הקפאת החקיקה וריכוך עילת הסבירות: ההסתדרות פרסמה את מתווה הפשרה

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ​​​​​​​ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי פרסמו את מתווה הפשרה על צמצום עילת הסבירות | בין הסעיפים: הקפאת החקיקה במשך שנה וחצי ועילת הסבירות לא תחול על ענייני מדיניות ומינוי שרים

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/07/23 14:21 ה באב התשפג

הקפאת החקיקה וריכוך עילת הסבירות: ההסתדרות פרסמה את מתווה הפשרה
יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, מאיים בסכסוך עבודה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ברקע האיומים לשביתה במשק, יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי, פרסמו היום (א') את מתווה הפשרה שלהם לצמצום עילת הסבירות. המתווה, שהוצג בפני ראש הממשלה, בנימין נתניהו וראשי האופוזיציה, מתבסס על פי הצעותיהם של פרופ' יובל אלבשן, פרופ' ידידיה שטרן ועו"ד רז נזרי, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי.

על פי המתווה של יו"ר ההסתדרות ויו"ר נשיאות המגזר העסקי, עילת הסבירות תצומצם באופן כזה שלא ניתן יהיה לפסול מכוחה בלבד החלטות ממשלה או החלטות שרים מכוח סמכותם בדין, ובלבד שהחלטות אלו: נוגעות לענייני מדיניות, ונדונו ואושרו על ידי הממשלה במליאתה. בנוסף, לא ניתן יהיה לפסול החלטות ממשלה בענייני מינויים של שרים וסגני שרים מכוחה של עילת הסבירות.

הקפאת החקיקה במשך שנה וחצי

בנוסף, שאר החלטות שרים – בין אם לפי סמכותם הישירה, בין אם מכוח סמכויות שהממשלה האצילה להם, ובין  אם מכוח סעיף 34 לחוק-יסוד: הממשלה, וכן החלטות ממשלה בענייני מינויים שאינן דורשות אישור הכנסת, ימשיכו להיות כפופות לביקורת שיפוטית גם לפי עילת הסבירות. 

נתניהו לפיד

יסכימו למתווה? נתניהו לפיד צילום: Flash90

בהסתדרות ציינו כי  שינויים אלה לא יחולו בממשלת מעבר, מרגע הכרזת הבחירות ועד לכינון ממשלה חדשה. כמו כן  נציגי הקואליציה והאופוזיציה ימשיכו בהידברות אינטנסיבית לשם הגעה להסכמות בשאר הנושאים. הממשלה תצהיר שלא תיעשה חקיקה בנושאים הקשורים לרפורמה המשפטית ללא הסכמה של 75 חברי כנסת במהלך 18 החודשים הקרובים.