ההבהרה של היועמ"שית לממשלה בעניין ההפגנות: "להקפיד הקפדה יתרה"

גלי בהרב מיארה עם חוות דעת לקראת הדיון שזימן נתניהו בעניין פעילות מערכת אכיפת החוק בהקשר למחאות, וכתבה: "על הממשלה להימנע מלהשפיע על גורמי אכיפת החוק" | לוין: "היא מתעלמת מהפגיעה המתמשכת בזכויות היסוד של מיליוני אזרחים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/07/23 19:08 יז בתמוז התשפג

ההבהרה של היועמ"שית לממשלה בעניין ההפגנות: "להקפיד הקפדה יתרה"
היועמ"שית גלי בהרב מיארה | , צילום: Tomer Neuberg/Flash90

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה פרסמה הערב (ה') את חוות דעת לקראת הדיון שזימן ראש הממשלה בנימין נתניהו בעניין "פעילות מערכת אכיפת החוק בקשר למחאה". הדיון מתוכנן לישיבת הממשלה הקרובה ביום ראשון, ולקראתו הבהירה בהרב מיארה כי על הממשלה שלא להשפיע על  גורמי אכיפת החוק.

היועמ"שית: "עצמאות זו מהווה ערובה מרכזית לשמירת זכויות האדם"

במכתבה הבהירה היועצת המשפטית לממשלה, בין היתר, כי "מערכת אכיפת החוק מחויבת להפעיל את הסמכויות שנמסרו לה בדין, באופן מקצועי ועצמאי. עצמאות זו מהווה ערובה מרכזית לשמירת זכויות האדם. דווקא בעת מחאה נגד מדיניות הממשלה ושריה, על הממשלה להקפיד הקפדה יתרה להימנע מפעולות שיש בהן כדי להתפרש כניסיון להשפיע באופן לא לגיטימי על שיקול הדעת המקצועי של גורמי אכיפת החוק". 

שר המשפטים: "היא מתעלמת מהאכיפה הבררנית המסוכנת שמתקיימת היום"

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין התייחס לתגובתה של היועצת המשפטית לממשלה ואמר כי היא מטרידה משני טעמים: "ראשית, היא מתעלמת מהפגיעה המתמשכת וחסרת התקדים בזכויות היסוד של מיליוני אזרחים להגיע בבטחה לעבודה, לבית חולים, לגישה חופשית לשדה התעופה וכדומה".

"שנית, היא מתעלמת מהאכיפה הבררנית המסוכנת שמתקיימת היום וזועקת לשמים, לעומת הטיפול הדרקוני במחאות אחרות, כגון אלו של מתנגדי ההתנתקות, יוצאי אתיופיה, הציבור החרדי, ציבור המתיישבים והציבור הערבי".

לסיום אמר כי זכות המחאה במסגרת החוק היא מקודשת ואינה נתונה לשום ויכוח, "אבל הפרות חוק מאסיביות והסתה לאלימות ולאי ציות לחוק, מחייבות מדיניות אכיפה ברורה ואחידה. על כך נדרוש תשובות בישיבת הממשלה הקרובה".

איילון, אמש |

איילון, אמש | צילום: דוברות המשטרה

"ביום כניסתי לתפקיד אמרתי לה לא להביא הרבה חפצים"

בסיום ראיון שנערך עם שר התקשורת שלמה קרעי "בחדשות 12" לפני כשבוע, נשאל השר האם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה תפוטר, והשיב כי לדעתו היא "צריכה ללכת הביתה היום".

קרעי נשאל האם בהרב מיארה תפוטר או שהממשלה מחכה לעילת הסבירות, והשיב: "ביום כניסתי לתפקיד אמרתי לה לא להביא הרבה חפצים כי היא תלך הביתה מהר מאוד. אני עדיין חושב שזה מה שצריך להיות. בגלל זה אנחנו עושים רפורמה במערכת המשפט. מבחינתי היא צריכה ללכת הביתה היום. כנראה שאי אפשר לממש את התהליך כל כך מהר בגלל הסיפור של עילת הסבירות". 

בליכוד הגיבו לדברים: "דבריו של השר קרעי משוללי כל יסוד ואינם מייצגים את דעתו של ראש הממשלה. צמצום עילת הסבירות מקודם בהתאם למתווה שופט העליון סולברג ומצע מפלגתו של גדעון סער. שאלת פיטוריה של היועמ"שית אינה על הפרק.