"רב לא אמור להיות מסמר בלי ראש": הצעד המפתיע של רב הישוב הסרוג

הרב זאב וייטמן, רבה של חברת תנובה, וגם רב הישוב אלון שבות בשנים האחרונות - כתב מכתב לתושבים ובו הוא מודיע כי הוא מעמיד את עצמו לבחירה מחודשת: "ביקשתי לקיים משאל על מנת לבחון אם הציבור מעוניין בהמשך כהונתי כרב הישוב"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 30/07/23 13:39 יב באב התשפג

"רב לא אמור להיות מסמר בלי ראש": הצעד המפתיע של רב הישוב הסרוג
אלון שבות, צילום: Gershon Elinson/Flash90

רבנות מחוברת. הרב זאב וייטמן הוא רבה של תנובה, והוא מכהן מספר שנים כרב הישוב אלון שבות. בראש חודש אב האחרון פרסם הרב מכתב אל תושבי הישוב ובו הוא מספר על החלטתו להעמיד את עצמו לבחירה מחודשת על-ידי התושבים - מפני שלתפיסתו מקור סמכותו של הרב הוא הציבור שמינה אותו, וכי הוא רוצה להבין את הלכי הרוח בישוב בנוגע לתפקידו ותיפקודו.

"הצבעת אישרור לרב הישוב": הבקשה המפתיעה של הרב וייטמן

תחת הכותרת "הצבעת אישרור לרב הישוב", כתב הרב וייטמן כי מדובר בבקשה שהוא שם על השולחן עוד עם בחירתו: "בעת בחירתי לרב הישוב ביקשתי לקיים לאחר כחמש שנים משאל בין כל תושבי הישוב על מנת לבחון אם הציבור מעוניין בהמשך כהונתי כרב הישוב, או שאחרי כהונה של חמש שנים (שהתארכה בינתיים לשש וחצי שנים) הציבור מעוניין לבחור רב אחר לישוב".

הרב ויטמן, 2017

הרב וייטמן | צילום: Gershon Elinson/Flash90

הרב וייטמן מסביר את עמדתו זו ותולה אותה בין השאר בראי"ה קוק וברב יוסף דב סולובייצ'יק. הוא מצטט את דבריו של הרב יעקב אריאל כי "מקור סמכותו של הרב הוא הציבור שמינה אותו", ומביא את עדותו של הרב צבי שכטר כי הרב סולובייצ'יק סבר שבכדי להמשיך ברבנות - חייבים שהרב יהיה מקובל על הקהל, ואם הרב אינו מקובל על הקהל אסור לרב להישאר על משמרתו.

הרב וייטמן: רב לא אמור להיות מסמר בלי ראש שלעולם אי אפשר להחליפו

בשיחה עם "חדשות כיפה" הסביר הרב את הרציונל מאחורי עמדתו זו: "נראה לי פשוט שאדם לא יכול להפוך להיות מרא דאתרא אם 'ציבור האתרא' לא מינה אותו עליהם והציבור מעוניין במישהו אחר שיהיה המרא דאתרא שלו. החידוש לטעמי הוא בכך שלדעתי, בניגוד לאחרים שחולקים עלי בנושא, הדבר צריך להיבחן מידי כמה שנים. רב לא אמור להיות מסמר בלי ראש שלעולם אי אפשר להחליפו במישהו שלדעתם הציבור טוב וראוי ממנו או לכל הפחות מתאים יותר עבורו".

הרב סיים את מכתבו לתושבים: "לבי נוטה אחר הרבנים שהזכרתי לעיל ואחרים ההולכים בדרכם, ודומני שהדבר אף תואם את אופייה של קהילת אלון שבות". בעקבות בקשתו של הרב, במועד הבחירות הקרובות לוועד הישוב תתקיים גם הצבעת אישרור לרב הישוב. התוצאות יימסרו לרב וייטמן ולאורן הוא יקבע האם יפרוש או ימשיך בתפקידו.