שמונה נערים שחולצו מכפרים ערביים חגגו בר מצווה בכותל המערבי

חולצו יחד עם אימותיהם מכפרים ערביים על ידי פעילי "יד לאחים", וחגגו בר מצווה בטקס משותף ומרגש ברחבת הכותל המערבי: "כל בר מצווה שכזו מחברת את הנערים ליהדות שנגזלה מהם מינקות, ומהווה עדות לנצחיות הנשמה של כל יהודי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/06/23 13:10 ג בתמוז התשפג

שמונה נערים שחולצו מכפרים ערביים חגגו בר מצווה בכותל המערבי
צילום: יד לאחים

שמונה ילדים שחולצו יחד עם אימותיהם מכפרים ערביים על ידי פעילי "יד לאחים", חגגו השבוע את בר המצווה שלהם בטקס משותף ומרגש ברחבת הכותל המערבי.

במסגרת האירוע, כשהנערים עלו לתורה, לא נותרה בקהל עין אחת יבשה למראה המעמד המרגש ולמול האימהות היהודיות, שהיו נתונות בכפרים הערביים תקופות ארוכות וחוו חוויות קשות וכעת זוכות לראות את ילדיהן עולים לתורה ומצטרפים אל עמם ומורשתם. "כל הזמן חששתי לעתידו, אבל עכשיו אני יודעת שניצחתי ושהילד שלי יגדל כיהודי" העידה אחת מהן בהתרגשות.

אחרי שנים של נתק הן הרגישו לראשונה תחושת שייכות אמיתית

אחרי הטקס המרגש, ערכו פעילי "יד לאחים" סיור לבנים ולאימהות במיצג הנקרא "מבט אל העבר - חוויה במציאות מדומה על בית המקדש", שם שמעו על ההיסטוריה של בית המקדש וירושלים ועל החיבור והשייכות של כל יהודי למקום הקדוש. שורי קוסטליץ, מהמחלקה להצלה מטמיעה ב"יד לאחים", העידה כי אחרי הסיור ניגשו אליה שתי ניצולות, עולות ממדינות חבר העמים לשעבר וסיפרו כי זו הפעם הראשונה שהן שומעות הסבר נרחב על בית המקדש ועל נוכחותו בחייו של כל יהודי לאורך הדורות. "הן בכו בדמעות וסיפרו כי אחרי שנים של נתק הן הרגישו לראשונה תחושת שייכות אמיתית ליהדותן" סיפרה.

טקס בר המצווה נערך בשיתוף בית חב"ד בנתניה שחגג את כניסתם לעול מצוות של 30 מילדי העיר, כפי שנוהגים השליחים בכל שנה ושנה.

בשבוע הבא מתכננים אנשי "יד לאחים" לקחת את נערי בר המצווה לביקור אצל גדולי ישראל. כמו כן הארגון יערוך לכל אחד מהם בר מצווה חגיגית בהשתתפות פעילי הארגון, בני משפחתם של הנערים וחבריהם לספסל הלימודים. "כל בר מצווה שכזו מחברת את הנערים ליהדות שנגזלה מהם מינקות, ומהווה עדות לנצחיות הנשמה של כל יהודי" מסכמים בסיפוק אנשי "יד לאחים".