הוחלט: שני שופטים שמרנים ידונו בעתירת יש עתיד

שופטי העליון דוד מינץ ויוסף אלרון, שנחשבים שמרנים, יחד עם השופטת האקטיביסטית ענת ברון, נבחרו כהרכב שידון בעתירות בנושא הוועדה לבחירת שופטים

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/07/23 16:47 ט באב התשפג

הוחלט: שני שופטים שמרנים ידונו בעתירת יש עתיד
נשיאת העליון אסתר חיות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לאחר שמפלגת יש עתיד מימשה את איומה, והגישה לפני יומיים עתירה למתן צו על תנאי ובקשה לקיים דיון דחוף בעתירה נגד שר המשפטים וממשלת ישראל בעניין כינוס הוועדה למינוי שופטים, היום (ה') נקבע הרכב הוועדה שידון בעתירה, שיכלול את שני שופטים שמרנים ושופטת אחת אקטיביסטית.

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, הכריעה כי בעתירות בנושא הוועדה לבחירת שופטים ידון הרכב השופטים הוותיק ביותר והבכיר ביותר מבין שופטי העליון, בהינתן כי חיות עצמה וכן שופטים נוספים לא יוכלו לדון בעתירה כיוון שהם עצמם חברים, או יהיו חברים, בוועד לבחירת שופטים. בתוך כך, השופטים המזוהים כשמרנים - דוד מינץ ויוסף אלרון, לצד השופטת ענת ברון, שבניגוד אליהם מזוהה עם האקטיביזם השיפוטי, נבחרו כהרכב השופטים לדיון.

שופט העליון יוסף אלרון

שופט העליון יוסף אלרון צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"ניסיון להביא לשיתוקה של הרשות השופטת"

נזכיר כי התנועה לאיכות ויש עתיד מבקשים מבג"צ לדון מדוע הממשלה נמנעת מבחירת נציגת הממשלה לוועדה לבחירת שופטים (לצד שר המשפטים שמכהן בה דרך קבע), ומכינוס הוועדה "במהירות הראויה" בסמוך להקמת הממשלה לשם איוש עשרות תקני השופטים הפנויים בערכאות השונות, לטענתם - כל זאת תוך הפרה של חובותיהם מכוח חוק יסוד: השפיטה, ומכוח חוק בתי המשפט: "זהו ניסיון להביא לשיתוקה של הרשות השופטת", נכתב בעתירה.

בנוסף, נטען בעתירה כי מדובר גם בהחלטה שהינה בלתי סבירה באופן קיצוני. "אולם, הואיל ומדובר במקרה מובהק של חוסר סמכות, ואחרי שהעבירו אתמול את ביטול עילת הסבירות, מצאנו לנכון למקד טיעוננו בטענות בנוגע לחוסר סמכות".

שופט העליון דוד מינץ

שופט העליון דוד מינץ צילום: פלאש 90