"העלבון, האימה והכאב": עדויות חדשות מהאלימות בתלמוד התורה "מורשה"

שנתיים חלפו מאז פרסום התחקיר של "חדשות כיפה" ועדויות חדשות ומזעזות נחשפות על האלימות בתלמוד התורה "מורשה": "הסטירה הזאת המשיכה להדהד בתוכי שנים רבות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/06/23 13:29 ד בתמוז התשפג

"העלבון, האימה והכאב": עדויות חדשות מהאלימות בתלמוד התורה "מורשה"
תלמוד תורה "מורשה", צילום: חדשות כיפה

שנתיים חלפו מאז שפרסמנו כאן ב"חדשות כיפה" את התחקיר על האלימות בתלמוד התורה "מורשה", בו נחשף סיפור של אחד הבוגרים שהביא לגל עדויות וסיפורים אישיים מצד בוגרים רבים של המוסד, שהציפו את המכות, הסטירות והאלימות הרבה מצד צוות הרבנים שהביאו לטראומות רבות. במוסף "סוף השבוע" של ישראל היום, פורסם היום (ו') תחקיר נוסף אודות האלימות בתלמוד התורה מורשה.

"העלבון, האימה והכאב הותירו בי צלקת עמוקה"

משה נחמני שלמד בתלמוד תורה מורשה 14 שנים - מהגן ועד סוף כיתה י"ב, מספר על ההתעללות שהוא עבר. "הרב ירון ראובן העמיד אותי על כיסא, ומול כל התלמידים העיף לי סטירה מצלצלת. הייתי בן 8. הסטירה הזאת המשיכה להדהד בתוכי שנים רבות. העלבון, האימה והכאב הותירו בי צלקת עמוקה".

אילוסטרציה

אילוסטרציה צילום: David Cohen/Flash90

עדות מצמררת נוספת היא של אריה (שם בדוי) שמתאר את רגעי ההשפלה שחווה בבית ספר. "בכיתה א', אולי ב', הלכתי מכות עם ילד אחר בחצר אחרי שסיימנו את המכות ירון ראובן שאל אותי: 'סיימת, אריה?' והעיף לי סטירה מצלצלת. באירוע אחר מורה הרביץ לי ולקח אותי לחדר המנהל, ושם ירון ראובן דרש ממני ולא מהמורה המכה להתנצל. הוא אילץ אותי להוריד פיזית את הנעליים בפני המורה. זה היה משפיל".

"אחד העונשים הכי קשים שקיבלתי היה כששלחו אותי לשבת בריכוז בגן הילדים"

אחד מבוגרי המוסד, אהוד בשארי תיאר איך המורה השפיל אותו מול כל הכיתה. "משה זריבי קרא לי לשולחן שלו, אני לא זוכר על רקע מה, תפס לי בלחי ותוך כדי זה המשיך לדבר באריכות עם הכיתה ואיתי, כשהוא מזיז לי את כל הראש יחד עם הלחי. הוא גם הוריד לי את הראש לשולחן וכופף אותי".

חשש לשביתה

צילום: Nati Shohat / Flash 90.

י' סיפר על העונשים המשפילים שקיבלו תלמידים שהתנהגו לא יפה. "אחד העונשים הכי קשים שקיבלתי היה כששלחו אותי בכיתות ג'-ד' לשבת בריכוז בגן הילדים. זה קרה לפחות שלוש או ארבע פעמים ולווה באמירות כמו 'אתה לא מתנהג כמו ילד בכיתה, לכן אתה צריך לחזור לגן'. אין דבר יותר משפיל מזה. היו גם פעמים שממש נלחמתי נגד זה, אמרתי למורה 'שים אותי בפינה, תן לי לעמוד שעות ליד השירותים או בקצה המגרש, אפילו תרביץ לי ותכעס עלי, אבל אל תשלח אותי לגן. זה למחוק את מי שאני'"

הנהלת מורשה: "מביעים צער רב על כאב בוגרינו, עברנו תהליך ריפוי ותיקון"

מהנהלת מורשה נמסר בתגובה לכתבה שפורסמה ב"ישראל היום" כי "מבלי להתייחס לכל הפרטים המופיעים בכתבה, אנו מביעים צער רב לכאבם של בוגרינו על כל פגיעה שחוו במוסדנו. לפני כשנתיים, כאשר נחשפנו לכתבות שעסקו בעדויות בוגרים על אלימות והשפלה, פעלנו ליצירת קשר עם הבוגרים במגמה להקשיב בתשומת לב לכאבם ומתוך רצון למצוא דרך משותפת לשיח, להבנה ולתיקון.לשם כך, בשיתוף עם חלק מהבוגרים, אף יצרנו קשר עם גוף חשוב ומנוסה בתחום הגישור על מנת שיוביל באופן מקצועי תהליך של שיח, ריפוי ותיקון. הפצנו את ההזמנה לשיח באופן נרחב, אך ניתן לומר כי לא נענינו באופן משמעותי".

"תלמוד תורה מורשה קיים זה קרוב ל־50 שנה ומאז היווסדו הוא נתון לפיקוח של משרד החינוך. יש לציין כי מזה כ־30 שנה שתלמוד תורה מורשה עובר תהליכי רוחב ועומק שכל מגמתם לקדם אקלים חינוכי מיטבי ולהעצים את מערכות היחסים, מתוך קשר של כבוד, אהבה ואמון.במוסד מתקיימים באופן רציף השתלמויות, הדרכות, מפגשי צוות ומפגשים פרטניים העוסקים בקידום תקשורת מקרבת ואף מעסיקים אנשי מקצוע בתחום. כיום הצוות החינוכי המלמד במוסדנו מחויב ומוביל את הדרך החינוכית החדשה".

"לתלמוד תורה מורשה בוגרים רבים מאוד הזוכרים לטובה את תקופת לימודיהם וחוויותיהם הטובות מהמוסד, אולם אין בזה כדי להקל את תחושת הצער הכן והאמיתי לכאבו של כל בוגר שחווה פגיעה מסוג כלשהו במוסדנו, צער שאותו אנחנו נמשיך לשאת בליבנו. אנחנו מאמינים שיחס של כבוד, אהבה, אמונה והערכה כלפי התלמידים הם מאבני היסוד של החינוך, והם מהווים את עמוד האש שלאורו אנחנו צועדים בעבודת חינוכם של תינוקות של בית רבן".