תיק 1000 שרה בבריטניה, בנימין בירושלים: מילצ'ן עולה להעיד במשפט נתניהו

אחרי ההתפתחות הדרמטית בתיק 4000, המיליארדר ואיש העסקים ארנון מילצ'ן יעלה להעיד במסגרת תיק 1000 - המתנות. העדות תיערך בעיר ברייטון אליה תגיע שרה נתניהו, ראש הממשלה יגיע לבית המשפט בירושלים שם יוקרנו דבריו של מילצ'ן

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/06/23 08:24 ו בתמוז התשפג

שרה בבריטניה, בנימין בירושלים: מילצ'ן עולה להעיד במשפט נתניהו
בני הזוג נתניהו | , צילום: Gideon Markowicz/Flash90

משפט נתניהו. אחרי ההתפתחות הדרמטית בתיק 4000, המיליארדר ואיש העסקים ארנון מילצ'ן יעלה להעיד במסגרת תיק 1000. עדותו של מילצ'ן, שהוא עד התביעה המרכזי האחרון שטרם העיד במשפט נתניהו, תתקיים במשך עשרה דיונים ובמשך שבועיים רצופים, שש שעות בימים ראשון עד חמישי. 

שרה בבריטניה, ביבי בירושלים

 

מילצ'ן סירב להגיע לתת עדות בישראל, לטענתו מסיבות רפואיות. השופטים קבעו שיעיד ב"ווידאו קונפרנס" מהעיר ברייטון שבבריטניה, ודבריו יוקרנו באולם בבית המשפט המחוזי בירושלים, שם יישבו השופטים. איתו באולם ינכחו גם רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, חלק מנציגי הפרקליטות, כולל התובעת הראשית במשפט נתניהו עו"ד ליאת בן ארי שתחקור אותו, וחלק מהסנגורים. ביומיים הראשונים גם ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לנכוח באולם בירושלים.

התיק עליו יעיד איש העסקים מורכב משני חלקים. חלק אחד - המתנות שנאמדות בכתב האישום במאות אלפי שקלים והועברו לכאורה לבני הזוג נתניהו. חלק שני - פעולות שלפי כתב האישום נתניהו ביצע לטובת מילצ'ן: הוויזה של מילצ'ן בארצות הברית, הפטור ממס לתושב חוזר בארץ ומיזוג רשת-קשת.

תיק 1000, פרטים

החקירה בתיק 1000 נפתחה רשמית בדצמבר 2016 ובמהלכה נתניהו נחקר באזהרה בפרשה מספר פעמים. על פי טענת התביעה, בכתב האישום שהוגש על ידה, משנת 2011 ועד לשנת 2016, קיבלו נתניהו ובני ביתו טובות הנאה משני אנשי העסקים בסכומים של כשבע מאות אלף שקלים. 

בפברואר 2018 סיכמה המשטרה את החקירה בעמדה שנמצאה תשתית ראייתית להעמדה לדין של נתניהו בעבירות של קבלת שוחד וכן מרמה והפרת אמונים ושל מילצ'ן בעבירה של מתן שוחד. לדברי המשטרה קיבל נתניהו סיגרים, שמפניות ותכשיטים בשווי כולל של כמיליון שקלים ממילצ'ן ומג'יימס פאקר, ובתמורה פעל למתן הטבות שונות למילצ'ן. גם פרקליט המדינה שי ניצן והפרקליטה המלווה ליאת בן ארי המליצו להעמיד את בנימין נתניהו לדין, בכפוף לשימוע, בגין עבירה של קבלת שוחד בתיק.

בנובמבר 2019 הודיע היועץ המשפטי לממשלה דאז, אביחי מנדלבליט, כי החליט להגיש כתב אישום נגד נתניהו בעבירה של מרמה והפרת אמונים בתיק זה (וגם בתיקים 2000 ו- 4000).

משפטו של נתניהו החל במאי 2020. כאמור, נתניהו נחשד שפעל לטובת מילצ'ן בשלושה תחומים: מול גורמי הממשל בארצות הברית על מנת שיתנו למילצ'ן ויזה; מול שר האוצר להאריך את פטור המס הניתן לתושבים חוזרים; ותוך הפעלת מנכ"ל משרדו, לסייע למילצ'ן בענייני רגולציה הנוגעים למיזוג החברות "רשת" ו"קשת". במהלך המשפט, התקבלה בקשת התביעה לצרף עדים נוספים לכתב האישום. ביולי 2022 ניתנה בבית המשפט עדותה של העוזרת האישית של מילצ'ן, הדס קליין.

תגובת נתניהו המפורסמת

על החשדות כלפיו אמר בנימין נתניהו כמה פעמים: "לא יהיה כלום, כי אין כלום". לאחר הגשת מסקנות המשטרה בפברואר 2018 הכחיש נתניהו שפעל לטובת איש העסקים מילצ'ן. הוא ציין כי פעל במקרים רבים נגד האינטרסים הכלכליים של מילצ'ן. בנוסף אמר כי החוק המיטיב עם תושבים חוזרים הועבר על ידי ממשלת אולמרט וקודם על ידי יאיר לפיד, חברו של מילצ'ן.

לגבי הטענות כי פעל להחזיר למילצ'ן את הוויזה שנשללה ממנו, אמר כי היא נשללה משום שפורסם בתקשורת שפעל למען ישראל, וחובתו של ראש הממשלה לפעול למען אנשים שנפגעו בנסיבות אלו, כפי שפעל למען אחרים. בנוסף ערער נתניהו על הלגיטימיות והאובייקטיביות של החקירה משום שלדבריו "אי אפשר להשתחרר מהרושם שהן הושפעו מתחושות חסרות בסיס של גורמי חקירה שמאמינים שאני פעלתי נגדם".