ראיון אלוף במיל' גרשון הכהן עונה לסרבנים: "לעקור יהודי חמור פי מיליון"

גרשון הכהן, אלוף במיל' וחבר תנועת "הביטחוניסטים", שהיה הקצין הממונה על גירוש גוש קטיף, יוצא בביקורת חריפה על הסרבנים ומשווה בין הסרבנות אז להיום: "לא שלחו אף אחד מהם לעשות משהו קונקרטי, אנחנו נשלחנו לעקור את האחים שלנו"

אורי מוק אורי מוק, חדשות כיפה 17/07/23 17:22 כח בתמוז התשפג

אלוף במיל' גרשון הכהן עונה לסרבנים: "לעקור יהודי חמור פי מיליון"
אלוף במיל' גרשון הכהן, צילום: הביטחוניסטים

בימים האחרונים האיום ב- "ביטול התנדבות" של לוחמי יחידות העילית, ביניהם טייסי חיל האוויר ולוחמי סיירת מטכ"ל, עלה מדרגה. אמש התכנסה הצמרת הביטחונית לדיון דחוף בכשירות צה"ל במידה ואיומי הסרבנות אכן יתממשו, וראש הממשלה יצא בקריאה כי: "לא ייתכן שתהיה קבוצה בתוך הצבא שתאיים על הממשלה", גם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ קרא בנאומו ללוחמי המילואים להתייצב לכל משימה אליה יקראו.

בתוך כך, האלוף במילואים גרשון הכהן הסביר בריאיון ל- "חדשות כיפה" מדוע לדעתו גם התנדבות לצה"ל היא בגדר חובה,  ומשווה בין הסרבנות בימי עקירת גוש קטיף, אז שימש כקצין הממונה על הפינוי, לבין הסרבנות כיום על רקע החקיקה המשפטית.

מחאת אחים לנשק

מחאת אחים לנשק צילום: Shir Torem/Flash90

"הם מצמצמים את הוויה של השירות הצבאי למשהו מאוד טכני"

מה עמדתך ביחס לקריאות לסרבנות?

"זו הפיכה צבאית. ההתפלפלות שלהם שהם רק מבטלים התנדבות והם לא עוברים על החוק, זה לא סרבנות כי אין חוק שיכול לחייב אותם- זו לוליינות טכנית", פתח ואמר הכהן. "החוק הוא רק פרספקטיבה אחת של החיים. הם מצמצמים את הוויה של השירות הצבאי דרך זה למשהו מאוד טכני".

האלוף במיל' הדגים: "האם יכול להיות חוק שיכול לחייב אבא לשלוח את הילד לחוגים? לא. החוק יכול לחייב את האב לשלוח את הילד לחינוך חובה, אבל כל מה שמעבר זה התנדבות. רוב מה שאנחנו עושים במשפחה הוא לא בתכולת החוק, כמו שאין חוק שקובע מי צריך להוריד זבל".

"אף אחד לא נתן להם את הזכות לספסר"

לטענת הכהן, "ההתנדבות שלהם היא חובה בעיניי, צה"ל בנוי על זה. במיוחד אצל הטייסים שהמילואים שלהם בסידור מאוד ייחודי. בנקודת המוצא, אם בן אדם מתנדב לקורס טייס נובע מזה שהוא ימשיך להתנדב גם כשישתחרר משירות קבע, ויעשה מילואים כטייס כל עוד הטייסת תצטרך אותו".

טייסי חיל האוויר, ארכיון

טייסי חיל האוויר, ארכיון צילום: Yossi Zeliger/Flash90

לדבריו, "הם חבורת נבחרים - הם אצילים, אבירים, לכן נבחרו. אף אחד לא נתן להם את הזכות לספסר בזה, מה שהם עושים זה שהם הופכים את זה למנוף: מה הם תנאי ההתנדבות, באיזו מדינה הם מעוניינים להתנדב". 

"לעקור יהודי מארץ ישראל חמור פי מליון מסכנה מפני שינוי משטרי"

היית אחראי על הכוחות בעקירת גוש קטיף, מה אמרת אז על גילויי סרבנות?

"היה ברור לנו שאנחנו מצייתים. דיברתי על זה בכל מקום, ואמרתי שמי שלא יהיה כאן, במשימה שמאוד מאוד לא מתאימה לנו, לא יהיה  בעוד שנה כשתהיה מלחמה. באמת בדיוק אחרי שנה פרצה מלחמה", לטענתו: "אי אפשר להגיד לזה אני בא ולזה אני לא בא. צבא איננו בוחר את המשימות שלו".

אתה רואה הבדל בין הסרבנות סביב גירוש גוש קטיף לבין הסרבנות היום?

"שם היה עניין מאוד קונקרטי מאוד ברור, פה אף אחד מהם עוד לא קיבל משימה שנראית לו בעייתית לגבי אמונותיו", הסביר האלוף במיל'. "לא שלחו אף אחד מהם לעשות משהו קונקרטי, אנחנו נשלחנו לעשות משהו הכי קונקרטי - לעקור את האחים שלנו". לדבריו, "בתפישת עולמי לעקור יהודי מבית בארץ ישראל חמור פי מליון מסכנה מפני שינוי משטרי. בשבילי שינוי גבולות חמור הרבה יותר משינוי 'כללי המשחק הפוליטי'".

גוש קטיף

גוש קטיף צילום: MARK NEYMAN, לעמ

"לא ביום אחד עושים בן אדם טייס"

אתה חושב שיש איום אמיתי על ביטחון המדינה?

"הם אכן חיוניים, אי אפשר להתעלם מכך. לא ביום אחד עושים בן אדם טייס, זו חיוניות שאין לה תחליף. הם מנצלים את המעמד הזה", אמר הכהן. "צהל מגן על קיומו של העם היהודי. כל המשימות של צהל חיוניות לקיומנו הכי בסיסי. מה זה משנה מי זה ראש ממשלה - אתה פוגע במערכת הכי בסיסית להגנה על חיי יהודים".

לדעתך צהל פועל נכון בהתמודדות עם התופעה?

"באופן כללי התשובה היא כן. צהל ניסה לדון בזה כמו שדנים בתוך משפחה בלי להפעיל עוצמות שמביאות את זה למקום של שסע, אנשים נאמנים לצה"ל ואנחנו נאמנים לאנשים. אני חושב שזו נקודת הגישה של הרמטכ"ל וימים יגידו אם זו גישה נכונה או לא".

לסיום, הביע הכהן תקווה, כי יתברר שסוגיית הסרבנות קטנה יותר משנדמה: "נקווה לטוב. נקווה שיתברר שהם לא בדיוק הקבוצה שמייצגת את הכלל הגדול של חיילי המילואים שחיים בהקרבה גדולה ואמונה גדולה".