פעילי הר הבית דורשים: הרשו לנו להשתמש בשירותים

מדוע לעולים יהודים אסור להיכנס לבתי השימוש בהר הבית? ארגון "בידינו" העביר פניה עם דרישה ממשטרת ישראל לאפשר לעולים היהודים להשתמש בשירותים בהר: "לפעול ללא דיחוי כדי למצוא פתרון לסוגיה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 26/07/23 15:57 ח באב התשפג

פעילי הר הבית דורשים: הרשו לנו להשתמש בשירותים
יהודים בהר הבית | , צילום: Naama Stern/Flash90

בשונה ממוסלמים, מיהודים ותיירים שעולים להר הבית נמנעת האפשרות לעשות שימוש בשירותים בהר. מנכ''ל "בידינו - למען הר הבית", תום ניסני, פנה לאחרונה באמצעות עורך הדין דניאל שימילשווילי למפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, בבקשה לשים קץ לאפליית היהודים בהר ולאפשר להם להשתמש בשירותים במקום הקדוש. לחילופין דורשים בארגון בידינו, להתקין עבורם שירותים ייעודיים.

הפנייה נעשתה לאחר מקרים רבים בהם שוטרים מנעו מעולים להר הבית להשתמש בשירותים ואף דרשו מהם להתאפק עד ליציאתם מההר.

"אין ביכולתם להשתמש בשירותים המצויים בהר הבית בהנחיית המשטרה"

בפתח הפניה נכתב כי "מזה שנים רבות, עולי הר הבית שאינם נמנים על העדה המוסלמית, נתקלים במציאות בלתי מתקבלת על הדעת, לפיה אין ביכולתם להשתמש בשירותים המצויים בהר הבית, זאת למרבה הצער, בהנחיית המשטרה".

"אם לא די במצב המתואר, הרי שבמהלך השהות בהר, תועדו מקרים רבים בהם עולים אשר ביקשו לצאת מההר על מנת להתפנות (נוכח מניעתם מלהשתמש בשירותים שעל ההר, כאמור) נאלצו להמתין דקות ארוכות ולעיתים אף למעלה משעה, עד אשר הסתיים הסיור בהר ולאחר שנאסר עליהם לעזוב את הקבוצה המלווה בידי שוטרים לצורך פנייה לנוחיות שמחוץ להר.

תום ניסני |

תום ניסני | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"שלא לדבר על ההשפלה הנלווית לסיטואציה"

בפניה צוין כי לא רק שהמצב הקיים נוגד את חוקי היסוד ובכלל זה חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, "הרי שמבחינה מוסרית, קשה לקבל מציאות בה אדם, לעיתים קשיש/ה ולעיתים ילד/ה נאלצים להתאפק זמן רב, כאשר לא אחת המדובר במי שסובלים מבעיות רפואיות אשר עצם הדרישה מהם להתאפק, מהווה פגיעה בבריאותם, שלא לדבר על ההשפלה הנלווית לסיטואציה ולהיתכנות של עשיית צרכים על עצמם".

כיום קיימים שני מתקני שירותים על ההר, האחד - בצפון הר הבית בסמוך לשער השבטים והשני - במערב הר הבית, ואליהם כאמור, לא מתאפשרת גישה של עולי הר הבית שאינם מוסלמים, "מה שמהווה פגיעה הן בגופם של העולים שאינם מורשי גישה לשירותים והן בכבודם, בניגוד מוחלט לחוק האמור", נכתב.

עוד צוין כי חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים קובע מפורשות, כי "הפליה מהסוג המתואר הנה הפליה פסולה, כפי שנקבע בסעיף 3.(א) לחוק תחת הכותרת 'איסור הפליה'".

"אבקשך להורות לגורמים הרלוונטיים לפעול ללא דיחוי"

לסיום נכתב: "לאור המפורט ובהיותך אמון על הנושא ועל היחידה למקומות הקדושים, אבקשך ליתן מענה למפגע ההומניטרי המפורט במכתבי זה, כאשר לא אחת פורסם כי משטרת ישראל מאפשרת גישה וחופש פולחן לכל הדתות ללא הבדל בין דת, גזע ומין, הרי שעל מנת שאמירה זו תעמוד תחת קרקע איתנה, אבקשך להורות לגורמים הרלוונטיים, לפעול ללא דיחוי על מנת למצוא פיתרון לסוגיה, כאשר המורכבות שבמקום ברורה וידועה, אולם אין בכך כדי להביא למצב כי בשנת 2023 אוכלוסיה גדולה מופלית לרעה ביחס לאוכלוסיה אחרת ויש רק לשוות בדמיון את קול הזעקה שהיה קם אילו המצב היה הפוך ולבני הדת המוסלמית היה נאסר על שימוש בשירותים במקום בהנחיית המשטרה".