עמית סגל מסביר: "בחזית הזו - הימין הוכה מכה אנושה"

עמית סגל טוען כי למרות ההישג של הקואליציה בחקיקת ביטול עילת הסבירות, הימין לא הצליח להשיג אף מטרה שהציב לעצמו בשינוי היחסים בין הרשויות: "בעודו חוגג - התברר שבית המשפט דווקא מרחיב את גבולו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/07/23 10:38 י באב התשפג

עמית סגל מסביר: "בחזית הזו - הימין הוכה מכה אנושה"
עמית סגל, אין מנוס, צילום: Hadas Parush/Flash90

שבוע דרמטי עבר על מדינת ישראל עם חקיקת ביטול עילת הסבירות בכנסת והתעצמות המחאות נגד הרפורמה המשפטית ברחבי הארץ. הפרשן הפוליטי של חדשות 12, עמית סגל התייחס הבוקר (ו') בטורו השבועי בי"ידיעות אחרונות" טוען כי למרות ההישג של הקואליציה, הימין לא הצליח להשיג אף לא אחת מהמטרות שהציב לעצמו בשינוי היחסים בין הרשויות.

"הניצחון שנחל הימין ביום שני הוא ניצחון ציבורי חשוב על איומי סרבנות הטייסים", פתח עמית את טורו, "הכנסת כופפה את כנף המרד, וכנסות עתידיות יודו לה על כך. אבל דבר אחד הוא לא: ניצחון משפטי. בחזית הזו, המקורית של המערכה, הוא הוכה מכה אנושה. כל מי שיתבונן על התמונה דרך עדשות נקיות מבהלה וזעם, יגיע למסקנה שכחלוף שבעה חודשים, הימין לא הצליח להשיג אף לא אחת מהמטרות שהציב לעצמו בשינוי היחסים בין הרשויות. המחיר היה כבד מנשוא לממשלה, לימין וכמובן למדינה, והסחורה לא הגיעה".  

"בעודו חוגג ביטול בחוק של עילה שמעולם לא נכתבה בו - התברר שבית המשפט דווקא מרחיב את גבולו"

סגל הוסיף וכתב כי "לפני חצי שנה יצא הימין לדרך עם רוב גדול בציבור ובכנסת שסולד מהתערבות היתר המשפטית. השבוע, בעודו חוגג ביטול בחוק של עילה שמעולם לא נכתבה בו – צעד שמשמעותו המעשית היא בערך כמו להוציא גזר דין מוות לפיה – התברר שבית המשפט דווקא מרחיב את גבולו עוד ועוד. הכנסת מנסה למנוע מבית המשפט שימוש בסבירות, אך יממה לאחר מכן כבר מפצירה היועמ"שית לפסול חוק יסוד בנימוק חדשני של 'השתק מעין שיפוטי'. כשגם הוא יבוטל בשלוש קריאות, יצוץ אולי השיפוט המעין השתקי".

אהרן ברק

אהרן ברק צילום: Miriam Alster/FLASH90

לדבריו, אנשים בכירים במערכת המשפט נהפכו לגיבורים  של השמאל בעקבות הרפורמה המשפטית. "בג"צ והיועמ"שית שאבו עד היום את הלגיטימציה מאליטה מצומצמת יחסית. כיום הם גיבורי תרבות במילייה מסוים. גלי בהרב מיארה, דמות אלמונית למחצה עד לאחרונה גם בחוגים משפטיים, מתקבלת בתשואות של רוקסטאר בתיאטראות. עמית בכר, אלמוני לא פחות, הפך למנהיג המונים. אהרן ברק אמר לאחרונה בסיפוק שבאיחור של שלושים שנה, יש לו תשובה מי העניק לעליון ב-1995 את הסמכות לפסול חוקים: ההמונים ברחובות ב-2023. וכל זה באשמתם הישירה של ראשי הקואליציה הנוכחית. הייתה להם ההזדמנות להסיט את הספינה ממסלולה עשרים מעלות, אבל הם ניסו במקום זאת להטביע אותה. שמרנות לא מקדמים באמצעות מהפכה, זה פשוט לא עובד ככה. שישאלו את ברק: הוא אבי הסלאמי האמיתי. עקב בצד אגודל, במשך שנים. באבולוציה ולא ברבולוציה".

"הם צריכים לשאול למה אתה בוחר ימין ומקבל, במבחן התוצאה, שמאל"

הפרשן הפוליטי טוען כי הימין העניק לשמאל "ערכים" שהוא יוכל להיאבק עליהם. "במקום זאת, הימין העניק לשמאל רוח במפרשים, ערכים להיאבק עליהם, מכנה משותף מהציונות הדתית הליברלית ועד בואכה חד"ש.  בנסיבות שונות, גדעון סער שינה ב-2007 את הרוב הדרוש לוועדה לבחירת שופטים. אלמלא זכות הוטו שהוענקה לקואליציה, נעם סולברג ואלכס שטיין וחבריהם לעולם לא היו מתמנים. זה היה תהליך איטי וארוך אבל בלתי הפיך. כך גם חלק מהשופטים שמינתה איילת שקד".

לוין ורוטמן

"לוין ורוטמן הייתה היכולת לקדם שינויים קצת יותר מהר, קצת יותר אפקטיבי". לוין ורוטמן צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בסוף דבריו, כתב סגל כי "ללוין ורוטמן הייתה היכולת לקדם שינויים קצת יותר מהר, קצת יותר אפקטיבי. אבל תפיסתם הייתה שכל שופטי העליון ללא יוצא מן הכלל הם אקטיביסטים, שכל השינויים עד היום לא מספיקים. שכל האקדמאים השמרנים מתקרנפים.מי שהיה צריך להצית מדורות באיילון הם דווקא מצביעי הקואליציה. הם צריכים לשאול, ככותרת הספר המוכר, למה אתה בוחר ימין ומקבל, במבחן התוצאה, שמאל".