בג"ץ דן בגיוס חיילות ליחידות מיוחדות, חיות: "יש הרבה כישלונות בשילוב נשים"

בית המשפט העליון דן היום בשילוב נשים ביחידות המובחרות בצה"ל, בהמשך לעתירתן של מועמדות שדורשות פתיחה של כלל התפקידים בצבא לנשים | "צריך לפתוח עוד מספר תפקידים נוספים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/06/23 10:05 ח בתמוז התשפג | עודכן בתאריך 27/06/23 10:47

בג"ץ דן בגיוס חיילות ליחידות מיוחדות, חיות: "יש הרבה כישלונות בשילוב נשים"
אסתר חיות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

דיון מכריע של "בג"ץ הסיירות" התקיים היום (ג') בבית המשפט העליון, תחת השופטות אסתר חיות ענת ברון ורות רונן. העתירה הוגשה על ידי מועמדות שדורשות מבג"ץ לפתוח את כלל התפקידים בצה"ל לנשים, כולל את היחידות המיוחדות והמובחרות - זאת לאחר שאושר שילוב נשים ביחידות "יהל"ם" ו- 669. לפי העותרים שתי יחידות אלו אינן מספיקות ויש לשלב את הנשים ביחידות נוספות. 

במהלך הדיון, עורך הדין מטעם העותרות, עמיחי וינברגר טען כי: "במידה מסוימת אנחנו מרגישים שמתנהגים כמו בת יענה. ראינו שיש 100 נשים בריינג'רס האמריקאי", נשיאת בית המשפט העליון חיות, ענתה: "צבא ארצות הברית זו לא דוגמא כל כך מובהקת, יש הרבה כישלונות בשילוב נשים. חקרו ובדקו שכדאי ללמוד מהניסיון שלהם ולא ללכת באותה הדרך". 

"זו החלטה פורצת דרך, ראשונה מסוגה"

טענת בא כוחן של העותרות, עו"ד עמיחי וינברגר היא כי על אף שנפתחו כבר שני מסלולים לשילוב נשים ביחידות המיוחדות, אין זה מספיק, כיוון שזה עדיין שומר על אפשרויות מצומצמות עבור נשים שמעוניינות להתגייס: "יש נשים שלא מעוניינות ב-669, אלא בסיירת מטכ"ל, ביחידת הכלבנים או ביחידות אחרות. אנחנו חושבים שצריך לפתוח עוד מספר תפקידים נוספים".

עו"ד אפשטיין, נציג המדינה, הגיב ואמר כי כבר כיום מתקיימות התנסויות בשילוב נשים ביחידות שונות, וציין כי הרמטכ"ל החליט על הורדת  את תנאי הסף הפיזיולוגיים לנשים להתמיינות ליחידות מובחרות, "זו החלטה פורצת דרך, ראשונה מסוגה", אמר עו"ד אפשטיין. "זה תהליך שכבר החל, ביהל"ם יש צוות שהחל במסלול ההכשרה, זה החל 14 ונשרה אחת. יהיו שני צוותים של 15".

צפו בדיון

בתוך כך, בג"ץ דחה את עתירתה של הרבנית מיכל נגן, ראש המכינה הקדם צבאית לנשים "צהלי" שעוסקת בשילוב והכנת בנות דתיות למסגרת הצבאית, שלא לשלב נשים ביחידות המובחרות, כך חשף העיתונאי יאיר שרקי. העילה לדחייה היא "אי מיצוי הליכים", בג"ץ גם נזף ברבנית על ניסיון להשפיע על מהלך הדיון שמתקיים הבוקר.

לוחמת בחיל הגנת הגבולות

לוחמת בחיל הגנת הגבולות צילום: דובר צה"ל

הטענה: המחיר הפיזי שמשלמות בנות ביחידות מובחרות - כבד מידי

הרבנית נגן דרשה מהרמטכ"ל להימנע מפתיחת מסלולים חדשים לנשים ביחידות המיוחדות ולסגור לאלתר את המסלולים שכבר נפתחו. את דרישתה הסבירה בכך שמניסיונה הרב עם גיוס בנות לתפקידים קרביים, נחשפה למחיר הבריאותי והפיזי שמשלמות הבנות שמתגייסות ליחידות הללו. נזכיר כי לנגן ולמכינת "צהלי" חלק משמעותי במהפכת הגיוס של בנות הציבור הדתי לאומי לצה"ל, ובמהלך שנות תפקידה ליוותה מאות מתלמידותיה בגיוסן ליחידות קרביות.

רוצה לתת גב לחיילות הדתיות. הרבנית מיכל נגן

רוצה לתת גב לחיילות הדתיות. הרבנית מיכל נגן צילום: באדיבות המצולמת

עמדתה של נגן מנוגדת להמלצות של הועדה המקצועית שמינה צה"ל ושאפשרה את פתיחתם של מסלולים חדשים לגיוס נשים ליחידות מובחרות - ביחידה 669 וביהלום, אולם נסמכת על חוות דעתו של הפיזולוג הראשי של צה"ל לשעבר, פרופסור יובל חלד, כך על פי הדיווח של שרקי.