מנכ"ל הבית החם: "המצב הנפשי של העם בסכנה"

הרב אריה מונק, מנכ"ל עמותת "בית החם", מסביר כיצד הקרע המתפתח בעם פוגע בנפש של כולנו: "הרבה אנשים בריאים מפתחים חרדה גדולה בעקבות חוסר הוודאות, כל המוכר והידוע שמביא לנו שקט נמחק"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 18/07/23 15:21 כט בתמוז התשפג

מנכ"ל הבית החם: "המצב הנפשי של העם בסכנה"
איילון, נחסם לתנועה, צילום: Omer Fichman/Flash90

השיבוש בנפש: במקביל לדיונים בוועדת חוקה וקידום צמצום עילת הסבירות לקראת ההצבעות בכנסת, נערך היום (ג') "יום השיבוש הלאומי" של מתנגדי הרפורמה המשפטית. המחאה, שכוללת חסימות כבישים, הפגנות בצמתים המרכזיים וקולות רעש של צופרים במרחב הציבורי, פוגעת בשגרת חייהם של אזרחי רבים.

בשיחה עם "חדשות כיפה", הרב אריה מונק, מנכ"ל עמותת "בית החם" המעניקה שירותי טיפול ושיקום למתמודדי נפש, מסביר איך ימי השיבושים התכופים והקרע בעם בפוגעים ומשפיעים על הנפש של כל אחד במדינה.

"המצב הנפשי של העם בסכנה גם בנושא של בריאות הנפש"

"כבר תקופה ארוכה, שהמצב במדינה הוא מאוד קשה", פותח הרב מונק את דבריו, "הקרע הזה חודר לתוך מערכות החיים שלנו, לצבא, למשפחות ואף למקומות העבודה והוא מפורר את העם מבפנים. בנוסף, הקרע הזה גורם להרבה אנשים בריאים לחרדה גדולה בעקבות חוסר הוודאות. המצב הנפשי של העם בסכנה גם בנושא של בריאות הנפש, כל המוכר והידוע שמביא לנו שקט נמחק". 

הרב אריה מונק צילום: חנה טייב

מנכ"ל הבית החם מציין כי "ישנה עלייה מאוד ברורה במספר אנשים הבריאים המתמודדים עם מתח, חרדה ובתחושה של חוסר יציבות, בנוסף למשבר של יוקר המחיה, אין פה שקט בשום תחום. השיבושים האלה משפיעים גם על מתמודדי נפש שסף הרגישות שלהם ללחץ הוא גדול. אנחנו מתמודדים עם אנשים שעוזבים עבודות, שלא רוצים להגיע למקום העבודה, שלא יודעים איך הם יתמודדו עם כל מיני אמירות שנזרקות אליהם. אם לאדם בריא יש את כוחות הנפש לשאת את המשבר הזה, לאדם עם נפש פגועה יש פחות כוחות כדי להתמודד עם המצב".

"כמו הקורונה, השיבושים האלה הורסים את הנפש"

לדבריו, המצב הנוכחי מזכיר את תקופת הקורונה שפגעה בשגרת חיינו. "יש מושג שנקרא 'רצפים', אני יודע מה היה אתמול ואני יודע מה יהיה מתוכנן למחר. יש רצף שנותן לי את השקט הנפשי לפעול. בתקופה של שיבוש מתמשך, כל הרצפים נשברים לנו. היום, אני לא יודע אם התכנית שתכננתי למחר תתבצע. כמו הקורונה, ששיבשה את היכולת של התפקוד הרציף והביאה למצב של דחק, דיכאון וחרדות, כך השיבושים האלה הורסים את הנפש". 

חסימות באיילון במסגרת יום השיבוש

חסימות באיילון במסגרת יום השיבוש צילום: Omer Fichman/Flash90

בסיום דבריו, הרב מונק כי מדגיש כי הנזק הפגנות המתמשכות גדול ממה שחושבים מתנגדי הרפורמה. "מתנגד הרפורמה יכול להגיד שפוטנציאל הנזק העתידי הרבה יותר גדול והשיבושים מצילים את המדינה אבל יש הרבה משפחות שנשברות לרסיסים. משפחות מתפרקות, אחים לא מדברים עם אחיות, זוגות מתגרשים, קורים דברים נוראיים בגלל הפילוג בעם. הקרע הזה פוגע בסיפור המשותף שלנו כאן. וזה מסוכן, אני מתריע בפני אנשים שלא עוסקים בבריאות הנפש שיש קווים אדומים שלא עוברים אותם וכעת הם נחצו".

חסימה בכביש 2 סמוך למעגן מיכאל צילום: דוברות המשטרה