המדינה החליטה: אלפי עמותות הולכות להימחק - זו הסיבה

ברשם העמותות הודיעו כי יבצעו מחיקה של אלפי עמותות לא מדווחות מפנקס העמותות וחיסולן. מדובר בעמותות שהוקמו לפני שנת 2017 ולא דיווחו על פעילותן. 500 עמותות דיווחו על עילות ולא יימחקו

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 27/07/23 14:13 ט באב התשפג

המדינה החליטה: אלפי עמותות הולכות להימחק - זו הסיבה
עמותה, ארכיון, צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

רשם העמותות ברשות התאגידים, פועלת בימים אלה למחיקת כ-6,600 עמותות שאינן מדווחות מפנקס העמותות. בחודש מרץ האחרון נשלחו מכתבי התראה בדבר הכוונה לבצע מחיקה מהפנקס לכ-7,000 עמותות, כ-500 עמותות הגישו דיווחים שנתיים, ובכך נמנעה מחיקתן.

העמותות שיימחקו - כאלה שלא דיווחו 

במסגרת הפעימה הזו של פרויקט מחיקת עמותות לא מדווחות, הליך המחיקה ננקט כנגד עמותות שנוסדו עד שנת 2017 ולא הגישו דו"חות כספיים כנדרש. בימים האחרונים פורסמה הודעה מוקדמת בדבר מחיקת העמותות מפנקס העמותות וחיסולן. 

עמותות נדרשות להגיש מדי שנה דיווח על פעילותן בשנה שחלפה ועל התנהלותן הכספית. דיווחים אלה מאפשרים ליחידת רשם העמותות לפקח על פעילות העמותה ולבחון את עמידתן בהוראות החוק והנחיות הרשם, לוודא כי העמותה מקדמת את מטרותיה וכי לא מבוצעת חלוקת רווחים אסורה. דיווחים אלה מתפרסמים לציבור באתר גיידסטאר.

המחיקה תסתיים באוקטובר

הליך המחיקה והחיסול עתיד להסתיים באוקטובר 2023, כאשר במועד זה עמותות אשר לא יגישו התנגדות למחיקתן בכפוף להגשת דיווחים כדין, יימחקו מפנקס העמותות ויחוסלו. מחיקת עמותה משמעה, כי היא אינה מהווה עוד אישיות משפטית, כך שאינה כשירה עוד לבצע פעולות משפטיות. הודעה על מחיקת עמותות מהפנקס תישלח לבנקים, כך שחשבונות הבנק של העמותות שתמחקנה יוקפאו, ללא יכולת לבצע פעולות בחשבונות אלו. 

עו"ד שולי אבני-שוהם, ראש רשות התאגידים ורשמת העמותות: "הגשת דיווחים על ידי עמותות איננה דרישה פרוצדוראלית גרידא, אלא חובה מהותית שעמידה בה מאפשרת לנו לפקח באופן אפקטיבי על עמותות, להגשים בצורה הטובה ביותר את האינטרס הציבורי ולוודא שכספי תורמים מנותבים להגשמת מטרות העמותה. בנוסף, דיווחים אלה שקופים לציבור ומנגישים לו מידע על פעילות העמותות. אנו נעמוד על כך שכל עמותה רשומה, תגיש דיווחים כנדרש על פי הדין.  מבצע מחיקת העמותות מפנקס העמותות וחיסולן, מהווה חלק חשוב ביישום גישה זו לטובת הגברת אמון הציבור בפיקוח על ארגונים ללא כוונות רווח".