הטורבינות הן הטריגר: מסמך הדרישות של הדרוזים

שייח' מואפק טריף, מנהיגה הרוחני של העדה הדרוזית אומר כי הטורבינות הן רק התירוץ למחאות הקשות, ומעביר מסמך דרישות לראש הממשלה. בין היתר נכתב: "עיגון מעמד העדה הדרוזית וזכויותיה בחקיקה ראשית. חוק הלאום פגע בתחושת השייכות של בני העדה הדרוזית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/06/23 18:50 ג בתמוז התשפג

הטורבינות הן הטריגר: מסמך הדרישות של הדרוזים
המחאות האלימות בצפון | , צילום: Ayal Margolin/Flash90

העבודות להקמת טורבינות רוח בצפון רמת הגולן, הובילו להתפרצות של מחאה אלימה מצד רבים מבני העדה הדרוזית בצפון. מנהיגה הרוחני של העדה, השייח' מואפק טריף, אמר היום (ה') כי הטורבינות הן רק תירוץ עבורם.

במהלך ראיון ב-ynet אמר טריף: "נתנו לראש הממשלה נייר עמדה, שלצערי את הנייר הזה אני נתתי גם לפני עשר שנים. אותן דרישות ואותן מה שביקשנו וכל הזמן מה שמבקשים מבני העדה הדרוזית. לצערי, אילו היינו מטפלים בבעיות העדה הדרוזית אז אני חושב שלא היינו מגיעים לאיפה שהגענו בימים האחרונים". בנייר העמדה שנחשף ב-ynet מופיעים שבעה סעיפים של דרישות.

שבע הדרישות של הדרוזים

  1. להשלים הליכי התכנון לאלפי בתים במקביל להקפאה הליכי האכיפה, תוך קביעת מסגרת זמנים קצובים ומחייבים להשלמת תכנון שיאפשר קבלת היתרי בנייה. בנוסף מבקשים להקפיא ולבטל את כל הקנסות המנהליים שהוטלו ולהקפיא את הליכי הגבייה שהוחל בהם עד להסדרת התכנון בכל היישובים. מבוקש להשלים הליכי התכנון במקביל להקפאה הליכי האכיפה, תוך קביעת מסגרת זמנים קצובים ומחייבים להשלמת תכנון שיאפשר קבלת היתרי בנייה.
  2. הקצאת קרקעות מדינה למחוסרי דיור ביישובים הדרוזים והרחבת שטחי שיפוט הרשויות הדרוזית. מבוקש כי המדינה תיזום פרויקטים למגורים בישובים הדרוזים ותבחן הקמת יישובים חדשים באזורי ריכוז.

  3. חלקים ניכרים מהחלטה שהתקלבה ב-2021-2023 לא יושמו והתקציבים לא הוקצו לרשויות המקומיות. עיקובים רבים וחסמים במשרדי הממשלה. משמע: אי קידום פרויקטים בתחום התעשייה והתעסוקה, פגיעה האיתנות הכלכלית של הרשויות, עיכוב פרויקטים חברתיים וקהילתיים לבני נוער, נשים.

  4. להביא החלטת ממשלה חדשה בעניין היישובים הדרוזים שתיכנס לתוקף החל משנת 2024. 

  5. עיגון מעמד העדה הדרוזית וזכויותיה בחקיקה ראשית. חוק הלאום פגע בתחושת השייכות של בני העדה הדרוזית. הפגיעה מורגשת בקרב צעירים החשים כי ישראליותם נלקחה מהם.

  6. לעגן את מעמד העדה בהתאם לטיוטת הצעה חוק שעברה אישור משפטי עקרוני.

  7. הפסקת העבודות להקמת טורבינות באופן מיידי עד למציאת פתרון.