"פוגרום המתנחלים" | תושבים בתל אביב זועמים: "להפסיק את הקמפיין המסית"

במסגרת קמפיין ארגוני שמאל, הוצבו בתחנות אוטובוס בעיר שלטים תחת הכותרת "פוגרום המתנחלים". תושבים זועמים פנו לראש העיר ודרשו "לפעול מיידית להסרת השלטים" בטענה כי מדובר בקמפיין מסית ומכליל | עיריית תל אביב: "אין מדובר בשילוט שיש עילה משפטית להסירו"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 03/07/23 18:31 יד בתמוז התשפג

"פוגרום המתנחלים" | תושבים בתל אביב זועמים: "להפסיק את הקמפיין המסית"
רון חולדאי, דרישה להוריד את השלטים, צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

בקמפיין חדש של כמה ארגוני שמאל הוצבו בתחנות אוטובוס בעיר תל אביב שלטים תחת הכותרת "פוגרום המתנחלים בגיבוי הממשלה". הקמפיין של הארגונים מעורר סערה והיום (ב') התאגדו מאות תושבים במכתב לראש העיר חולדאי בדרישה להסרת השלטים.

בשיחה עם "חדשות כיפה" אומר מארגן המחאה רועי כהן כי החלה התארגנות של הורים ותושבים מהעיר בפנייה לראש העיר בנושא. כהן מוסיף ואומר: "קיבלתי בין השאר פנייה מהורים שבנם, בכיתה ג' שאל אותם למה יש מודעה שאומרת שהדודים שלו שהם מתנחלים מהשומרון הם אנשים רעים ששורפים, בעיני זה טירוף שילד צריך להתמודד עם הסתה כזו על תחנת האוטובוס שלו לבית הספר" הוא אומר.

השלט על תחנת אוטובוס בעיר.

השלט על תחנת אוטובוס בעיר. צילום: ללא

הדרישה מהעיריה - פעלו להסרת השלטים

במכתב לראש העיר חולדאי עליו חתמו כבר מעל 300 תושבים, הם דורשים את התערבות העירייה ואת הסרת השלטים. במכתב מציינים התושבים כי במקרה עבר בו נתלו שלטים אשר הציגו בצורה משפילה את מנהיג ארגון הטרור חמאס איסמעיל הנייה ואת יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, הורה ראש העיר חולדאי על הסרת השלטים.

חיים גורן

חיים גורן, מכתב לחברת השילוט. צילום: יח"צ

חבר מועצת העיר חיים גורן אומר ל"חדשות כיפה" כי שוחח על הנושא עם ראש העיר חולדאי. לדבריו העיריה אינה זאת שמשכירה את מקומות השילוט וכי הם באחריות חברת דן והחברה שהקימה את התחנות וכי אין ביכולתה לעשות דבר בנידון.

העיריה אינה "בעלת הבית"

"לעירייה יש בהסכם רק את הזכות לשים פרסום עירוני בחלק מהתחנות" אומר גורן, "אבל היא לא 'בעלת הבית'. זאת בניגוד לשלט העירוני שהיה אז שהיה שלט בבעלות עירונית שהעירייה עצמה משכירה". בהמשך הודיע כי יוציא מכתב לחברה המשכירה אותם "למחות ולדרוש מהם להפסיק קמפיין מסית זה".

מאחורי הקמפיין עומדים כאמור שלל ארגוני שמאל ובינהם: שוברים שתיקה, יש דין, שלום עכשיו, עומדים ביחד, לוחמים לשלום, מחזקים, זזים, מסתכלים לכיבוש בעיניים, ומחסום ווטש. בעמוד הפייסבוק של "שלום עכשיו" נכתב על הקמפיין: "לא שותקים לטרור המתנחלים, עכשיו ברחבי העיר ככה שאף אחד לא יוכל לפספס".

השלטים אינם חורגים מ"סף הסיבולת של חברה דמוקרטית"

בעיריית תל אביב מסבירים כי מדובר בשטח שילוט המופעל על ידי גורם מסחרי אך מדגישים כי "העירייה, בהתאם למחויבותה לחופש הביטוי, אינה נדרשת, בוחנת או מתערבת במסרים הכלולים בשילוט זה או אחר".

בעירייה מציינים את פסיקת בית המשפט העליון, לפיה חופש הביטוי כולל אף דעות שעלולות להיתפש כקיצוניות, מקוממות ואף פוגעניות, וכי הסרת שילוט תיעשה במקרים חריגים ביותר, המזעזעים את אמות הספים וחורגים מ"סף הסיבולת של חברה דמוקרטית" לדעות שונות. באשר לשילוט המדובר אומרים בעירייה כי "אין מדובר בשילוט אשר, בהתאם לאמות המידה המחמירות בפסיקה, הוא כזה שיש עילה משפטית להסרתו".