פלאש 90

"זה לא על חופש הביטוי. כנראה אני לא טוב מספיק"

מה דעתך על תגובת הערוץ ועל ההחלטה לוותר עליך?

"כנראה שהם לא רצו אותי יותר מדי מלכתחילה", צוחק שמאי. "זה לא על חופש הביטוי. כנראה אני לא טוב מספיק".

אתה חושב שצריכה להיות הגבלה על חופש הביטוי במדינה שמחשיבה את עצמה לדמוקרטית?

"יש הרבה הגבלות לחופש הביטוי בחוק. אסור לאיים, אסור להוציא לשון הרע. להגיד דעה לגיטימית משפטית?", שואל עו"ד שמאי וצוחק, "אין חופש ביטוי אם אסור להגיד את זה. המכשול הכי גדול לחופש הביטוי, ואני אומר את זה שנים – הוא לא מהפוליטיקאים, הוא מהמו"לים ומהבעלים של ערוצי התקשורת בעצמם".

התאכזבת מההחלטה שלהם?

"לא התאכזבתי כי לא ציפיתי".

אם בערוץ 14 יחזרו בהם מההחלטה שלא תופיע יותר בערוץ - תרצה להגיע שוב לפטריוטים?

"לא יחזרו ולא אחזור".