"התורה חוגרת שק על הדברים של הרב יצחק יוסף. בקלות ניתן להתיר עלייה להר הבית"

אחרי דבריו הקשים של הרב יצחק יוסף כנגד שלושה רבנים מהציונות הדתית המתירים עלייה להר הבית, הרב אלישע וולפסון מגנה את דבריו ואומר ל"חדשות כיפה": "להציג את הסוגיה כאילו כל גדולי הדור אסרו, כאילו מדובר פה על איסור כרת, זה פשוט דמגוגיה. זה לא ישר"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 16/07/23 15:37 כז בתמוז התשפג

"התורה חוגרת שק על הדברים של הרב יצחק יוסף. בקלות ניתן להתיר עלייה להר הבית"
ישראלים בהר הבית, צילום: SLiman Khader/FLASH90

בשיעורו השבועי שנערך אמש (שבת) תקף הראשון לציון, הרב יצחק יוסף, מספר רבנים בכירים בציונות הדתית, ביניהם הרב דוב ליאור, בעניין הקשור לעליה להר הבית. הרב אלישע וולפסון, ראש כולל "דרישת ציון" בישיבת הר הבית ומחבר ספרים בנושא, מסביר את נקודת המחלוקת בין הרבנים ואומר כי מבחינה הלכתית אין בכלל שאלה וכי ניתן להתיר עלייה להר הבית.

"התורה חוגרת שק על הדברים הללו"

הרב וולפסון פותח בגינוי דבריו החריפים של הרב יוסף. "אי אפשר שלא לכאוב את חוסר הכבוד לתלמידי חכמים מופלגים, ענקיים. להתייחס אליהם בכזה זלזול, ודאי זו לא דרכה של תורה, לא דרכה של הלכה. זה דבר חמור מאוד וכואב מאוד. התורה חוגרת שק על הדברים הללו".

לגביי הסוגיה ההלכתית הוא מסביר: "כל מי שמתבונן בעין אמיתית מבין שהשאלה פה היא לא שאלה הלכתית. כתבו את זה גדולים וטובים כמו הרב גץ והרב אריאל. כל יודע ספר מבין שבקלות ניתן להתיר עלייה להר הבית, כמובן אחרי כל ההכנות. להציג את הסוגיה כאילו כל גדולי הדור אסרו, וכאילו מדובר פה על איסור כרת, זה פשוט דמגוגיה. זה לא ישר. המקומות שאסורים הם מצומצמים מאוד, רק 5% מכל שטח הר הבית. אנחנו מתרחקים מאוד מהשטח הזה, בכלל לא מתקרבים לחשש ספק ספיקא דרבנן בכלל". לדברי הרב וולפסון מדובר בעניין השקפתי גרידא.

הרב אלישע וולפסון

הרב אלישע וולפסון. העלייה היא עניין השקפתי | צילום: ישיבת הר הבית

"יש מי שמחכה למשיח, מי שמחכה שבית המקדש ירד מן השמים, יש מי שמפחד מהגויים, או מי שמחכה שנהיה במדרגה מסוימת"

אז מה הבסיס לדברי הרב יוסף?

"ברור שרובם הגדול של תלמידי החכמים בדור הקודם אסרו, אבל האיסור פה הוא לא איסור הלכתי. יש כמה טיעונים: יש מי שמחכה למשיח, מי שמחכה שבית המקדש ירד מן השמים, יש מי שמפחד מהגויים, או מי שמחכה שנהיה במדרגה מסוימת. בקיצור, כל אחד הסיבה ההשקפתית שלו, שהיא קצת קצת שונה בין מגזר למגזר. המשותף הוא שזה עניין השקפתי לגמרי".

גם הרבה רבנים מהציונות הדתית אוסרים.

"נכון, מה שנקרא רבני הקו, הם אומרים במפורש שבעניין הר הבית הם סאטמר, חרדים, מתרחקים. העניין הוא לא להפוך את מי שמקיים את המצווה לחוטא ומחטיא. התורה מתירה, ההלכה מתירה, ולא רק מתירה - היא אומרת שזו חובה גמורה. להפוך לפושע את מי שמקיים את ההלכה לפי ענקי תורה? איפה אנחנו נמצאים? מה זה הדבר הזה? זה לא יאומן. כואב הלב מאוד, שגדול שבישראל מדבר כך".

הרב צבי טאו

הרב צבי טאו. מתנגד לעלייה | צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

"מי שעולה מביא גאולה לירושלים, הוא דורש לציון באמת ולא מפקיר אותה לאויבים שלנו"

הרב וולפסון מסיים: "אנחנו בימים האלה משתדלים לתקן, לדון לכף זכות, לחזק את כל מי שזוכה לעלות בטהרה מי שעולה מביא גאולה לירושלים, הוא דורש לציון באמת ולא מפקיר אותה לאויבים שלנו. הוא מקיים את המצווה האמיתית של הימים האלו, שזה לא שמיעת מוזיקה כן או לא, להסתפר כן או לא. זה בסדר, אלו הלכות שצריך לשמור, אבל העיקר זה לדרוש לציון, בית המקדש, וזה לא יקרה לבד כמו שארץ ישראל נבנתה רק כשאנחנו באנו אליה".