קריאת מגילת איכה ומפגשים: אירועי תשעה באב 2023

יום האבל הלאומי על חורבן בית המקדש חל הערב, והמונים יפקדו את בתי הכנסת לקריאת מגילת איכה וקריאת קינות; ובין היתר יתקיימו אירועי שיח ומפגשים שונים ברחבי הארץ | וגם: המלצת צפייה

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/07/23 11:51 ח באב התשפג

קריאת מגילת איכה ומפגשים: אירועי תשעה באב 2023
אירועי תשעה באב, צילום: חיים צח

בתשעה באב חל איסור לעסוק בדברי תורה, מאחר שהם משמחים את הלב. כמדי שנה, במקומות רבים נוהגים להתכנס לקריאה משותפת של מגילת איכה ולעסוק בשיח ציבורי על המורכבויות של החברה הישראלית. רשימת אירועים מומלצים לערב תשעה באב.

רחבת הכותל

החל מיום רביעי בערב ועד למחרת היום בשעות המאוחרות של הלילה יגיעו יהודים מכל העדות והחוגים לציין את היום הקשה במקום המסמל ביותר את החורבן ורבבות יושבים על הרצפה ומקוננים על חורבן בית ה' בכל הנוסחאות והמסורות, כראוי למקום המאחד והמלכד. ביום רביעי בערב יתקיים מעמד קריאת מגילת איכה ואמירת קינות על-ידי החזן בנוסח עדות המזרח יהודה נפתלי והחזן בנוסח אשכנז שלמה גליק.

ט

תשעה באב בכותל המערבי | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הלילה לא לומדים תורה

במסגרת מיזם "הלילה לא לומדים תורה" שמציין השנה 24 שנות פעילות, יתקיימו השנה ב-18 מוקדים ברחבי הארץ פאנלים ומעגלי שיח בהם ישתתפו מאות ישראלים, בין השאר בירושלים, תל אביב, באר שבע, הרצליה, אריאל, רמת גן, ראשון לציון, מודיעין ועוד. האירועים יפתחו בקריאת מגילת איכה, לאחריה יתקיים פאנל בהשתתפות שרים, חברי כנסת, אנשי תקשורת ואישי ציבור בולטים, שיעסקו באחריות האישית והלאומית ובהיבטים חברתיים ופוליטים של החברה הישראלית.

אירועי הלילה לא לומדים תורה

לפירוט האירועים המלא לחצו כאן

הלילה נפגשים

מסורת ישראלית חדשה ומחברת בין כלל המגזרים השונים בחברה קוראת לישראלים להיפגש. אלפי ישראלים מכל גווני הקשת, בוגרים ובני נוער, יפגשו בעשרות מוקדים מרכזיים ברחבי הארץ מתוך שיח של חיבור ואחדות. כאן תוכלו למצוא את המוקד הקרוב לבית מגוריכם.

צילום: הלילה נפגשים

אירוע זום: אֵיכָה יָשְׁבָה בָדָד

משיב הרוח, כתב עת לשירה יהודית־ישראלית, מקיים מידי שבוע מפגש העוסק בחיבור בין פרשת השבוע לשירה העברית. הערב בשעה 21:30 יתקיים מפגש מיוחד בעקבות תשעה באב, מפגש שיעסוק בכתיבה מתוך חורבן ובקינה והנהי בין שבת חזון לשבת נחמו. חלקו האחרון של המפגש יוקדש ליוצרים המעוניינים לקרוא מירתם ומשירת אחרים. את הערב תנחה חרות לוביץ' וישתתפו בו סיון הר-שפי ושמוליק קליין. ההשתתפות חינם בהרשמה מראש כאן.

המלצת צפייה: אגדת חורבן

הסרט "אגדת חורבן" של גידי דר הביא בפעם הראשונה לקולנוע את אחד הסיפורים הגדולים בהיסטוריה - סיפור המרד היהודי באימפריה הרומית שהידרדר למלחמת אחים והוביל לחורבן בית המקדש השני. הסרט מבוסס על מקורות היסטוריים בהם אגדות החורבן התלמודיות וספרו של יוסף בן מתתיהו "מלחמות היהודים ברומאים", ומתאר את הסיפור המצמרר של חברה מקוטבת הנקרעת לגזרים ומתגלגלת ככדור שלג לעבר האבדון. הסרט שודר בשנה שעברה בכאן 11, והוא זמין לצפייה ביוטיוב. אל תפספסו.

הסרט המלא: