בחירות לרבנות הראשית

"דילים מסריחים": הקרב של רוטמן וכהנא על דחיית הבחירות לרבנות הראשית

ועדת חוקה החלה בהכנת חוק דחיית הבחירות לרבנות הראשית לקריאות שניה ושלישית, ובמהלך הוועדה תקף שר הדתות לשעבר את הקואליציה: "כל הרעיון בחקיקה הוא למנוע את הדילים המסריחים. הטעם היחיד לקומבינה הזו הוא הבחירה ברב הראשי לירושלים"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 26/06/23 15:36 ז בתמוז התשפג

"דילים מסריחים": הקרב של רוטמן וכהנא על דחיית הבחירות לרבנות הראשית
רוטמן וכהנא, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

סאגת הבחירות לרבנות הראשית: ועדת החוקה החלה אמש (א') להכין לקריאות שניה ושלישית את הצעת החוק שנועדה לדחות את מועד סיום כהונתם של הרבנים הראשיים המכהנים עד לראש חודש ניסן תשפ"ד, ובעצם לדחות גם את הבחירות למשרות הנחשקות. הסיבה הרשמית היא טוהר הבחירות, אך בוועדה חברי אופוזיציה שונים, ובראשם מתן כהנא, העלו טענות קשות נגד החוק.

עמדת הקואליציה ומשרד המשפטים: להאריך את הכהונה ולדחות את הבחירות

הדיון נפתח עם יו"ר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן, שאמר כי "יש פה בעיה", ומנכ"ל משרד הדתות יהודה אבידן הסביר: "הערבוב בין בחירות ברשויות המקומיות לבחירות הללו יצר בעיה של טוהר בחירות. היו לי לא מעט שיחות וחששות שהעליתי מול משרד המשפטים ולא רק שלא נתקלתי בסירוב, מהרגע שביקשנו, קיבלנו רוח גבית גם ממשרד המשפטים. כל המטרה היא בחירות נקיות". לדיון הוזמנו גם נציגי משרד המשפטים ויועמ"שית משרד הדתות - שאכן לא התנגדו להצעה.

הרבנים הראשיים

הרבנים הראשיים | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אלא שמול התומכים בחוק עמדו כמה קולות אופוזיציוניים, ביניהם מתן כהנא, שר הדתות לשעבר מי שקידם בממשלה הקודמת את תחום דת ומדינה, וגם סגן יועמ"ש ועדת חוקה. "אני בעד לעשות את זה אחרי הבחירות לרשויות המקומיות אבל הרבה יותר קרוב מהמוצע. כל מה שאנחנו עוסקים בו עכשיו הוא שנראה שהבחירות לרבנות הראשית מלוות בדילים מסריחים וחבל שכך. כל הרעיון בחקיקה הוא למנוע את הדילים המסריחים. הטעם היחיד לקומבינה הזו הוא הבחירה ברב הראשי לירושלים. זה חבל כי זה לעשות תרגיל על שני רבנים גדולים וזה לא ראוי".

הפלונטר של דרעי: הרב יהודה דרעי והרב דוד יוסף

נזכיר כי מי שעומד בפני פלונטר הוא יו"ר ש"ס אריה דרעי, כאשר שני מועמדים שנשחשבים למקורבים אליו מתמודדים על תפקיד הראשון לציון והוא צריך להכריע ביניהם. הדחייה המתסמנת משרתת אותו, כאשר המתמודדים על משרת הראשון לציון הם אחיו, הרב יהודה דרעי, ובנו של הרב עובדיה, הרב דוד יוסף, והדחייה - כך לפי כהנא - בושלה בכדי לפצות את הרב יוסף עם רבנות העיר ירושלים אותה יעזוב בקרוב הרב שלמה משה עמאר.

אריה דרעי

אריה דרעי. יצליח לדחות את הבחירות? | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בין המבקרים, כאמור, היה גם סגן היועץ המשפטי של הוועדה עו"ד אלעזר שטרן. "הארכת כהונה שלטונית אינה אירוע של יום-יום ודורשת הצדקה משמעותית ורצינית", הדגיש עו"ד שטרן. "גם בהינתן הצדקה, למה הדחייה לתקופה כל-כך ארוכה? הבחירות לרשויות המקומיות הן בסוף אוקטובר, יש לו"ז מסוים בחוק הרבנות הראשית הדרוש לצורך הבחירה, והשאלה אם אורך הדחייה תואם את ההצדקה".