לאחר שזכתה בתחרות: האדריכלית בנתה בית כנסת כפי שחלם הרמב"ם

האדריכלית נילי פורטוגל שניצחה בתחרות אדריכלות של עיריית חדרה, תיכננה בית כנסת חדש בעיר שכולו לפי תורתו של הרמב"ם. "החוויה הרגשית והרוחנית שאותה ניסיתי ליצור בבניין זה היא אותה חוויה שחשו המתפללים בבתי הכנסת שבהם נהג להתפלל הרמב"ם" היא אומרת

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/06/23 21:39 ו בתמוז התשפג

לאחר שזכתה בתחרות: האדריכלית בנתה בית כנסת כפי שחלם הרמב"ם
הדמיית בית הכנסת, צילום: נילי פורטוגל, אדריכלית

אם תבקרו בחדרה בימים אלה, תוכלו לראות בית כנסת ייחודי, כפי שחלם הרמב"ם. איך זה ייתכן? האדריכלית נילי פורטוגל שזכתה בתחרות האדריכלות של העירייה, תכננה את בית הכנסת על פי "הלכות היד החזקה" שכתב הרמב"ם בעצמו. המגרש עליו הוקם בית הכנסת היה בבעלותה של העיריה כאשר המימון להקמת המבנה היה בידי עמותת המתפללים, עמותת הרמב"ם.

"בבתי הכנסת שבהם נהג להתפלל הרמב"ם"

"החוויה הרגשית והרוחנית שאותה ניסיתי ליצור בבניין זה היא אותה חוויה שחשו המתפללים בבתי הכנסת שבהם נהג להתפלל הרמב"ם שהיו עבורי המודל לתכנון" מסבירה פורטוגל, "כמו לדוגמה בית הכנסת אבן דנן בפאס שבמרוקו, או בית הכנסת בן-עזרא שבקהיר".

בתכנון בית כנסת הרמב"ם, נעשה על שימוש בדפוסי התכנון המסורתיים כפי שמתוארים בכתבי "הלכות היד החזקה" של הרמב"ם. דפוסי תכנון אלה מאפיינים את בתי הכנסת הספרדיים בכלל ומן הסתם מאפיינים גם את בתי הכנסת בהם נהג להתפלל הרמב"ם. "בהיותי דור שביעי למשפחה צפתית המתגוררת במקום מאז ראשית המאה ה19" מסבירה פורטוגל, "הייתי קשובה לסיפורים המופלאים של גבאי בית הכנסת הספרדיים שבעיר".

בית הכנסת הרמב"ם בחדרה

בית הכנסת הרמב"ם בחדרה צילום: נילי פורטוגל

שתי קומות, 450 מתפללים

פורטוגל מסבירה כי שאבה השראה משלל תרבויות בעולם ואומרת כי "כיום אנו נמצאים בעיצומה של תקופה שבה הדת והלאומיות מנוצלות באופן ציני ליצירת קונפליקטים בין תרבויות, במצב זה שנוצר ישנו צורך בתפיסת עולם חדשה, אשר במהותה חוצה תרבויות".

בית הכנסת מתנשא לגובה שתי קומות מכיל 450 מתפללים, מתוכם 300 גברים באולם ההיכל ועוד 150 נשים בעזרת הנשים. בית הכנסת הספרדי שמקורו בארצות בהם שלטה תרבות האיסלם, הושפע במבנהו ממבנה המסגד. וזאת בניגוד לבתי הכנסת האשכנזיים שהושפעו ממבנה הכנסיות שבארצות אשכנז.

12 חלונות כמניין 12 השבטים

החצר מהווה את אזור החיץ שבין קודש לחול. במרכז החצר קיימת מזרקה. מים כאות לחיים, הם סמל אותו ניתן למצוא בכל הדתות - סמל החוצה תרבויות. במרכז ההיכל נמצאת הבימה ה"יושבת" על גבי 8 עמודים כמניין 8 ימי חנוכה. מעל למרפסת הבימה נבנתה כיפה ובהיקפה 12 חלונות כמניין 12 השבטים.

קיר ארון הקודש מופנה לכיוון ירושלים. במרכז האולם 4 עמודים כמניין "ארבע אמהות". עמודים אלה מחלקים את חלל האולם ל-9 חלקים כמניין "9 ירחי לידה". בדלת הכניסה הראשית קבועה מדרגה אשר באמצעותה יורדים ונכנסים אל אולם ההיכל, וזאת על פי שנאמר "ממעמקים קראתיך אלוהים".