ראש ישיבת הר עציון מגנה: "לא ניתן להתעלם מהאסוציאציה של פרעות ביהודים לאורך הדורות"

הרב משה ליכטנשטיין יצא בהודעה בה גינה את פעולות הנקם בכפרים פלשתיניים, האשים בחוסר מוסריות ותקף את רבני ומנהיגי הציבור על שתיקתם: "סלחנות וחוסר נחישות חינוכית, רבנית, ציבורית ושלטונית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/06/23 12:18 יא בתמוז התשפג

ראש ישיבת הר עציון מגנה: "לא ניתן להתעלם מהאסוציאציה של פרעות ביהודים לאורך הדורות"
הרב משה ליטנשטיין, ראש ישיבת הר עציון, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ראש ישיבת הר עציון, הרב משה ליכטנשטיין, פרסם הבוקר (ו') הודעת גינוי מפורטת בעקבות הפרעות של קבוצות קיצוניות בכפרים ערביים בשבוע האחרון. הרב ליכטנשטיין הזכיר בדבריו את הפרעות שעברו היהודים לאורך ההיסטוריה וביקר את ההנהגה הרבנית והציבורית שלא מוחה נגד התופעות הללו. 



"הדברים האלו נכתבים מתוך כאב ומחאה, ברוחו של יעקב אבינו שלימדנו שהכאב על פגיעה קשה בישראל אסור שתתרגם לפגיעה נגדית בתושבים מקומיים ובבני עירם של הפוגעים" פתח וכתב הרב.



"הכאב הוא כפול: ראשית, על הטרגדיה הנוראה של קיפוח חייהם של אנשים תמימים וטובים שנרצחו בדם קר בידי בני עוולה", כתב הרב, "הכאב השני הוא כאב על תגובת הנקם שעשו נפשות תועות וטועות בכפרי הסביבה. הכתם הזה הוא כתם מוסרי והוא מכתים את כולנו".

"לא ניתן להתעלם מן האסוציאציה ההיסטורית של פרעות בכפרים יהודיים לאורך הדורות"

לטענתו, "הדברים הבאים היו צריכים להיכתב על ידי אנשים טובים וגדולים ממני. חשוב יותר, הם היו צריכים להיכתב על ידי אנשים הקרובים יותר, ומוערכים יותר, בקרב החוגים והקבוצות של המתיישבים שמהם יצאו הפורעים בכפרים הערביים".

רכבים שנשרפו בלובן

רכבים שנשרפו בלובן צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90


הרב הציג מספר עקרונות יסוד שיש להתייחס אליהם, לדבריו, כ"משפיעים מבחינה מוסרית ודתית". 
"פגיעה במי שלא ביצע פשע היא עוול מוסרי ודתי המנוגד לכל ערכי התורה והמצוות", ציין את העיקרון הראשון. עוד פירט כי, "הבעיה המרכזית בזריעת ההרס בכפרים הפלשתינאיים אינה 'אבדן המשילות' או 'פגיעה בהתיישבות' אלא העוול המוסרי".

הרב הוסיף וכתב כי, "לא ניתן להתעלם מן האסוציאציה ההיסטורית של פרעות בכפרים יהודיים לאורך הדורות ובמחויבות שלנו הנגזרת מכך כלפי כפרים בשליטתנו", וביקר את אנשי הציבור והרבנים הדתיים לאומיים: "הסלחנות וחוסר הנחישות החינוכית, רבנית, ציבורית ושלטונית כלפי גילויים קודמים של אלימות כלפי פלסטינאיים גרמה וגורמת להרחבת התופעה ולזלזול בחומרתה".