רוטמן: "הצעת החוק מאוזנת ואחראית", גנץ: "כדור שלג שירמוס את המדינה"

החל הדיון על החוק ביטול עילת הסבירות שיעלה לקריאה ראשונה וצפוי עד הערב לזכות לרוב בהצבעה | לפיד: "זה חוק שאומר שיהיה אפשר למנות שר עבריין מורשע להוציא צווי מעצר לכל מי שמתנגד לממשלה הזאת ומנסה להפגין נגדה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/07/23 20:14 כא בתמוז התשפג | עודכן בתאריך 10/07/23 22:22

רוטמן: "הצעת החוק מאוזנת ואחראית", גנץ: "כדור שלג שירמוס את המדינה"
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

סערת חוק עילת הסבירות: חקיקת הרפורמה המשפטית נמשכת גם הערב (ב') עם הצעת חוק ביטול עילת הסבירות שתעלה לקריאה ראשונה במליאת הכנסת. בתוך כך, הכנסת החלה בדיון על הצעקת החוק שצפוי להיערך כשלוש שעות. בסיומו של הדיון, תיערך הצבעה שעתידה לאשר את תיקון חוק יסוד: השפיטה.

 

רוטמן: "הצעת החוק הזו היא מאוזנת ואחראית"

יו"ר ועדת חוקה, ח"כ שמחה רוטמן הציג במליאת הכנס תאת הצעת החוק לביטול עילת הסבירות.  "הצעת החוק הזו היא מאוזנת, אחראית ושונה משמעותית ממה שאולי היה צריך לחוקק. עילת הסבירות היא עילה שבמשך הרבה מאוד שנים ישראל הסתדרה בלעדיה. באותן שנים מאז קום המדינה ועד פס"ד דפי זהב – בדקתי ונברתי וגיליתי שבין השנים 1948 ועד 1980 השמש זרחה כל בוקר ושקעה בכל ערב. ישראל באותן שנים 'אפלות' שבהן עילת הסבירות לא הייתה בחיינו התפתחה כלכלית והעשירה את אוכלוסייתה, הפכה לאור לגויים. זאת, ללא עילת הסבירות". 

צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, נאם במליאת הכנסת ותקף בחריפות את חברי הקואליציה. "זה חוק שאומר שיהיה אפשר למנות שר עבריין מורשע, כמו שהם ביקשו אתמול בישיבת הממשלה, להוציא צווי מעצר לכל מי שמתנגד לממשלה הזאת ומנסה להפגין נגדה, וזה חוק שאומר יהיה אפשר לפטר את היועצת המשפטית לממשלה, כמו שהתחננתם אתמול כדי שתוכלו ליצור עסקת טיעון לבוס שלכם".

גנץ לנתניהו: "כדור שלג שיצבור תאוצה וירמוס את המדינה"

יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ נאם במליאה וקרא לקואליציה לעצור את החקיקה. "אל תגידו – 'אצלנו זה לא יקרה'. אל תגידו זה 'רק סבירות'. אחריה בתור תהיה התגברות, יהיה מינוי שופטים פוליטי ויועמ"שים פוליטיים. כדור השלג הזה שמתחיל להתגלגל כאן היום יגדל, יצבור תאוצה וירמוס את המדינה כולה, אם לא נעצור אותו עכשיו. המשמעות של החוק שאתם מבקשים להעביר פה היום היא תחילתו תהליך מסוכן, של הסרת מגבלות מהשלטון ומחיקת הביקורת השיפוטית. המצב הביטחוני הוא מהמאתגרים שידענו, היחסים שלנו עם בעלת הברית האסטרטגית שלנו בשפל, החברה שלנו קרועה מבפנים, יוקר המחיה עולה וההיי-טק במשבר". 

צילום: נועם מושקוביץ/ דוברות הכנסת

גנץ קרא לנתניהו לחזור לשיחות ההידברות בבית הנשיא. "אני קורא לראש הממשלה, אל תפקיר את מדינת ישראל, אל תפקיר את אזרחי ישראל, אל תפקיר את הביטחון והכלכלה. עצור הכל, שלח את הצוות שלך לבית הנשיא עכשיו, לדבר שם על הכל ובראייה כוללת וארוכת טווח. זה יהיה מורכב זה נכון. האחריות עליך – מהתוצאות של התהליך החד צדדי הנוכחי ניפגע כולנו".