המסר המפורש של ביידן נגד הרפורמה המשפטית: "לא למהר"

פרשן אמריקאי בכיר חושף ציטוטים נוספים מפי נשיא ארצות הברית, שמתבטא מפורשות נגד החקיקה ולטובת המפגינים: "מאמין שהתוצאה הטובה ביותר היא להמשיך ולחפש את הקונצנזוס הרחב"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/07/23 08:19 א באב התשפג

המסר המפורש של ביידן נגד הרפורמה המשפטית: "לא למהר"
נתניהו וביידן, צילום: Marc Israel Sellem/POOLArie Leib Abrams/Flash90

בוקר אחרי הפגישה הלבבית בין הנשיא ג'ו ביידן לנשיא הרצוג בחדר הסגלגל בבית בלבן, במהלכה נשיא ארצות לא התבטא בצורה חד משמעית ביחס למצב הפוליטי בישראל, פרשן נ"ניו-יורק טיימס"תומאס פרידמן, שידוע בביקורתו על נתניהו, כתב בטורו כי בשיחת הטלפון בין ביידן לראש ממשלת ישראל, היה נשיא ארה"ב הרבה יותר מפורש בהתנגדותו להתקדמות החקיקה המשפטית בישראל: "בבקשה תפסיק לנסות למהר להעביר את הרפורמה המשפטית שלך. קודם כל תבנה קונצנזוס".

פרידמן כתב כי ביידן זימן אותו לבית הלבן לאחר שיחת הטלפון עם נתניהו במטרה לוודא כי עמדתו ברורה. בזמן שהותו של העיתונאי בבית הלבן הצהיר ביידן כי הוא תומך בהפגנות נגד הרפורמה, וכי הוא: "מודאג מאוד ליציבותה ולעתידה של ישראל".

נשיא המדינה יצחק הרצוג ונשיא ארצות הברית ג׳ו ביידן מפגישתם בבית הלבן

נשיא המדינה יצחק הרצוג ונשיא ארצות הברית ג׳ו ביידן מפגישתם בבית הלבן צילום: Chris Kleponis

"ההמלצה שלי למנהיגי ישראל היא לא למהר"

לטענת פרידמן, "המסר שלו לראש ממשלת ישראל ולנשיא ישראל לא יכול היה להיות ברור יותר: נא לעצור עכשיו. אל תעביר שום דבר חשוב כל כך בלי הסכמה רחבה, או שאתה עומד לשבור משהו עם הדמוקרטיה של ישראל ועם מערכת היחסים שלך עם הדמוקרטיה של אמריקה - ואולי לעולם לא תוכל להחזיר אותו". עוד המשיך וציטט את ביידן: "ההמלצה שלי למנהיגי ישראל היא לא למהר. אני מאמין שהתוצאה הטובה ביותר היא להמשיך ולחפש את הקונצנזוס הרחב ביותר שאפשרי כאן".

בניגוד לפרידמן שהביע תמיכה בגישתו של נשיא ארה"ב, במאמר בעיתן "וול סטריט ג'ורנל" המזוהה יותר עם הימין, נכתב לפני מספר ימים: "מה יש לביידן נגד ישראל? מדוע הנשיא ביידן יוצא מגדרו כדי להשפיל, לבקר ולתת הוראות לממשלת ישראל? לפחות ברמה הרטורית, הנשיא והממשל שלו מתייחס גרוע יותר לראש הממשלה בנימין נתניהו והקואליציה שלו מאשר למולות של איראן".