הממשלה הציגה את "חוק יבוא חופשי לישראל": כך זה יעבוד

חברי ועדת השרים לענייני יוקר המחייה הציגוע את הצעת החוק לפתיחת שערי הייבוא לישראל. העקרון שילווה את החלטת הממשלה ואת החוק הוא: כל מוצר שמשווק באירופה יכנס לישראל | שר האוצר: "צעד ראשון ומשמעותי ביותר הנוגע בליבת הכלכלה הישראלית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/06/23 17:46 ג בתמוז התשפג

הממשלה הציגה את "חוק יבוא חופשי לישראל": כך זה יעבוד
ארכיון | , צילום: Yaakov Naumi/Flash90

בשעות אחר הצהריים (ה') הסתיימה ישיבת ועדת השרים לענייני יוקר המחייה, שם הציגו שרי האוצר והכלכלה, בצלאל סמוטריץ' וניר ברקת, את החוק החדש שגובש יחד עם הדרג המקצועי במשרד הכלכלה לפתיחת שערי הייבוא לישראל: "חוק יבוא חופשי לישראל - מה שטוב ומותר באירופה טוב ומותר לישראל". 

מזון, תמרוקים ומוצרי חשמל

לפי החוק החדש ניתן יהיה לייבא לישראל מוצרים המורשים למכירה באירופה אירופאי ללא צורך בתקן ישראלי. בנוסף, יבוטלו הרגולציות המיותרות בכניסה לישראל לכל המוצרים שייבואו בהתאם לרגולציה האירופית, כך שהמוצרים יוכלו להיכנס ישירות למדפים בסופרים. לצד זאת, יופעל מערך פיקוח שיבצע בדיקות של המוצרים על המדפים, כדי לוודא את איכות המוצרים. כך יבואן שיעבור על החוק - ייענש בצורה קשה ביותר. 

על פי ההצעה, תוך 45 יום תובא לאישור ועדת השרים החלטת ממשלה הכוללת עקרונות לחוק שפותר את בעיות היבוא על בסיס "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" גם בייבוא ישיר וגם בייבוא מקביל. בתוך כך, ייכלל מסלול ירוק לייבוא על בסיס העיקרון הנ"ל בתחומי משרד הבריאות מזון ותמרוקים, במשרד החקלאות במזון, בתחום משרד הכלכלה בתקינה ובתחום משרד האנרגיה מוצרי חשמל.

גם מוצרי חשמל בתוך הרפורמה |

גם מוצרי חשמל בתוך הרפורמה | צילום: shutterstock

העקרונות שילוו את החלטת הממשלה ואת החוק:

  • כל מוצר שמשווק באירופה יכנס לישראל.
  • הכניסה לישראל תהיה על בסיס הצהרה למכס וללא בדיקות נוספות.
  • חריגה לעיקרון זה יהיו באישור רה"מ ושר האוצר בלבד.
  • הכל יעשה תוך בחינת הצורך לאיחוד הסמכויות לצורך קידום החוק במשרד הכלכלה.

"תוצאות המהלך החשוב הזה יורגשו בכל כיס במדינת ישראל"

שר האוצר הסביר כי הכלים החשובים ביותר למלחמה ביוקר המחיה הם הורדת הרגולציה ופתיחת השוק לייבוא. "הצעד הזה הוא צעד ראשון ומשמעותי ביותר הנוגע בליבת הכלכלה הישראלית. תוצאות המהלך החשוב הזה יורגשו בכל כיס במדינת ישראל. משמעות הרגולציה היא ניהול סיכונים ואין סיבה שניהול הסיכונים שטוב לאירופה לא יהיה טוב אצלנו".

סמוטריץ

סמוטריץ' ונתניהו | צילום: Alex Kolomoisky/POOL

שר הכלכלה אמר כי החוק החדש יפתח את השערים של ישראל לייבוא מאירופה ויכניס תחרות אמיתית שתוריד מחירים. "במשך עשרות שנים סובל השוק הישראלי ממונופוליזם וחוסר תחרות שנגרמים בין היתר בשל תקנים ישראלים מומצאים שלא מאפשרים תחרות בייבוא. הדבר הזה נגמר. החוק החדש יאפשר להכניס לישראל בלי שום עיכוב את כל המוצרים שניתן למצוא בסופרים באירופה ויפתח את השוק לתחרות. החוק הזה מצטרף לחוק שקובע קנס של 100 מיליון שקל למי שיפגע בייבוא המקביל. יחד מדובר במהלך שישבור את הגיאובלוק ממנו סבל השוק הישראלי ויאפשר תחרות".